Var hittar jag lämplig intercooler till gsx-r1100 -86?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!

Efter ett misslyckat försök (eller två..) att bygga en intercooler av en nerkapad bil-ic så letar jag nu efter en intercooler som kan passa på min hoj, en Suzuki GSX-R 1100 -86. Någon som vet var jag kan hitta det? Kanske någon som har en intercooler liggandes? Marklund hade tydligen inga färdiga, utan då får jag istället handla cellpaket och bygga gavlar själv. Men om någon av er kanske har en liggandes så hör av er! Finns ju hur många som helst som kör med turbo på gammelgixxers... Ut och rota runt i garagen nu... :)
God jul!
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
lahi skrev:
Hej!

Efter ett misslyckat försök (eller två..) att bygga en intercooler av en nerkapad bil-ic så letar jag nu efter en intercooler som kan passa på min hoj, en Suzuki GSX-R 1100 -86. Någon som vet var jag kan hitta det? Kanske någon som har en intercooler liggandes? Marklund hade tydligen inga färdiga, utan då får jag istället handla cellpaket och bygga gavlar själv. Men om någon av er kanske har en liggandes så hör av er! Finns ju hur många som helst som kör med turbo på gammelgixxers... Ut och rota runt i garagen nu... :)
God jul!

ring å beställ en från kylarverkstan i piteå.
brukar ha bra pris med kvalite.
kylarverkstan piteå 070-6831705
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
handla cellpaket och bygga gavlar själv

Eriks celler är väldigt fina att jobba med. Till gavlarna använde jag 60 mm uppfläkta rör som jag "smidde" till på ett riktigt gammalt städ med gummiklubba. 50 mm stosarna som sen svetsades på de 60 mm grova 90-gradarna på gavlarna hade jag först trängt upp till 60 mm, ungefär som en bellmouth. Blev inte helt fel.
 

Bifogat

  • gavel.jpg
    gavel.jpg
    24.9 KB · Visningar: 204

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Eriks celler är väldigt fina att jobba med. Till gavlarna använde jag 60 mm uppfläkta rör som jag "smidde" till på ett riktigt gammalt städ med gummiklubba. 50 mm stosarna som sen svetsades på de 60 mm grova 90-gradarna på gavlarna hade jag först trängt upp till 60 mm, ungefär som en bellmouth. Blev inte helt fel.

Ok, har för mig att han skulle ha 1650:- för ett cellpaket. Inte sååå farligt egentligen, men när jag kom till en firma här i krokarna med min andra ic (när den skulle svetsas ihop) så skulle de ha 1500:- för att svetsa ihop det! Och då kom jag med allt tillkapat och inpassat.. så det var bara att lägga några små strängar.. men de lyckades inte ändå :( För lite gods att svetsa i så han kom alldeles för nära cellerna. Och köper jag en beggad färdig ic så måste jag ändå svetsa om utloppet eftersom jag inte kan ha utloppet neråt. Min externa wastegate sitter där just nu.. Det är humor! Men uppkapade rörbitar till gavlarna var ju en ganska bra idé. Får se hur jag gör! Om det blir element och bygga gavlar eller kanske handla färdigt av någon.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur gick det?

Att bygga på av kapad cell och en komplett cell som har gavlar (den som Marklund t.ex. har) är en himla skillnad.

lahi skrev:
Ok, har för mig att han skulle ha 1650:- för ett cellpaket. Inte sååå farligt egentligen, men när jag kom till en firma här i krokarna med min andra ic (när den skulle svetsas ihop) så skulle de ha 1500:- för att svetsa ihop det! Och då kom jag med allt tillkapat och inpassat.. så det var bara att lägga några små strängar.. men de lyckades inte ändå :( För lite gods att svetsa i så han kom alldeles för nära cellerna. Och köper jag en beggad färdig ic så måste jag ändå svetsa om utloppet eftersom jag inte kan ha utloppet neråt. Min externa wastegate sitter där just nu.. Det är humor! Men uppkapade rörbitar till gavlarna var ju en ganska bra idé. Får se hur jag gör! Om det blir element och bygga gavlar eller kanske handla färdigt av någon.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Kan du lugna dig tills efter påsk-helgen så har jag tid att fixa det åt dig, om du köper ett cellpaket från Marklund och ger mig en skiss......

/Peter
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Hur skall den se ut? Mått med mera? Har en rätt fyrkantig modell som kan gå beroende på var du skall ha den och hur den skall sitta. Kommer orginal från en Eclipse GST. Den kan du få billigt om du vill ;-)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Hur gick det?

Att bygga på av kapad cell och en komplett cell som har gavlar (den som Marklund t.ex. har) är en himla skillnad.

Jo, det gick bra! :) Köpte en begagnad intercooler i mycket bra skick för 1000 :-. Kommer från GIK. Enligt dem så skulle den vara väldigt bra iaf. Den skulle ha ungefär 70% verkningsgrad om man laddade för runt 250-300 hästar, så det är jag nöjd med :tummenupp Jag fick kapa ner den lite (2 rader bort) och bygga om inloppet, men det är klart nu! Hittade en firma i Helsingborg som var duktiga på sådant. Jag har till och med hunnit skruva fast den på hojen! Ska ta några bilder idag och lägga upp i min byggartråd!

Tackar för erbjudandena Heliac och GST Spyder, men som sagt, det är fixat :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top