Vapen hemma

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
R1 racer skrev:
Tycker inte hemvärnsvapen bör tillåtas att ha hemma utan förvaras nånstans säkert under bevakning.När de sedan ska ut på övningar osv så får de kvittera ut sina vapen men måste återlämnas vid övningars slut.
Hade en kompis som är/var hemvärnsfreak (o lite psycho) som var glad för att vissa vapnet som stod i garderoben o dessutom var det ofta odelat(man ska väl förvara de olika detaljerna åtskilda väl?).Han hade snott nån larm minor o lös ammonition oxå på övningar o var glad även för att vissa det under fest men även nyktert påtalade han hur kul det var o att han gjorde en plikt för landet....
öööhhhh.Värsta senariot var när han kom upp en kristihimelfärdsdag o ville vissa upp sej i sina nya gröna kläder o dessutom röd basker.Väl uppe inne så tog han fram en lös patron o gav mig...den kan du få.....Öhhh..han skulle impa på resten av sällskapet där var men alla vi tyckte han bar sej åt som en tönt.
Aja sen är där lite andra visor oxå som hänt så därför sa jag upp all bekantskap med honom,jag brukar inte vara lång/trång synt men de visorna fick det till o rinna över(han filade på en skarp laddad patron o snacka om att göra en mer dödligt effektiv kula åt hans ex flickvänns nuvarande o det vissade sig vad han egentligen var för en vän....ja tyärr hade det varit en av ens bästa vänner sen små tills det slog lite slint på killen.
Har många gånger funderat o anmälla honom för skötseln o förvaringen av vapnet.
Så genomförande av nåt psyk test eller ej tillåtelse för förvaring av automatvapen av det slaget hemma inom hemvärn o millitär.Kanske långtdraget men borde ju göras somsagt undersökningar om personers lämplighet till vapeninnehav o inte bara gå o ta jakt examen o sen ordna licens.

Anmäl honom, han verkar inte ha alla paddlar i och har definitivt inte i HV att göra.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
definetivt, polisanmälan är det enda rätta i det läget.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hightuned skrev:
Förbjudas, är du inte riktigt klok i huvudet :kocko . Att säga att jag inte ska får ha mina pistoler och gevär är ju ungerfär lika inskränkt som att förbjuda motorcyklar. Du kan väl på fullt allvar inte tycka att man ska beröva alla sportskyttar och jägare deras hobbies?. Dom brott som begås med licenserade vapen är ju ytters sällsynta och att i sann faschist-anda försökar beröva oss våra hobbies kommer inte att påverka våldet i sammhället. Med ok förbjud vapen men då kräver jag i gengälld att ni förbjuder golf och fotboll och hockey fär det ska ju vara lika för alla.

Den perfekta världen hade inte haft några vapen men nu finns de och jag tror inte heller på förbud. Dock så tycker jag att vapen i hemmet är lite vanskligt, men jag är som sagt lite kluven. Skytteklubben har nog inte samma möjligheter att förvara vapen centralt som försvaret men jag vet inte. Att förvara vitala delar åtskilda från vapnet borde det dock vara krav på. Det är ju en enkel och försvårande åtgärd.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Förbjuda vapen funkar nog dåligt, av flera skäl.

Att däremot ha dem hemma, det är ju bara dumt. Till vilken nytta? Är man sportskytt, främst pistol, ser jag bara nackdelar med att ha vapnet hemma. Jägare däremot vettefan. Är det någon som VILL stjäla en älgstudsare? Problemet där är väl när dunken HB åkt fram och vapnet skall visas för jägarkompisarna. Men där är det väl mer Darwin än något annat.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Förbjuda vapen funkar nog dåligt, av flera skäl.

Att däremot ha dem hemma, det är ju bara dumt. Till vilken nytta? Är man sportskytt, främst pistol, ser jag bara nackdelar med att ha vapnet hemma. Jägare däremot vettefan. Är det någon som VILL stjäla en älgstudsare? Problemet där är väl när dunken HB åkt fram och vapnet skall visas för jägarkompisarna. Men där är det väl mer Darwin än något annat.

Håller med, MEN, om man ska ha vapnet någon annanstans. Var ska man då ha det? Kan skytteklubben ansvara för så många vapen? Tror att det hade blivit en hel del inbrott på skytteklubbar. Pistoler är hårdvaluta idag för folk som vill vara tuffa. Lätta att dölja och lätta att bära med sig, som tur är är det dock få som kan skjuta pistol på riktigt. AK4:eek:r är väl också ganska eftertraktade av mer "seriöst kriminella" och de är betydligt farligare i händerna på en outbildad/kass skytt än vad en pistol är. Jaktvapen har det ju förekommit gisslansituation med för så sent som någon månad sen, en person sköts dessutom ihjäl.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Chris Ash skrev:
Håller med, MEN, om man ska ha vapnet någon annanstans. Var ska man då ha det? Kan skytteklubben ansvara för så många vapen? Tror att det hade blivit en hel del inbrott på skytteklubbar. Pistoler är hårdvaluta idag för folk som vill vara tuffa. Lätta att dölja och lätta att bära med sig, som tur är är det dock få som kan skjuta pistol på riktigt. AK4:eek:r är väl också ganska eftertraktade av mer "seriöst kriminella" och de är betydligt farligare i händerna på en outbildad/kass skytt än vad en pistol är. Jaktvapen har det ju förekommit gisslansituation med för så sent som någon månad sen, en person sköts dessutom ihjäl.

Jag kan hålla med om att hevärnet inte behöver ha sina vapen hemma, men självklart så ska man ha sina privata egendom i eget förvar och så vitt jag vet så äger inte staten några av mina vapen?. Sen tycker jag förvisso att det är var mans rätt att försvara sitt hem och sin egendom med vapen och det blir ju svårt om man inte har dom hemma?. Sen är det klart att frihet kostar men bara för att det finns dårar så ska ju inte min frihet inskränkas. Det är ju självklart att det är dom som missbrukar någonting som ska straffas och inte som idagen samhälle då många gärna skulle förbjuda hojar för att en del kör som svin. Nä varje tendens till förbuds-faschism måste utrotas, för man ska ju självklart får göra vad man vill(innom rimliga gränser) så länge det inte går ut över någon annan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hightuned skrev:
Jag kan hålla med om att hevärnet inte behöver ha sina vapen hemma, men självklart så ska man ha sina privata egendom i eget förvar och så vitt jag vet så äger inte staten några av mina vapen?. Sen tycker jag förvisso att det är var mans rätt att försvara sitt hem och sin egendom med vapen och det blir ju svårt om man inte har dom hemma?. Sen är det klart att frihet kostar men bara för att det finns dårar så ska ju inte min frihet inskränkas. Det är ju självklart att det är dom som missbrukar någonting som ska straffas och inte som idagen samhälle då många gärna skulle förbjuda hojar för att en del kör som svin. Nä varje tendens till förbuds-faschism måste utrotas, för man ska ju självklart får göra vad man vill(innom rimliga gränser) så länge det inte går ut över någon annan.

Jag håller med dig angående "förbuds-fascismen", men tycker att du är ute på djupt vatten i övrigt. Försvara ditt hem? Har du ofta banditöverfall där du bor? Om huvudanledningen är detta så visar det ju bara att du inte är en seriös tävlings/hobbyskytt utan bara en till av dessa vapenfixerade fånar som använder tävlingsverksamheten för att dölja det verkliga syftet. Förklara gärna varför du måste ha ett vapen för att försvara dig, det finns nämligen ingen anledning om du inte är tungt kriminell och har torpeder efter dig. Har du vapen för att försvara dig är du helt klart en av missbrukarna.Hur många dödsskjutningar har inte inträffat i "självförsvar". Tvivlar på att du har den utbildning som krävs för att använda ett vapen som ett försvarsvapen. Vanliga medborgare ska inte leka poliser eller bödlar.

Du skulle alltså ha större rätt än HV, som tillhör försvaret och ska kunna möta en fiende på ett par timmar, att ha vapen hemma? Herregud....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hightuned skrev:

Hmmm, har inte vi haft den här diskussionen förut?

Var mans rätt att försvara sig med vapen skall du nog vara försiktig med att använda som argument om du samtidigt vill argumentera för tävlingsskyttars rätt att ha vapen hemma. De rimmar inge vidare, om man säger så.

Staten äger inte dina vapen, rätt. Däremot ansar jag att staten gör helt rätt när den begränsar mängden vapen i samhället. Det finns helt enkelt ingen nytta i att utsätta medborgare för risken att vapen kommer på villovägar. Och det är ett utmärkt uttryck för den liberala tanken du använder när du säger att man skall få göra vad man vill så länge det inte stör andra. Att ha vapen ute i samhället stör andra mer än det gagnar sportskyttar.

Att däremot lägga ansvar för (säker) förvaring på skytteklubben och därigenom låta folk utöva sina hobbies, ja det ser jag som självklart.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Hmmm, har inte vi haft den här diskussionen förut?

Var mans rätt att försvara sig med vapen skall du nog vara försiktig med att använda som argument om du samtidigt vill argumentera för tävlingsskyttars rätt att ha vapen hemma. De rimmar inge vidare, om man säger så.

Staten äger inte dina vapen, rätt. Däremot ansar jag att staten gör helt rätt när den begränsar mängden vapen i samhället. Det finns helt enkelt ingen nytta i att utsätta medborgare för risken att vapen kommer på villovägar. Och det är ett utmärkt uttryck för den liberala tanken du använder när du säger att man skall få göra vad man vill så länge det inte stör andra. Att ha vapen ute i samhället stör andra mer än det gagnar sportskyttar.

Att däremot lägga ansvar för (säker) förvaring på skytteklubben och därigenom låta folk utöva sina hobbies, ja det ser jag som självklart.

Jag är helt och hållet med på din väg, men frågan är om det är praktiskt genomförbart? Alltså om vapnet är säkrare på skytteklubben än hemma, en vapenkasun ala försvarets med TV-övervakning mm är ju inget som kostar kaffepengar. En stor fördel med centralförvaring är ju att våldsmän och "försvarare av egendom" inte har tillgång till sitt vapen i vredesmod(då många våldsbrott begås).

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bikerbitch skrev:
Jag tycker mina herrar skall hyra "Bowling for Columbine" [http://www.imdb.com/title/tt0310793/] om ni ännu inte har sett den. Och för guds skull, bli inte som amerikanerna där man kan köpa ammuntion på närmsta pressbyrå.
Bara ett litet filmtips på tal om vapen.

Jo, den är kul. Ännu roligare är det när han röstar in en planta i senaten.

Avseende förvaring och priser. Tja, vad fan är gratis idag? RR antar jag tar en del stålar? Golfklubbor är inte gratis. Ta betalt av medlemmarna.

Therudeboy

Guest
t-rex skrev:

Själv tycker jag det inte är mer säkert att ha mina gevär på klubben, varit med om flera inbrott under den tiden jag tävlings sköt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Therudeboy skrev:
Själv tycker jag det inte är mer säkert att ha mina gevär på klubben, varit med om flera inbrott under den tiden jag tävlings sköt.

Då får man ju göra det säkrare, tvivlar på att skytteklubbens förvaring i dagsläget håller nån som helst säkerhetsstandard. Många gnäller på HV men deras patronlägeslås ÄR bra. Den största fördelen är nog ändå som jag nämnde ovan att man inte har tillgång till sitt vapen i den omedelbara närheten/hemmet. Mycket få människor tänker "Nu ska jag mörda någon, jag åker ut til skytteklubben och hämtar min pistol".

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Therudeboy skrev:

Fick de med sig något är det klubben, inte systemet det är fel på. Jag har varit hemvärnsman och jag har tävlingskjutit i över 10 år. Det enda som hände var att en av gubbarna fepplade väck en mauser. Illa nog iofs, men nog går det att låsa in grejorna om man vill. Fast det är klart, vad skall man göra med en mauser? Spela brännboll?

Therudeboy

Guest
t-rex skrev:
Fick de med sig något är det klubben, inte systemet det är fel på. Jag har varit hemvärnsman och jag har tävlingskjutit i över 10 år. Det enda som hände var att en av gubbarna fepplade väck en mauser. Illa nog iofs, men nog går det att låsa in grejorna om man vill. Fast det är klart, vad skall man göra med en mauser? Spela brännboll?

Nope fick inte med sig något alls, för där finns inga gevär. Men om det nu skulle funnits så skulle dom säker bära med sig vapenskåpet :(

Lite ot nu då, vad har du tävlat i ? själv tävlade jag i luftgevär, korthåll, mauser.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:

Du har varit HV-soldat och tävlingsskjutit och sen påstår du att en Mauser är ofarlig? Kom in i matchen....

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Förstår inte riktigt varför dem ska ha vapnen hemma, när dem inte får ha ammo. Om det blir krig, ska dem då åka och hämta ammo? Kan dem inte hämta vapnet också då?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pungis skrev:
Förstår inte riktigt varför dem ska ha vapnen hemma, när dem inte får ha ammo. Om det blir krig, ska dem då åka och hämta ammo? Kan dem inte hämta vapnet också då?

Det är ju betydligt lättare att dela ut ammunition till 100 soldater än 100 AK4:eek:r. Att förvara ammunition är lättare än att förvara vapen. Vapenförvaringar är lättare att lokalisera och slå ut av fi:s sabotageförband än att slå ut en massa HV-soldater. Anledningarna är många.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Chris Ash skrev:
Du har varit HV-soldat och tävlingsskjutit och sen påstår du att en Mauser är ofarlig? Kom in i matchen....

Allting är relativt. Att sträcks sig så långt som att påstå att en Mauser är helt ofarlig skulle jag dock inte göra.

Ang. Sport skytte: Jag har själv tränat o tävlat under några år o då var det helt naturligt att man hade vapnet på klubben (klubbens medlemmar hade det oftast inlåst i klubblokalen så yngre skyttar kunde nyttja dem, det var ju lite besvärligt för personer under 18 att ta sig till klubben med ett vapen). När det däremot blev tävling o liknande var man självklart tvungen att hämta ut vapnet o då hade man det ju hemma över helgen. Själv sköt jag bara .22 o luft (inte någon större skillnad) och att påstå att .22or måste förvaras i en vapenkassun eller liknande tycker jag verkar skrattretande. Jag hade gärna testat att skjuta kraftigare saker (6,5) men pga. licenser, kostnader o andra svårigheter så blev det tyvärr inte så utan jag slutade med skyttet. Dom åren jag dock har haft inom skyttet har givit mig mycket o jag har aldrig träffat på någon seriös skytt som har varit skjutgalen. Däremot destofler som har kommit ner till klubben men de blev givetvis blivit nekade tillträde till klubben.
Tycker det är synd om sportskyttarnas möjligheter ytterligare skulle begränsas.
Vad det gäller HV-vapen så känns det som att grundtanken bakom HV går förlorad om de inte snabbt kan mobiliseras. Tyvärr verkar det finns lite för många ”rötägg” som har blivit tilldelade ett vapen. Är det någon som vet vad man måste avlägga för prov eller vad det finns för krav för att man skall få ha en AK4a hemma?

/V

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Chris Ash skrev:
Det är ju betydligt lättare att dela ut ammunition till 100 soldater än 100 AK4:eek:r. Att förvara ammunition är lättare än att förvara vapen. Vapenförvaringar är lättare att lokalisera och slå ut av fi:s sabotageförband än att slå ut en massa HV-soldater. Anledningarna är många.

...Och alla vapen är inskruvade för en person (sikten osv). Till skillnad mot ammunitionen som vem som helst kan använda.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife