Vapen hemma

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Man blir så trött....

Min polare har haft inbrott för andra gången av folk som är ute efter hans AK4, förutom patronlägeslås är den dock väl inlåst och tjuvarna lyckades inte forcera vapenskåpet innan de skrämdes på flykten av något.

Han börjar dock bli lite skakis då buset uppenbarligen vet om att han har vapen och att alternativet är att de kan hoppa på honom på väg till en övning eller något och råna honom på vapnet. Jag förstår honom....

Vad säger ni, tycker ni att hemvärnssoldater ska få förvara sina vapen hemma?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Nej, jag ser ingen som helst fördel med det. Och nackdelarna har du redan nämnt :)
Bara att vänta på när någon visar sina kompisar sin AK4 när han har fest..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Å andra sidan har många haft inbrott två gånger. Hur kan han va säker på att det är vapenskåpet de är ute efter?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
berggren_martin skrev:
Å andra sidan har många haft inbrott två gånger. Hur kan han va säker på att det är vapenskåpet de är ute efter?

Om inget annat är rört, och vapenskåpet har försökt brytas upp ? :)

Therudeboy

Guest
Helt klart ska man få ha det. Har själv ett mauser gevär i gaderoben för att skydda familjen vid inbrott.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Finns ingen som helst anledning att förvara hemvärnsvapen hemma! Förutom stöldrisken är de personer som helt frivilligt är med i hemvärnet mest troligt rätt vapenkåta och risken att NÅN av dom i fyllan ska dema bössan för polarna är nog alltför stor som Pungis skrev.

Nu ska jag inte säga att alla som är med i hemvärnet är idioter utan dom allra flesta är väldigt seriösa dock finns det rötägg där som på alla andra ställen!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja det ska man få ha, hemvärnets primära uppgift är strid och hela idén är att det ska vara snabb mobiliserat och folkförankrat.
tar nånn polare fram sin AK på en fest, eller överhuvudtaget så ta ett allvarligt snack med honom. alternativt polisanmäl vid upprepningar. sånna har inte i H att göra.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Går det inte att förvara vapenskåpet nån annanstans? :confused:

Polarns Morfar äger en Elefantbössa, skaplig makapär för att skrämma bort tjuvar :hihi

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
R2 skrev:
ja det ska man få ha, hemvärnets primära uppgift är strid och hela idén är att det ska vara snabb mobiliserat och folkförankrat.
tar nånn polare fram sin AK på en fest, eller överhuvudtaget så ta ett allvarligt snack med honom. alternativt polisanmäl vid upprepningar. sånna har inte i H att göra.

Dom får ju ändå inte ha ammunition hemma så vad ska dom då med bössan till? ge dom en gammal pluggad Mauser med bajonett då istället :D

Bättre att vapnen finns i ett svårforcerat strategiskt placerat och välbevakat förråd dit vissa väl utvalda har tillträde!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja det är ju fritt att tycka vad man vill i denna fråga.
men nu är det ju beslutat såhär.
Ammunition har man inte hemma nej, att samla vapnen på ett ställe anses dels förhindra detta med snabb mobilisering och dels höja "mass"stöldrisken.
Ammunition delas snabbt ut vid skarpt läge vilket inte görs med vapen till ett kompani.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
de där med att snabbt få ut stridsberätt folk e ju inte aktuellt längre... om HV ska UT snabbt, så e de ju för att hjälpa civila under snöoväder å översvämningar mm.... å då behövs ju inga vapen!!!!

Man borde inte få ha vapen hemma om de inte är ämnat för jakt tex... :fatta!

/raggarn

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Nu vet jag inte om reglerna har ändrats men jag vet att för nåt år sen var det så att man inte behövde vapenskåp för Ak:n utan det räckte med att skilja vital del från vapnet och gömma denna. Mig veterligen har inte reglerna ändrats men jag kan ha fel!

Men med jaktvapen är vapenskåp obligatoriskt man får inte ens förvara en 22:a på samma sätt som AK:n. Det tycker jag visserligen är helt riktigt!

Dock är det ju inte riktigt konsekvent att man samtidigt får förvara ett grovkalibrigt automatvapen utan skåp! Försvaret borde förse alla hemvärnsmän med ett vapenskåp modell väldigt ordentligt om dom nu ska envisas med att dom ska ha vapen hemma!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nu är det ju så att det är fastslaget att hemvärnets primära uppgift är strid, sen bla övervakning och stöd till samhället. :fakta
iom att vapnet är lås så är det obrukbart utan nyckel.
mavve, gissar att du har varit med och gått ur, eftersom du så säkert vet att det är en flopp.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Honken skrev:
! Försvaret borde förse alla hemvärnsmän med ett vapenskåp modell väldigt ordentligt om dom nu ska envisas med att dom ska ha vapen hemma!

Så länge patronlägeslåset sitter i så är det omöjligt att använda vapnet. Det är helt omöjligt att få ut låset utan nyckel utan att förstöra vapnet.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Honken skrev:
Finns ingen som helst anledning att förvara hemvärnsvapen hemma! Förutom stöldrisken är de personer som helt frivilligt är med i hemvärnet mest troligt rätt vapenkåta och risken att NÅN av dom i fyllan ska dema bössan för polarna är nog alltför stor som Pungis skrev.

Skulle nån vifta med bössan på en fest så är polisanmälan det enda rätta. Då har den personen bevisat att han/hon inte är lämplig att ha vapen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
R2 skrev:
ja det är ju fritt att tycka vad man vill i denna fråga.
men nu är det ju beslutat såhär.
Ammunition har man inte hemma nej, att samla vapnen på ett ställe anses dels förhindra detta med snabb mobilisering och dels höja "mass"stöldrisken.
Ammunition delas snabbt ut vid skarpt läge vilket inte görs med vapen till ett kompani.

Jag är lite kluven, mest därför jag ställde frågan. Är helt med på HV:s betydelse och vikten av att vara insatsberedda snabbt. Men dagens hotbild kanske kan motivera en indragning av vapen? HV har ju tex sina KSP 58 centralt förvarade. Iofs är kanske inte dessa så intressanta för buset men ändå. AK5-stölderna har väl minskat sen de togs in på central förvaring?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Therudeboy skrev:
Helt klart ska man få ha det. Har själv ett mauser gevär i gaderoben för att skydda familjen vid inbrott.

heh, mauser är ok iom att den fyller större funktion som baseballträ än vapen...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mavve skrev:
HV är ju en flopp.

Det kan ju inte vara mycket annat än att han tycker att det är häftigt med att ha vapen hemma som han är med.
Om han tror att han kan göra någon större krigsinsats så tycker jag synd om honom.

Nu börjar du provocera/snacka skit igen. Har du nån som helst aning om vem killen är? Har du nån som helst aning om HV:s betydelse/uppgift i händelse av krig? HV är snart ensamma som lokalförsvarsförband. Men jag gissar att du inte vet vad det innebär.

Han är fö skarpskytt i en insatspluton. Förbannat hög kvalitet på soldaterna där, kanske de bästa jag sett och då har jag övat med både FJ och FBJ.

Jag är inte intresserad av att ta skit från dig. Diskutera på samma plan som dina kunskaper ligger.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife