vanlig vs båt tvåtaktsolja?

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Vad skiljer dom åt egentligen?
Askhalten skiljer tydligen men vad innebär det?
Vad kan hända?
 
En utombordare har en arbetstemperatur på c:a 60 grader.
Eftersom en mc-olja ska klara högre temperatur,skiljer dom sig åt.
 
Har själv kört moppe ganska mycket med båtolja och inte märkt nåt konstigt.
Fast den planar ju inte förståss:D
 
Som sportbike säger; Dom är gjorda för att jobba i olika temperaturer. Med fel olja kan det gå illa.
 
Har själv kört moppe ganska mycket med båtolja och inte märkt nåt konstigt.
Fast den planar ju inte förståss:D

Ja den smörjer ju såklart,men vill man va säker så väljer man rätt olja.

( fast moppen planar nog inte ändå :) )
 
Vad skiljer dom åt egentligen?
Askhalten skiljer tydligen men vad innebär det?
Vad kan hända?

Det som skiljer är om oljan är avsedd för luft- eller vattenkylda motorer. Olja avsedd för vattenkylda motorer tål inte lika hög värme, med resultat att den lämnar en klibbig sörja i motorn om man slår den i en luftkyld.
 
tvärt om borde va lugnt då? alltså ex. 2t olja avsedd för MX i en båtmotor.
 
Använder man båt olja i en högvarvig 2-t så bryter det igenom oljefilmen och skär ihop.
 
Var kan man tjöpa stora kvantiteter 2-tacktsolja för vattenkylda motorer till bra pris? en hundring litern är inge kul att pröjsa när v-skotern drar som fan.
 
Det som skiljer är om oljan är avsedd för luft- eller vattenkylda motorer. Olja avsedd för vattenkylda motorer tål inte lika hög värme, med resultat att den lämnar en klibbig sörja i motorn om man slår den i en luftkyld.

finns ju både luft och vattenkylda moppar/mc, och det skiljs ju inte på dessa motorer

Använder man båt olja i en högvarvig 2-t så bryter det igenom oljefilmen och skär ihop.

ok att en båtmotor inte varvar lika mycket men tittar man på kolvhastigheten
så borde det inte skilja så mycket!
 
Last edited:
Vad skiljer dom åt egentligen?
Askhalten skiljer tydligen men vad innebär det?
Vad kan hända?

Inte mycket. Du kommer inte att få något oljerelaterat problem.

Du kan köra med en utombordsolja i en moppe, gräsklippare, snö- och vattenskoter mfl. utan problem. Ska du använda oljan i en "tävlingsmotorcykel" med mycket högt effektuttag skall du se över vilken olja du använder.

Jag tycker det är dåligt att använda en mc-olja i en båtmotor eftersom det finns marinoljor som är biologiskt nedbrytbara så vi värnar om vår natur.
 
En polare till mej körde med båt 2 t olja i sin moppe en gång förr och då nöp den, vet inte varför men, så var fallet iaf

båt olja är mer trögflytande, jag körde båtolja i moppen men de gick bra för att jag blanda direkt i tanken istället för i oljetanken.
 
Håller till del med dig RoLLER,. men...

...vill UNDERSTRYKA att båtoljor är framtagna för i första hand lågkompade relativt sett slöa motorer, den har alltså inga högprestandakrav på sig och passar därför inte alls i t.ex luftkylda motorer eller högpresterande tvåtaktare.
(Läs Mattias Aprilia och alla kidsens mopedskotrar som går på ständig fullgas!)

Sen har jag själv inte kollat vad detta med biologisk nedbrytbarhet har gjort för/mot oljornas smörjförmåga/kvalite´t, utan som jag sa i oljetrådarna: Tvåtaktsolja har jag inte djupstuderat.

Vad kan man mer säga om marinolja? Jo den är "fetare" och tjockare samt lämnar mer askrester efter sig vilket med säkerhet skulle clogga igen en mera högpresterande motor.
Så var sak på sin plats som den gode RoLLER säger :tummenupp



Rent tekniskt är det givetvis helt ok att ta en bättre olja och hälla i en skitmotor. D.v.s en mc/moped/racing-olja i en utbordare.

Men det ska ni inte göra, utan ni som fortfarande kör lågkompade smutsgrisar i sjön, ska leta upp biologiskt nedbrytbara oljor, som oxå funkar väldigt bra i just dessa applikationer.


Tänk på miljön säger både Dr.Bike och RoLLER! :mattias
 
Ja den smörjer ju såklart,men vill man va säker så väljer man rätt olja.

( fast moppen planar nog inte ändå :) )

planar som båten?

Håller till del med dig RoLLER,. men...

...vill UNDERSTRYKA att båtoljor är framtagna för i första hand lågkompade relativt sett slöa motorer, den har alltså inga högprestandakrav på sig och passar därför inte alls i t.ex luftkylda motorer eller högpresterande tvåtaktare.
(Läs Mattias Aprilia och alla kidsens mopedskotrar som går på ständig fullgas!)

Sen har jag själv inte kollat vad detta med biologisk nedbrytbarhet har gjort för/mot oljornas smörjförmåga/kvalite´t, utan som jag sa i oljetrådarna: Tvåtaktsolja har jag inte djupstuderat.

Vad kan man mer säga om marinolja? Jo den är "fetare" och tjockare samt lämnar mer askrester efter sig vilket med säkerhet skulle clogga igen en mera högpresterande motor.
Så var sak på sin plats som den gode RoLLER säger :tummenupp



Rent tekniskt är det givetvis helt ok att ta en bättre olja och hälla i en skitmotor. D.v.s en mc/moped/racing-olja i en utbordare.

Men det ska ni inte göra, utan ni som fortfarande kör lågkompade smutsgrisar i sjön, ska leta upp biologiskt nedbrytbara oljor, som oxå funkar väldigt bra i just dessa applikationer.


Tänk på miljön säger både Dr.Bike och RoLLER! :mattias

jag har inte sett en luftkyld 2t båtmotor sen gammelfarfar tappa sin från sin Neptunkryssare 1987

btw båtåkat är inte sig likt utan 2t lukten..
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top