Vapen hemma

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Hightuned skrev:
Ja friare vapen, narkotika, alochol och trafiklagar skulle mycke riktigt kosta samhället i forma av sjukvård och dödsfall men det är ett litet pris att betala för den indviduella frihet som jag anser skulle vara självklar. Staten existerar för att tjäna individen och inte tvärt om, inge har rätt att tala om för mig vad jag får och inte får göra så länge jag inte skadar någon annan.

Jag, som så många andra, reagerade också på det Hightuned skriver. Vad jag egentligen undrar över är vad H ser som statens respektive individens ansvar. Själv tror jag bara att min individuella frihet garanteras genom en stark demokratisk stat. Däribland att staten minimerar tillgången på vapen för dess individer. Jag tror även att min förmåga att nyttja mina friheter starkt stödjs av att jag har så stora överlevnadschanser som möjligt (trafikregler, förbud mot droger etc.).
Men det är ju bara jag det :rolleyes:

gladh

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Vapen.

Jag är aktiv sportskytt sedan 10år och jag måste säga att
det är få sporter som är så påpassade som sportskyttet
med handeldvapen,,,,,,,

kriterier för att kunna ta vapenlicens är många,,däribland
medlem i klubb då du dessutom ska vara aktiv på träningar o tävlingar
under tiden av 1 år du SKA du dessutom skuta 3x46 poäng på prec,tavla
och 6träff i C30figur på 30 sek+genomgå en utbildning i skytte etik och moral samt det viktigaste av allt säker vapenhantering,, och det SKALL göras ett teoriprov som förhoppningsvis blir godkänt,provet arkiveras hos respektive skyttekrets vanligtvis.
du SKA dessutom ha godkänt vapenskåp.

problemen med "svarta" vapen ute i samhället är inte ofta sportskyttars stulna vapen utan att det smugglas in vapen hela tiden över våra obevakade gränser,,,
hur mycket vapen tror ni inte kommer med dom från gamla öst ? där det är/varit en självklarhet att ha en egen pang för att skjuta vildhundar eller en sur granne ?.

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Vastrix skrev:
...Och alla vapen är inskruvade för en person (sikten osv). Till skillnad mot ammunitionen som vem som helst kan använda.

Eftersom HV är avsett att fungera i en krigssituation är det på sin plats med lite statistik; soldaters skador i en krigssituation är i princip rektangulärt fördelade på kroppens yta, d v s att ha "sitt eget" vapen är ingen motivering för att HV ska ha byssan hemma eftersom man träffar mest nästan slumpmässigt när det blir skarp läge. Skillnaden i vapeninställning mellan olika HV-gubbar torde även drunkna i spridningen orsakad av deras egen skjut(o)skicklighet.

/geek

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
t-rex skrev:
Förbjuda vapen funkar nog dåligt, av flera skäl.

Att däremot ha dem hemma, det är ju bara dumt. Till vilken nytta? Är man sportskytt, främst pistol, ser jag bara nackdelar med att ha vapnet hemma. Jägare däremot vettefan. Är det någon som VILL stjäla en älgstudsare? Problemet där är väl när dunken HB åkt fram och vapnet skall visas för jägarkompisarna. Men där är det väl mer Darwin än något annat.

Jag är sportskytt sedan *många* år tillbaka och jag vill ha min pistol hemma i mitt vapenskåp för då kan jag träna vid den tidpunkt som passar mig, precis som andra idrottsutövare. Dessutom tillåter inte polisen att jag förvarar mitt vapen i ett ytrymme som andra har tillgång till. Jag böjer mig dock för gällande reglementen och förvarar pistolerna i godkänt vapenskåp fastbultat i väggen för till skillnad från en del andra här så inser jag att mitt idrottsredskap enkelt kan användas i dunkla syften.
Att äga ett vapen är ingen rättighet, det är ett privilegium! Och det är inget svårt att få en licens om man verkligen vill; var med i en klubb i något år, gör det skitlätta teoretiska provet och jag lovar att du klarar skjutproven av ren olyckshändelse. Den som vill skyttetävla får sin licens!
Vill man ha ett vapen för att det är "ens rättighet" eller för att "försvara" sig ska man inte ha någon licens och dessbättre verkar nuvarande system vara gansksa självsanerande. De flesta som är ute efter licensen men inte skyttet tappar sugen innan det kan bli tal om licens.

/geek

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
rapidgeek skrev:
Eftersom HV är avsett att fungera i en krigssituation är det på sin plats med lite statistik; soldaters skador i en krigssituation är i princip rektangulärt fördelade på kroppens yta, d v s att ha "sitt eget" vapen är ingen motivering för att HV ska ha byssan hemma eftersom man träffar mest nästan slumpmässigt när det blir skarp läge. Skillnaden i vapeninställning mellan olika HV-gubbar torde även drunkna i spridningen orsakad av deras egen skjut(o)skicklighet.

/geek

Hmmm... vet inte om jag riktigt köper det, kan vara väldig stor skillnad på vissa vapen. Speciellt i en stressad situation kan det göra skillnaden på träff i målet eller miss på 100 meter. Det är helt sant att den genomsnittlige hv-soldaten kanske inte är så jättebra på att skjuta eller övar tillräckligt ofta, men värför göra det ännu värre?
Detta problem borde ju dock försvinna när man byter till rödpunkt, 7.62 har ju en ganska flack bana den första biten så för vilket avstånd man har ställt rödpunkten bör göra mindre skillnad än med nuvarande sikten då man inte behöver ta hänsyn till avvikelser i sidled.

Det största problemet med centralförvaring är dock för de förband som inte har nära till ett regemente eller liknande, för vissa skulle det innebära att de får åka 10 mil eller ännu mer för att hämta vapnet.
Jag är dock positiv till centralförvaring rent allmänt.

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
lollepop skrev:
Hmmm... vet inte om jag riktigt köper det, kan vara väldig stor skillnad på vissa vapen. Speciellt i en stressad situation kan det göra skillnaden på träff i målet eller miss på 100 meter. Det är helt sant att den genomsnittlige hv-soldaten kanske inte är så jättebra på att skjuta eller övar tillräckligt ofta, men värför göra det ännu värre?
Detta problem borde ju dock försvinna när man byter till rödpunkt, 7.62 har ju en ganska flack bana den första biten så för vilket avstånd man har ställt rödpunkten bör göra mindre skillnad än med nuvarande sikten då man inte behöver ta hänsyn till avvikelser i sidled.

Det största problemet med centralförvaring är dock för de förband som inte har nära till ett regemente eller liknande, för vissa skulle det innebära att de får åka 10 mil eller ännu mer för att hämta vapnet.
Jag är dock positiv till centralförvaring rent allmänt.

Det här resonemanget är förvisso korrekt men skadornas fördelning talar mot att man verkligen siktar korrekt. Oprecisionen pga vapnets inställning torde vara väldigt liten jämfört med den genomsnittliga militära skyttens kapacitet i skarp läge. Det duktige skytten skulle väl för övrigt ställa in vapnet vid tillfälle, jag betvivlar att mer än en bråkdel hemvärnsförband råkar i trubbel innan det givits tillfälle att ställa in vapnet...

/geek

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
lollepop skrev:
Det är helt sant att den genomsnittlige hv-soldaten kanske inte är så jättebra på att skjuta eller övar tillräckligt ofta, men värför göra det ännu värre?

Vad får dig att tro det? Är personalen i ditt HV-område extravagant dåliga skyttar eller?
De områden jag har kunskap om innefattar generellt personer med god erfarenhet och mångårig erfarenhet om jakt och skytte. Där inräknat vapen samt handhavande.
Den som inte ens klarar uppsatta krav får lämna tillbaka sin utrustning.
Är det inte så hos er? Eller har ni någon egen definierad dispens?

Personligen tror jag allt för många som yttrat sig här har gjort det över sin begränsande kunskap

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Per skrev:
Vad får dig att tro det? Är personalen i ditt HV-område extravagant dåliga skyttar eller?
De områden jag har kunskap om innefattar generellt personer med god erfarenhet och mångårig erfarenhet om jakt och skytte. Där inräknat vapen samt handhavande.

Personligen tror jag allt för många som yttrat sig här har gjort det över sin begränsande kunskap

Eftersom diskussionen behandlade argumentet att vapnens inställning är personlig och därför kunde vara ett bidragande anledning till att HV ska ha vapnen hemma är nog påståendet korrekt. HV, tillsammans med andra stridande skjuter sämre än skillnaderna i vapnens inställning. Jag kan med god säkerhet träffa en tennisboll med pistol på 25 meter men aldrig i h-e att jag skulle kunna det om den sköt tillbaka...

/geek

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
rapidgeek skrev:
Eftersom diskussionen behandlade argumentet att vapnens inställning är personlig och därför kunde vara ett bidragande anledning till att HV ska ha vapnen hemma är nog påståendet korrekt. HV, tillsammans med andra stridande skjuter sämre än skillnaderna i vapnens inställning. Jag kan med god säkerhet träffa en tennisboll med pistol på 25 meter men aldrig i h-e att jag skulle kunna det om den sköt tillbaka...

/geek
vad skjuter du med då ? och under vilka förutsättningar?

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
johanrehn80 skrev:
vad skjuter du med då ? och under vilka förutsättningar?

Med Hämmerli .22, stödhand, 10-15 sek skjuttid för 5 skott. Med frihand krävs det kanske lite längre tid. Poängen var dock inte min skjutskicklighet utan att man troligtvis inte är så noggrann om målet skjuter tillbaka. Fel i riktmedlens inställning drunknar i andra fel.

/geek

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
rapidgeek skrev:
Med Hämmerli .22, stödhand, 10-15 sek skjuttid för 5 skott. Med frihand krävs det kanske lite längre tid. Poängen var dock inte min skjutskicklighet utan att man troligtvis inte är så noggrann om målet skjuter tillbaka. Fel i riktmedlens inställning drunknar i andra fel.

/geek

skulle du träffa bollen med alla 5 med mindre än 3 sek per skott ?

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
johanrehn80 skrev:
skulle du träffa bollen med alla 5 med mindre än 3 sek per skott ?

Kanske inte med alla skott men 3 sek per skott är nog lagom takt. Jag har ju aldrig skjutit på en tennisboll men det minsta målet som normalt används är ett cikrelmål med 12 cm diameter, och det träffar jag vanligtvis 5 av 5 under träningsförhållanden. Pistoltavlans ring 10 är fem cm och den bör man träffa med 2-3 skott av fem under precisionsskjutning med en hand. Men som tidigare sagt; under beskjutning vore det en annan femma - då skulle det nog vara svårt att träffa en telefonkiosk innifrån...

/geek

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Per skrev:

Prickskytte och jakt skiljer sig väldigt mycket från stridskjutning, det tror jag att du håller med om. Folk som inte håller på med med praktiskt/instinktivt skytte eller övar väldigt ofta glömmer i stressade lägen ofta både att sikta ordentligt samt att hantera vapnet på ett korrekt sätt. Vi har många utmärkta skyttar i mitt område, men jag tror fortfarande att majoriteten behöver mycket mer träning för att bli bra. Jag skulle inte påstå att de krav som finns reglementerade är direkt högt satta. Är man en "bra" skytt bara för att man kan ladda/patron ur och klarar enkel pek-skjutning? Strid ÄR hemvärnets primära uppgift och det tränas överlag för lite på detta.

Det är inget fel på precitionen på ak4, har med egna ögon sett en utav mina plutonskamrater skjuta serier <5 cm från 200 meter, utan optik. Dock har jag även upplevt att ett "nytt" vapen utplockat från förådet låg nästan 4 deci åt höger på 100 m, det skulle inte vara så bra att få i handen i ett skarpt läge. Inskjutningen behövs.

tillbaka till ämnet :banana

Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
rapidgeek skrev:
Kanske inte med alla skott men 3 sek per skott är nog lagom takt. Jag har ju aldrig skjutit på en tennisboll men det minsta målet som normalt används är ett cikrelmål med 12 cm diameter, och det träffar jag vanligtvis 5 av 5 under träningsförhållanden. Pistoltavlans ring 10 är fem cm och den bör man träffa med 2-3 skott av fem under precisionsskjutning med en hand. Men som tidigare sagt; under beskjutning vore det en annan femma - då skulle det nog vara svårt att träffa en telefonkiosk innifrån...

/geek

bara nyfiken.. håller på lite med tjänsteskytte, då ska ju pistolen ner mellan varje skott också......och upp, och rikta, och krama, och blunda........

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bara en fråga, vad är det som talar för att den genomsnittlige svenska skyttesoldaten får så mycket mer tid på sig att ställa in sitt vapen? När han mobiliserar lär kriget redan ha pågått allt från kanske 12 timmar till flera dygn.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife