Var får man tag på bra grillkol?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det här börjar ju bli pinsamt.

Jag har köpt säkert 50 kg grillkol/briketter sista året men allt verkar ju vara kasst! Små, små smulor till kol i påsarna. Så små att luftgenomströmningen hindras eftersom de packas så tätt i grillen...

Vem säljer vettigt kol?!

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
Weber briketter FTW, men så kostar de där efter. Nu har de tydligen en 'super, super, värsting something' så att 10 kg går på 190:-
Tycker inte att det är värt pengarna ännu, men av alla svordomar jag kan frambringa efter '3 för 99:-' så är det nog bara att gilla läget.

Nu kör jag mest indirekt grillning. För direkt kan man slänga på vad skit som helst, och det funkar ändå.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ok, ska provas!

Ibland vill jag gilla med vanligt kol, men det går ju fan inte eftersom smulorna trillar igenom gallret. Lägger du ett tjockt läger så blir det så tätt att det är lögn att försöka tända skiten.

Måste man kola sin egen mila för att man ska bli nöjd?!

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
om du låter bli att täppa till med kolmjöl så är det antagligen inget fel på själva briketten.

Weber briketter FTW, men så kostar de där efter. Nu har de tydligen en 'super, super, värsting something' så att 10 kg går på 190:-
Tycker inte att det är värt pengarna ännu, men av alla svordomar jag kan frambringa efter '3 för 99:-' så är det nog bara att gilla läget.

Ett par fabrikat tog väldigt lång tid att få fyr på. Weber grillbriketter tände efter 18 minuter och ICA/Statoil grillbriketter efter 16 minuter, mot drygt 12 minuter för andra fabrikat. Förklaringen kan vara att båda typerna av briketter till en fjärdedel består av annat material än träkol. (Askhalten är 22 respektive 25 procent.)

Tillverkaren har sannolikt velat få upp vikten på produkten genom att tillsätta sand, bentonitlera eller glas och därigenom öka sin förtjänst. Följden för dig blir att du betalar för sådant som inte har minsta förmåga att grilla din biff. Det tycker vi är så dåligt att det har påverkat betyget för funktion kraftigt.
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Varning-for-roken/

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Alldeles bredvid pallen med kol så finns det normalt en pall med briketter. Ta en av de påsarna.

Problemet löst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vindelnkol, absolut bästa kvaliteten på grillkolet, rejäla bitar...

Briketter är för sittkissare.

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
snart!
Dessa briketter är riktigt bra, och håller glöden läänge. Kan vara svåra att få tag i men om ni råkar stöta på dem köp på er :tummenupp. Coco Coal

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Kom på att jag har fyra säckar med Webers briketter i garaget! Anledningen att de står där och inte används är att det inte går att få fyr på de med vanlig tändvätska... Man måste starta glöden med lite kol el dyl för att få fyr på eländet. När man väl lyckats så glöder det i tre timmar! Jag vet inte om mina säckar är fuktiga eller vad som är problemet, men så är det.

Skogens köpte jag igår. Verkar lovande än så länge! Får se hur det ser ut mot slutet av säcken.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kokosbriketter är guld om man vill helsteka, röka eller grilla LÄNGE. Blandas gärna med lite färskt trä för röksmakens skull. Lite kluriga att få fyr på men det funkar med skorstenständare.
Finns på tex Hornbach.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Då var det dags igen!

Skogens kol var ju grymt bra, ffa de i storsäck! Den glädjen varade inte så länge dock. De har bommat igen... http://helahalsingland.se/bollnas/kilafors/1.5458471-skogens-kol-lagger-ned

Så. Vart ska man nu få tag på kol? Verkar som det enda alternativen är att göra sitt eget kol, eller att köpa Vindelnkol. Vem blir först på att köpa hem en pall till gbg-området? Jag lovar att bli stammis om inte priset blir astronomiskt.

http://www.vindelkol.se/text1_10.html

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nu går alla och köper Weber-briketter med tillhörande skorsten, så behöver vi aldrig se sådana här trådar igen.

Och kom ihåg:
Briketter = grillat
Gas = stekt

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Coops änglamark har varit helt okej om jag minns rätt.
De häringa svartröda påsarna på statoil är lite lotteri men brukar vara bra, fast dyrt.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag vill inte ha briketter. Kol is da shit om du inte ska grilla i flera timmar.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping