Vapen hemma

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Chris Ash skrev:
Nu börjar du provocera/snacka skit igen. Har du nån som helst aning om vem killen är? Har du nån som helst aning om HV:s betydelse/uppgift i händelse av krig? HV är snart ensamma som lokalförsvarsförband. Men jag gissar att du inte vet vad det innebär.

Han är fö skarpskytt i en insatspluton. Förbannat hög kvalitet på soldaterna där, kanske de bästa jag sett och då har jag övat med både FJ och FBJ.

Jag är inte intresserad av att ta skit från dig. Diskutera på samma plan som dina kunskaper ligger.

Instämmer, HV har hög kvalitet. Tyvärr så saknas ju resurser... Men det som finns är bra.

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Mavve skrev:
HV är ju en flopp.

Det kan ju inte vara mycket annat än att han tycker att det är häftigt med att ha vapen hemma som han är med.
Om han tror att han kan göra någon större krigsinsats så tycker jag synd om honom.

Och du har testat eller :confused:
Tycker själv att det e skit kul att :machinegu med HV

// TOK :fyllisar

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Helt sjukt att man får ha en Ak4 i hemmet utan vapenskåp :kocko
Har själv (jakt)vapen hemma, & då är dom inlåsta i ett kassaskåp som väger 150kg & skåpet är fastskruvat i väggen med stora bult!
Om HV oxå hade samma regler som gäller för oss andra vapenägare, så skulle nog tjuvarna få det svårt...
Ok, kanske inte alla som är med i HV har ekonomi för att köpa ett vapenskåp/kassaskåp, då borde det finnas bättre lösningar än att ha dom i gaderoben!!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gumpa skrev:
Har själv (jakt)vapen hemma, & då är dom inlåsta i ett kassaskåp som väger 150kg & skåpet är fastskruvat i väggen med stora bult!
Om HV oxå hade samma regler som gäller för oss andra vapenägare, så skulle nog tjuvarna få det svårt...
Ok, kanske inte alla som är med i HV har ekonomi för att köpa ett vapenskåp/kassaskåp, då borde det finnas bättre lösningar än att ha dom i gaderoben!!

Ok, för att ta det en gång till. HV har ett patronlägeslås som FÖRSTÖR vapnet om man försöker bryta upp det. Hörde dessutom att det var tom för bra eftersom det har hänt att det har vådautlösts. Har ni det i era jaktvapen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chris Ash skrev:
Nu börjar du provocera/snacka skit igen. Har du nån som helst aning om vem killen är? Har du nån som helst aning om HV:s betydelse/uppgift i händelse av krig? HV är snart ensamma som lokalförsvarsförband. Men jag gissar att du inte vet vad det innebär.

Han är fö skarpskytt i en insatspluton. Förbannat hög kvalitet på soldaterna där, kanske de bästa jag sett och då har jag övat med både FJ och FBJ.

Jag är inte intresserad av att ta skit från dig. Diskutera på samma plan som dina kunskaper ligger.

Så stingslig du e då.

Jag förstår inte riktigt hur man kan ägna sig åt krig o förbereda sig för strid hela tiden.
Måste va ruskigt spännande för de förvuxna 15åringarna som leker krig varannan dag.
Att de hjälper till vid miljökatastrofer o liknande är de bra på och akn fortsätta med det, men att hålla på med vapen och sen ha dem hemma i skafferiet förstår jag inte riktigt.

Du kanske kan, utan ökad puls, förklara detta för mig.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Gumpa skrev:

Läs fakta innan du svarar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mavve skrev:
Så stingslig du e då.

Jag förstår inte riktigt hur man kan ägna sig åt krig o förbereda sig för strid hela tiden.
Måste va ruskigt spännande för de förvuxna 15åringarna som leker krig varannan dag.
Att de hjälper till vid miljökatastrofer o liknande är de bra på och akn fortsätta med det, men att hålla på med vapen och sen ha dem hemma i skafferiet förstår jag inte riktigt.

Du kanske kan, utan ökad puls, förklara detta för mig.

Eftersom du frågar så. Nu är jag inte HV-soldat(än) så jag kanske har fel ang detaljer. Men iden med HV är att det ska vara folk från hembygden och att det ska vara snabbt mobiliserat(3-6 timmar?) för att möta en angripare,bevaka mobiliseringsförråd, knutpunkter och andra viktiga anläggningar. Därför har man vapen hemma.

En HV-soldat är i de allra flesta fall en seriös soldat och hans uppgift är att strida, för att strida effektivt krävs mer än att titta på James Bond och kunna trycka på en avtryckare. Därför övar man, precis samma anledning att man övar i lumpen. Trodde du HV var till för folk som vill leka av sig?

Det är ingen lekplats, utan militära förband som övar för krig. För att skydda dig bland annat. Som ödslar sin fritid på att leta upp dig eller dina barn om de irrat bort sig i skogen.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Thundercat skrev:
Så länge patronlägeslåset sitter i så är det omöjligt att använda vapnet. Det är helt omöjligt att få ut låset utan nyckel utan att förstöra vapnet.

Samma resonemang som att Titanic var osänkbar ung. :hihi

Iofs är väl inte ett vapenskåp ogenomträngligt heller men bara att buset, relativt lätt, har möjlighet att få tag på en bössa, låst eller ej, tycker jag är oroväckande!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Honken skrev:

Iofs är väl inte ett vapenskåp ogenomträngligt heller men bara att buset, relativt lätt, har möjlighet att få tag på en bössa, låst eller ej, tycker jag är oroväckande!

En inbrottstjuv dog när han skulle spränga upp ett vapenskåp här i stan ute på Råå.
Fint o komma hem o hitta en död person och en smått brinnande garderob där vapenskåpet stod :gnissla

Det krävs nog en stor sprängladdning för att forcera upp ett vapenskåp.

Mingves

Guest
Frågan är vad "prostatagerillan" kan göra vid ett skarpt läge...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Honken skrev:

Vad ska de göra med en låst AK4? Ha den som promenadkäpp?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mingves skrev:
iom att de är snabbt på plats kan de ge grundläggande skydd för övrig mobilisering och skydd av kommunikations installationer.
Ingen har påstått att de kan kasta tillbaka ryssen i havet, men däremot ge resten av försvaret en bättre chans att göra det.
(nu menar jag inte att ryssen står för dörrn alls)
prostata gerillan? jo kanske det men en föryngring sker ständigt och inom insatsplutonerna är medelåldern sånn att det varken handlar om prostata eller femtonåringar.
Insatsplutonerna är däremot kapabla att göra kraftigt motstånd mot de flesta angripare.

Henken

Guest
Mingves skrev:

Mer än du tror. Jag vet men orkar inte skriva en uppsats för att övertyga nån med en uppenbarligen liten insyn i HV.
Prostatagerillan var iaf. ett kul uttryck och stämde bra in förut.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
I Schweiz har man också allmän värnplikt. SAMTLIGA krigsplacerade soldater har sitt personliga vapen hemma.
Dvs i princip så finns det minst en AK i varje hem.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Bör ej tillåtas att ha hemma!

Tycker inte hemvärnsvapen bör tillåtas att ha hemma utan förvaras nånstans säkert under bevakning.När de sedan ska ut på övningar osv så får de kvittera ut sina vapen men måste återlämnas vid övningars slut.
Hade en kompis som är/var hemvärnsfreak (o lite psycho) som var glad för att vissa vapnet som stod i garderoben o dessutom var det ofta odelat(man ska väl förvara de olika detaljerna åtskilda väl?).Han hade snott nån larm minor o lös ammonition oxå på övningar o var glad även för att vissa det under fest men även nyktert påtalade han hur kul det var o att han gjorde en plikt för landet....
öööhhhh.Värsta senariot var när han kom upp en kristihimelfärdsdag o ville vissa upp sej i sina nya gröna kläder o dessutom röd basker.Väl uppe inne så tog han fram en lös patron o gav mig...den kan du få.....Öhhh..han skulle impa på resten av sällskapet där var men alla vi tyckte han bar sej åt som en tönt.
Aja sen är där lite andra visor oxå som hänt så därför sa jag upp all bekantskap med honom,jag brukar inte vara lång/trång synt men de visorna fick det till o rinna över(han filade på en skarp laddad patron o snacka om att göra en mer dödligt effektiv kula åt hans ex flickvänns nuvarande o det vissade sig vad han egentligen var för en vän....ja tyärr hade det varit en av ens bästa vänner sen små tills det slog lite slint på killen.
Har många gånger funderat o anmälla honom för skötseln o förvaringen av vapnet.
Så genomförande av nåt psyk test eller ej tillåtelse för förvaring av automatvapen av det slaget hemma inom hemvärn o millitär.Kanske långtdraget men borde ju göras somsagt undersökningar om personers lämplighet till vapeninnehav o inte bara gå o ta jakt examen o sen ordna licens.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
twinner666 skrev:
Som alla andra vapen skall dom förbjudas.Svar nej.

Förbjudas, är du inte riktigt klok i huvudet :kocko . Att säga att jag inte ska får ha mina pistoler och gevär är ju ungerfär lika inskränkt som att förbjuda motorcyklar. Du kan väl på fullt allvar inte tycka att man ska beröva alla sportskyttar och jägare deras hobbies?. Dom brott som begås med licenserade vapen är ju ytters sällsynta och att i sann faschist-anda försökar beröva oss våra hobbies kommer inte att påverka våldet i sammhället. Med ok förbjud vapen men då kräver jag i gengälld att ni förbjuder golf och fotboll och hockey fär det ska ju vara lika för alla.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife