Vapen hemma

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Vastrix skrev:
Är det någon som vet vad man måste avlägga för prov eller vad det finns för krav för att man skall få ha en AK4a hemma?

/V

Är du med i HV så räcker det att någon från lokala hemvärnet besiktigar din bostad, sen är det bara att ta hem vapnet.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Du har varit HV-soldat och tävlingsskjutit och sen påstår du att en Mauser är ofarlig? Kom in i matchen....

Haha, ok då, en mauser kan nog göra tillräcklig skada. Det allra största problemet ligger dock inte där tycker jag, det handlar om pistoler och automatvapen.

De hör inte hemma ute i samhället. Den dagen drägget börjar beväpna sig med mausergevär när de skall ut på stan, ja då får vi göra en insats där oxå.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Thundercat skrev:
Är du med i HV så räcker det att någon från lokala hemvärnet besiktigar din bostad, sen är det bara att ta hem vapnet.

Nja, inte riktigt. Vad jag vet så gör de en säkerhetsprövning i samarbete med polis.Liknande den som man genomgår innan man får vissa speciellt säkerhetskrävande tjänster(Bevakningssoldat,Militärpolis, värnpliktiga som har tillträde till skyddsklassade anläggningar mm) De kan dock inte göra mycket mer än att kolla så att du inte finns i några register. Är du tidigare straffad för något våldsbrott eller brott mot någon vapenlag, är nazist el motsvarande kan du nog titta i månen efter en AK4:a.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Haha, ok då, en mauser kan nog göra tillräcklig skada. Det allra största problemet ligger dock inte där tycker jag, det handlar om pistoler och automatvapen.

De hör inte hemma ute i samhället. Den dagen drägget börjar beväpna sig med mausergevär när de skall ut på stan, ja då får vi göra en insats där oxå.

Jag tycker dock att attityden bör vara likadan vid säkerhetshanteringen av inte-så-vanligt-förekommande-hos-drägg-vapen som Mauser och jaktvapen. Det är det jag menar. Ge mig ett jaktgevär och ett kikarsikte och jag ska nog kunna ställa till med rätt mycket jäkelskap innan snuten klipper mig.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Jag tycker dock att attityden bör vara likadan vid säkerhetshanteringen av inte-så-vanligt-förekommande-hos-drägg-vapen som Mauser och jaktvapen. Det är det jag menar. Ge mig ett jaktgevär och ett kikarsikte och jag ska nog kunna ställa till med rätt mycket jäkelskap innan snuten klipper mig.

Ja och nej. Generellt skall vapen som sagt hållas kort, men att göra större ingrepp än vad som behövs skall man undvika. Därav tycker jag nog att man skall lämna jaktvapen (än så länge...). Denna ståndpunkt har jag inga problem att ändra om det är som du säger nedan att det använts jaktvapen i kriminella kretsar och detta blir "vanligt".

@rudeboy, samma sak+viltmål och fältskytte. Samt 40mm luftvärnskanon! Inte tävling dock...

Var tog vapenförespråkarna vägen? Trist att bara tala med redan övertygade...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Att ha vapen hemma är ungefär som att ha bekämpningsmedel, sprängmedel eller varför inte plutonimum hemma.....an accident waiting to happen.

Låt dom med verklig användning för det ha vapen hemma dvs jägare och..... och....

Tävlingskyttar kan bygga extremt säkra klubbstugor, hemvärnsmän kan få ut sina vapen om vi någonsin skulle gå till en beredskapsgrad höger än "död och begraven" och varför ska någon ha sprängmedel hemma?? Eller varför inte? Pentyl kan man ha jääääävligt kul med.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
kajlyl skrev:
Jag tycker vi ska ha det som i USA, hälst som Texas! ...hade känt mig tryggare då :rolleyes:

Häst som dom har i Texas?? Lite cowboystilen då eller??

Eller helst som i Texas?? :tungan

F'låt, kunde inte hålla mig...

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Säkerheten förr var bedrövlig jämfört mot idag.

Nu är det ett högre engagemang hos var och en.
Krav på årlig vapenutbildning och de som inte klarar av att handa grejerna blir fråntagen dessa.
Ej heller personer med rambokomplex är välkommna.
Folk är i allmänhet mer uppmärksamma på varandra idag och är det någon som agerar suspekt så kommer det fram genom den förändrade attityden. Nu är det professionalitet som gäller.
Riks HvC trycker på att det är inte längre 125'000 man som är målet.
Dessa skulle inkludera sk. nollor som inte gör ett dyft övningsmässigt utan bara har bössa hemma och (för ngt år sedan) gratis övningsammo till egna .308'an hemma på väggen.
I dag gäller en mindre välutbildad, motiverad organisation med förmåga att agera i alla lägen. Detta med insatsplutonerna som spets.

Den som snackar om prostatagerilla, vapengalningar osv bör kliva ur garderoben och skaffa sig lite allmänbildning

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Ang: Bowling for Columbine.

Fasten filmskaparen inte stöder NRA (National Rifle Association), så ger hans film stöd åt ett talesätt som ofta används av vapenlobbyn.

Guns don't kill people. People kill people.

Det rabblas en massa mordstatistik i filmen. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna. Men det var ungefär 1000 mord/år i Europa, som har mycket strikta vapenlagar. I USA med sina generösa vapenlagar så var det ungfär 10 000 - 11 000 mord/år.

Men i Kanada som har i princip lika generösa vapenlagar som USA. Och lika många (eller fler?) vapen per capita som USA. Så ligger mord statistiken på Europeisk nivå!

Dvs det är inte hela sanningen att generösa vapenlagar, leder mer våld.

Märk väl att alla restriktioner endast drabbar vanligt folk. Buset kommer alltid att få tag i vapen ändå...

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Chris Ash skrev:
Jag håller med dig angående "förbuds-fascismen", men tycker att du är ute på djupt vatten i övrigt. Försvara ditt hem? Har du ofta banditöverfall där du bor? Om huvudanledningen är detta så visar det ju bara att du inte är en seriös tävlings/hobbyskytt utan bara en till av dessa vapenfixerade fånar som använder tävlingsverksamheten för att dölja det verkliga syftet. Förklara gärna varför du måste ha ett vapen för att försvara dig, det finns nämligen ingen anledning om du inte är tungt kriminell och har torpeder efter dig. Har du vapen för att försvara dig är du helt klart en av missbrukarna.Hur många dödsskjutningar har inte inträffat i "självförsvar". Tvivlar på att du har den utbildning som krävs för att använda ett vapen som ett försvarsvapen. Vanliga medborgare ska inte leka poliser eller bödlar.

Du skulle alltså ha större rätt än HV, som tillhör försvaret och ska kunna möta en fiende på ett par timmar, att ha vapen hemma? Herregud....

Att jag anser att vi ska ha en vapenpoltiket som ligger lite mer åt usa-hållet har inget att göra med att jag har vapen som skytt. Jag känner mig defenetivit onte hotad och behöver således inte försvara mig, även om jag anser att man ska ha rätt att göra det. Vi bor tyvärr i ett land där den som skadar eller hotar t.ex en tjuv plötsligt själv blir boven i dramat, och det är denna pacifism som äcklar mig. Om man blir utsatt för något kan ni väl ändå inte tycka att man bara ska "bend over and take it"?. Och hurvida en privat person kan änvänd ett skjut vapen i självförsvar så råder det inga tvivel om att alla sportskyytar skjuter mycket bättre än merparten av poliskåren, där 1/3 av dom inte ens klarade att sätta 2 av 3 skott inom 25*25 cm sits dom hade skytteprov. Jag proklamerar inte ett sjukt samhälle av usa-mått men en kompromiss någonstans mitt i mellan våra system vore optimalt. Dett kanske inte hör till skaken när diskutionen gäller att ha vapen hämma men inget äcklar mig så mycket som folk som vill inskränka andras frihet igenom förbud och dyligt. Ja friare vapen, narkotika, alochol och trafiklagar skulle mycke riktigt kosta samhället i forma av sjukvård och dödsfall men det är ett litet pris att betala för den indviduella frihet som jag anser skulle vara självklar. Staten existerar för att tjäna individen och inte tvärt om, inge har rätt att tala om för mig vad jag får och inte får göra så länge jag inte skadar någon annan. Tycker man inte om vapen så är det ingen som tvingar en att äga dom men man har för den skaens skull ingen rätt att inskränka andras rätt att ha dom. Nä skärpning alla ni som i trampar på andra för att få er vilja fram!. :fatta!

P.s. Appropå hemvärnet så tror du väl inte på fullt alvar att dom skulle fylla någon funktion i krig, nä hemvärnat är en av staten bekostad lekstuga för folk som sett för mång Rambo-filmer. Jag känner många som är med i hemvärnet och vet precis vad dom pysslar med för min skattepengar.

Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
P.s. Appropå hemvärnet så tror du väl inte på fullt alvar att dom skulle fylla någon funktion i krig, nä hemvärnat är en av staten bekostad lekstuga för folk som sett för mång Rambo-filmer. Jag känner många som är med i hemvärnet och vet precis vad dom pysslar med för min skattepengar.[/QUOTE]

Då anar du inte vad jag gör för dina skattepengar

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
undrar var nyckeln till patronlägeslåset är förvarad ????

Vill man ha AK´n så kan man kanske med otrevliga metoder övertala "ägaren" att hämta nyckeln ......

Men jag vet inte, jag är yrkesmilitär, inte Hemvärnsgubbe.

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Hightuned skrev:
.....
P.s. Appropå hemvärnet så tror du väl inte på fullt alvar att dom skulle fylla någon funktion i krig, nä hemvärnat är en av staten bekostad lekstuga för folk som sett för mång Rambo-filmer. Jag känner många som är med i hemvärnet och vet precis vad dom pysslar med för min skattepengar.

Sluta slänga ut kommentarer om sånt skit som du inte vet något om.
Oj, jag känner någon som e med i hemvärnet så jag vet allt typ.
Senast vi hade hemvärns övning här så låg dom och spana in gotlandfärjor och andra båtar med kikare och rapporterade med radio. Alltså information om truppförflyttningar mm.

Tyckte inte det såg så speciellt roligt att ligga där på bergsknallarna i smådugg och nära minusgrader :confused:

Vadå rambo komplex :va

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Grädde skrev:
Sluta slänga ut kommentarer om sånt skit som du inte vet något om.
Oj, jag känner någon som e med i hemvärnet så jag vet allt typ.
Senast vi hade hemvärns övning här så låg dom och spana in gotlandfärjor och andra båtar med kikare och rapporterade med radio. Alltså information om truppförflyttningar mm.

Tyckte inte det såg så speciellt roligt att ligga där på bergsknallarna i smådugg och nära minusgrader :confused:

Vadå rambo komplex :va

Du får gärna leka krig hur mycket du vill för mig, men tycker du på fullt alvar att hemvärnet är väl spenderade skattepengar?. Hemvärnat kan förvisso gör nytta vid skogsbränder och översvämningar mm men inte faan behöver ni ha automatvapen hemma för av snabbat kunna sättas in vi den invassion som säker kommer när som hellst :rolleyes: . De är inte vapnen jag är emot fick jag bestämma så skulle var man få köpa vilken automatkarbin som helst för att jaga eller utöva sportskytte med. Nä ha dom i vapen skåp som alla andra och sen kan ni bekosta leken själva då inte ens polisen har betald övningsamunition.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Ja inte sover jag utan min 44:a under kudden heller,,,,,,,
åker jag bort så tar jag ju med den lite diskretare 38:an.

I newer walk alone.

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Hightuned skrev:
Du får gärna leka krig hur mycket du vill för mig, men tycker du på fullt alvar att hemvärnet är väl spenderade skattepengar?. Hemvärnat kan förvisso gör nytta vid skogsbränder och översvämningar mm men inte faan behöver ni ha automatvapen hemma för av snabbat kunna sättas in vi den invassion som säker kommer när som hellst :rolleyes: . De är inte vapnen jag är emot fick jag bestämma så skulle var man få köpa vilken automatkarbin som helst för att jaga eller utöva sportskytte med. Nä ha dom i vapen skåp som alla andra och sen kan ni bekosta leken själva då inte ens polisen har betald övningsamunition.

Sa jag att jag ville leka krig?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hightuned skrev:
... hämma men inget äcklar mig så mycket som folk som vill inskränka andras frihet igenom förbud och dyligt. Ja friare vapen, narkotika, alochol och trafiklagar skulle mycke riktigt kosta samhället i forma av sjukvård och dödsfall men det är ett litet pris att betala för den indviduella frihet som jag anser skulle vara självklar. Staten existerar för att tjäna individen och inte tvärt om, inge har rätt att tala om för mig vad jag får och inte får göra så länge jag inte skadar någon annan.

...

"Kosta samhället (mer) sjukvård och dödsfall" samt "får göra så länge det inte skadar någon annan" rimmar på vilket sätt?

Som uttalad liberal få jag väl klämma till med ett amerikanskt (vilket tar emot...) uttryck: Get off my side!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hightuned skrev:
Att jag anser att vi ska ha en vapenpoltiket som ligger lite mer åt usa-hållet har inget att göra med att jag har vapen som skytt. Jag känner mig defenetivit onte hotad och behöver således inte försvara mig, även om jag anser att man ska ha rätt att göra det. Vi bor tyvärr i ett land där den som skadar eller hotar t.ex en tjuv plötsligt själv blir boven i dramat, och det är denna pacifism som äcklar mig. Om man blir utsatt för något kan ni väl ändå inte tycka att man bara ska "bend over and take it"?. Och hurvida en privat person kan änvänd ett skjut vapen i självförsvar så råder det inga tvivel om att alla sportskyytar skjuter mycket bättre än merparten av poliskåren, där 1/3 av dom inte ens klarade att sätta 2 av 3 skott inom 25*25 cm sits dom hade skytteprov. Jag proklamerar inte ett sjukt samhälle av usa-mått men en kompromiss någonstans mitt i mellan våra system vore optimalt. Dett kanske inte hör till skaken när diskutionen gäller att ha vapen hämma men inget äcklar mig så mycket som folk som vill inskränka andras frihet igenom förbud och dyligt. Ja friare vapen, narkotika, alochol och trafiklagar skulle mycke riktigt kosta samhället i forma av sjukvård och dödsfall men det är ett litet pris att betala för den indviduella frihet som jag anser skulle vara självklar. Staten existerar för att tjäna individen och inte tvärt om, inge har rätt att tala om för mig vad jag får och inte får göra så länge jag inte skadar någon annan. Tycker man inte om vapen så är det ingen som tvingar en att äga dom men man har för den skaens skull ingen rätt att inskränka andras rätt att ha dom. Nä skärpning alla ni som i trampar på andra för att få er vilja fram!. :fatta!

Ja den där individuella frihet du får med hjälp av mer vapen och droger åt folket. Jad själv tycker att en värld utan dessa båda ting är betydligt trevligare, därför jobbar jag hellre åt det hållet. Jag är inte intresserad av att lägga skattepengar på fler narkomaner och våldsmän bara för att du känner dig friare med dem omkring dig. Man kan ju fråga sig vem som trampar på vem, den som vill ha ett trivsamt samhälle utan vapen och narkotika(som jag tror de flesta skulle vara ganska nöjda med) eller den som ska vara så härligt tonårsliberal och släppa loss helvetet bara för att "man ska väl fan få göra som man vill".

Vad gäller polisens skjutskicklighet håller jag med om att den generellt sätt är ganska medioker. Men jämför för f-n inte sportskytte med skarp skjutning. Du är säkert jätteduktig på att sätta dina skott på en tavla men vet du när du ska skjuta en brottsling? Hur vet du när han är verkligt hotfull? Kan du hantera ditt vapen i ett sådant läge? Det är som att jämföra en olympisk skytt med en SAS-man, bägge kan skjuta men bara en av dem är en duktig skytt på riktigt.

Sen får du gärna motivera varför hemvärnet inte skulle fylla någon funktion i krig? Vad jag kan förstå av ditt inlägg har du enbart förutfattade meningar.

"Det gäller att veta när man skall vara beredd, börjar man rusta när man ser kriget komma är det redan försent"

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Cujo skrev:
Ang: Bowling for Columbine.

Fasten filmskaparen inte stöder NRA (National Rifle Association), så ger hans film stöd åt ett talesätt som ofta används av vapenlobbyn.

Guns don't kill people. People kill people.

Det rabblas en massa mordstatistik i filmen. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna. Men det var ungefär 1000 mord/år i Europa, som har mycket strikta vapenlagar. I USA med sina generösa vapenlagar så var det ungfär 10 000 - 11 000 mord/år.

Men i Kanada som har i princip lika generösa vapenlagar som USA. Och lika många (eller fler?) vapen per capita som USA. Så ligger mord statistiken på Europeisk nivå!

Dvs det är inte hela sanningen att generösa vapenlagar, leder mer våld.

Märk väl att alla restriktioner endast drabbar vanligt folk. Buset kommer alltid att få tag i vapen ändå...

Att vapen i sig inte dödar stämmer bra, ett rätt skött vapen är ofarligt. Däremot är varje vapen potentiellt lika farligt som den farligaste människa det kan hamna i händerna på. Därför bör man ju försöka undvika att det hamnar i dessa människors händer.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife