Att jag anser att vi ska ha en vapenpoltiket som ligger lite mer åt usa-hållet har inget att göra med att jag har vapen som skytt. Jag känner mig defenetivit onte hotad och behöver således inte försvara mig, även om jag anser att man ska ha rätt att göra det. Vi bor tyvärr i ett land där den som skadar eller hotar t.ex en tjuv plötsligt själv blir boven i dramat, och det är denna pacifism som äcklar mig. Om man blir utsatt för något kan ni väl ändå inte tycka att man bara ska "bend over and take it"?. Och hurvida en privat person kan änvänd ett skjut vapen i självförsvar så råder det inga tvivel om att alla sportskyytar skjuter mycket bättre än merparten av poliskåren, där 1/3 av dom inte ens klarade att sätta 2 av 3 skott inom 25*25 cm sits dom hade skytteprov. Jag proklamerar inte ett sjukt samhälle av usa-mått men en kompromiss någonstans mitt i mellan våra system vore optimalt. Dett kanske inte hör till skaken när diskutionen gäller att ha vapen hämma men inget äcklar mig så mycket som folk som vill inskränka andras frihet igenom förbud och dyligt. Ja friare vapen, narkotika, alochol och trafiklagar skulle mycke riktigt kosta samhället i forma av sjukvård och dödsfall men det är ett litet pris att betala för den indviduella frihet som jag anser skulle vara självklar. Staten existerar för att tjäna individen och inte tvärt om, inge har rätt att tala om för mig vad jag får och inte får göra så länge jag inte skadar någon annan. Tycker man inte om vapen så är det ingen som tvingar en att äga dom men man har för den skaens skull ingen rätt att inskränka andras rätt att ha dom. Nä skärpning alla ni som i trampar på andra för att få er vilja fram!.
P.s. Appropå hemvärnet så tror du väl inte på fullt alvar att dom skulle fylla någon funktion i krig, nä hemvärnat är en av staten bekostad lekstuga för folk som sett för mång Rambo-filmer. Jag känner många som är med i hemvärnet och vet precis vad dom pysslar med för min skattepengar.