Vanlig uppkörningsrunda i Umeå?

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Tänkte kolla om det är någon som vet en vanlig uppkörningsrunda här i Umeå? Från hemtrakterna Övik så är det en väg som går förbi Överön, tror nästan att 80% av all trafik är uppkörnings fordon där. :) Kanske finns någon som nyss tagit sitt kort som kan berätta vilken väg den fick köra. Är nämligen väldigt nära uppkörningen nu, nervositet! :galen

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Min uppkörning såsom jag kommer ihåg den:
Start vid vägverket, över tegsbron.
Snurrade runt en stund på smågatorn i Teg. *Håll farten nere (villaområde) och ge akt på märken om väjningsplikt osv.*
Sedan ut på E4 södergående, följer söderut till första stora avfarten på höjden innan stöcksjö. Vid denna avfart tog vi höger. *Fega inte på gasen när du är på motorvägen.*
Efter avfarten åkte vi in på en mindre väg (Stöcksjö-kustväg), denna åkte vi på parallelt med E4 en bit innan vägen svänger 90 grader höger, här är det grusväg. Därefter följer 2 på varandra 90 graders vänstersvängar så man åker rakt mot E4 igen tills man korsar den. *Var försiktig här för det är stopp-plikt och fordonen på E4an åker snabbt...*
På andra sidan E4 körde vi på Stöcksjö-Degernäsvägen tills vi kom till RV 522 och där tog vi vänster så vi åkte norrut igen. Svänger på E4an vid påfarten och 110 km/h in mot stan.
I rondellen tog vi vänster och åkte över bron, sedan direkt vänster in på Storgatan. Sedan snurrade vi runt lite på smågatorna på Väst på stan. *Ge aktning på att många gator här är enkelriktade!*
Sedan åkte vi tillbaka till Vägverkets kontor.

Snubben tyckte jag var osäker men jag fick ändå lappen...

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Wunder skrev:
2298971 Min uppkörning såsom jag kommer ihåg den:
Start vid vägverket, över tegsbron.
Snurrade runt en stund på smågatorn i Teg. *Håll farten nere (villaområde) och ge akt på märken om väjningsplikt osv.*
Sedan ut på E4 södergående, följer söderut till första stora avfarten på höjden innan stöcksjö. Vid denna avfart tog vi höger. *Fega inte på gasen när du är på motorvägen.*
Efter avfarten åkte vi in på en mindre väg (Stöcksjö-kustväg), denna åkte vi på parallelt med E4 en bit innan vägen svänger 90 grader höger, här är det grusväg. Därefter följer 2 på varandra 90 graders vänstersvängar så man åker rakt mot E4 igen tills man korsar den. *Var försiktig här för det är stopp-plikt och fordonen på E4an åker snabbt...*
På andra sidan E4 körde vi på Stöcksjö-Degernäsvägen tills vi kom till RV 522 och där tog vi vänster så vi åkte norrut igen. Svänger på E4an vid påfarten och 110 km/h in mot stan.
I rondellen tog vi vänster och åkte över bron, sedan direkt vänster in på Storgatan. Sedan snurrade vi runt lite på smågatorna på Väst på stan. *Ge aktning på att många gator här är enkelriktade!*
Sedan åkte vi tillbaka till Vägverkets kontor.

Snubben tyckte jag var osäker men jag fick ändå lappen...

Tack för ditt svar, har sett fler som snurrat runt ute på teg på uppkörningen också. Huga så nervös jag börjar bli nu...

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
När jag körde upp började vi ute på Go-cart banan där alla gjorde bort manövertesterna först. Sen fick en person (jag) fara ut i trafiken med uppkörningsgubben och de andra fick åka tillbaks till vägverkskontoret.

Jag som körde först fick köra en massa småvägar kring Degernäs och Stöcke och sen E4:an till stan och raka spåret till Vägverket. Dom andra fick köra mer i och omkring stan.

Så ett tips är att kör först om du får möjlighet, i mitt fall hade jag inget val då dom andra var så nervösa att dom höll på kräkas :) men jag ångrar mig inte!

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
cbjorkman skrev:
2299097 Lycka till :tummenupp

Tackar! :)
Jag hoppas verkligen det går vägen nu!

Honken skrev:
2300351 När jag körde upp började vi ute på Go-cart banan där alla gjorde bort manövertesterna först. Sen fick en person (jag) fara ut i trafiken med uppkörningsgubben och de andra fick åka tillbaks till vägverkskontoret.

Jag som körde först fick köra en massa småvägar kring Degernäs och Stöcke och sen E4:an till stan och raka spåret till Vägverket. Dom andra fick köra mer i och omkring stan.

Så ett tips är att kör först om du får möjlighet, i mitt fall hade jag inget val då dom andra var så nervösa att dom höll på kräkas :) men jag ångrar mig inte!

Oki, ska försöka köra upp först. Det är de jag vill också för då slipper jag sitta och vänta och därmed bli ännu mera nervös och se alla som kommer tillbaka och har klarat det. Trodde dom gick efter någon lista men alltså är det först till kvarn. :tungan

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Nu var det avklarat och allt gick bra! :banana
Känns grymt skönt! Nu ska jag åka hem till Övik och hämta cykeln. SÅ ser ni någon på grön ninja med ställ och hjälm i sann r6 anda (blått, vitt, silver) så är det jag som är ute och gör vägarna osäkra. :tungan

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Grattis...antar att du ska bo på hojen närmaste tiden :tummenupp

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Grattis.
Kör försiktigt nu bara så du kan njuta länge av kortet.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Tackar tackar! :)
Jo de blir lite åka nu, hämta cykeln ifrån övik idag. Och imorgon blir det ner till skule (15mil). Så några mil ska jag försöka beta utav. Riktigt skoj!

Jo jag tar det rätt lugnt faktiskt. Är inte så rutinerad direkt men det är skoj ändå. :tummenupp

Järven

Loch Ness
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
GSX-R 1100-92(såld) Yamaha FZ1-S
Mitt körprov

När jag tog kortet så visste dom att jag körde taxi så jag fick välja vägar själv under merparten av uppkörningen. Det började med att dom sa: -Du hittar väl till Ersmark? -Jo, svarade jag. -Kör dit då! :jisses Så jag tog storgatan till E4:an och norrut och sen svängde av mot Ersmark. Där fick jag köra runt ett villakvarter och sedan tillbaks mot ersboda. Sen in på gräddvägen förbi MC-bolaget och där hade jag lite tur! Tror det är 30 där en bit men jag missade skylten. Fast just då var det ett gäng ungdomar mitt i vägen på skateboards som tvingade mig att köra väldigt sakta så det löste sig. Sen sa dom kör tillbaka till vägverket, så då gjorde jag det! Men jag tog en lite annan väg, in på norrlandsgatan förbi Havana och Blå bara för att visa att jag inte var rädd för att ge mig in i trafik. Men det var tur att dom där ungdomarna var där dom var, för det var lite frågetecken på min balans efter garagevändningen. Dom(han hade en lärling på hojen) sa att jag hade klarat uppkörningen direkt efter den incidenten! :banana

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping