Var hittar man utredningar/domar?

• Thread starter Thread starter -Suzuki-
  • Start date Start date

-Suzuki-

Guest
Som så många andra före mig gjort, vänder jag mig också till sh's samlade kunskaper.

Precis som rubriken lyder, var på nätet kan man hitta gamla polisutredningar och domar?

Har googlat alla möjliga ordkombinationer, men jag hittar inte det jag söker, utan bara artiklar och blogginlägg om händelsen.. Finns det ens på nätet eller man måste hämta en pappersversion? Det var ju en massa snack om att utredningen av mordet på barnen i Arboga fanns på nätet, så andra domar borde ju också finnas, eller? :va

Tack på förhand!

Så vitt jag vet finns de endast att tillgå via resp. domsäte (tingsrätt dyl.)

Som McMiss säger så brukar det vara t.ex. de olika tingsrätterna man hittar det på. Inte att man går in på typ "tingsratten.se" och kan få fram det som pdf därifrån.

Just när det gäller mordet på barnen i Arboga så kan det hända att det finns något på forumet Flashback.org, där finns allt möjligt annat tvivelaktigt.

Edit: Länk till sökning om du har några timmar till övers så kan du ju gå igenom det där och se vad du hittar. eller förfina min trubbiga sökning en aning och kanske hitta det direkt.

Last edited:
Det med Arboga var väl att någon lagt upp hela utredningen som torrent.

Rättsväsendet publicerar inga domar på nätet, utan som tidigare skrivits får du själv gå och begära en kopia. De som finns på nätet är när någon gjort sig besväret att hämta ut, scanna och sen lägga upp.

Fattar inte riktigt logiken i det där systemet, en "avklarad"-rättegång vad det nu heter är offentlig uppgift...? Med tanke på medias redogörande när dom fallit.

Trots detta är systemet gammaldags nog att det inte finns centralt utan måste hämtas upp på respektive ort?

Belastningsregistret är inte offentligt utan det kan bara den enskilde medborgaren beställa.

Säger inte vad som är rätt eller fel med systemet men tycker som sagt att logiken med det är en aning knepig.

:va

Last edited:
Rättsväsendet publicerar inga domar på nätet, utan som tidigare skrivits får du själv gå och begära en kopia. De som finns på nätet är när någon gjort sig besväret att hämta ut, scanna och sen lägga upp.

Arboga var så omfattande att man fick det i digitalform direkt.

På många ställen gör dom så med alla domar, det är liksom ingen vits att hå någon som sitter och kör ut papperskopior..

Fattar inte riktigt logiken i det där systemet, en "avklarad"-rättegång vad det nu heter är offentlig uppgift...? Med tanke på medias redogörande när dom fallit.

Trots detta är systemet gammaldags nog att det inte finns centralt utan måste hämtas upp på respektive ort?

Belastningsregistret är inte offentligt utan det kan bara den enskilde medborgaren beställa.

Säger inte vad som är rätt eller fel med systemet men tycker som sagt att logiken med det är en aning knepig.

:va

Logiken är enkel - det är offentlig handling, men det innebär ingen skyldighet för myndigheterna att publicera det offentligt.

Fundera en stund på vilka konsekvenser det skulle kunna få för dig själv, om vem som helst kunde söka på vad som helst i alla domslut över internet? Visst, du kanske heter Claes-Otto von Böökenhielm, men förstå för Sven Eriksson eller något annat relativt vanligt namn. Skvallerkärringarna på byn skulle rämna av lycka över denna guldgruva. Eller genierna på Flashback...

Det är dessutom så att skulle saker publiceras exempelvis på internet, så har helt plötsligt myndigheterna förbundit sig att tillhandahålla materialet i den formen. Då kommer frågor som, vilka tider ska du kunna hämta materialet, i vilka format (PDF, DOC, XML?) osv. Har de då t ex 24/7 tillgänglighet kan du ju gissa hur lång tid det skulle gå innan första DoD-attacken inleds, för att sedan beskylla myndigheter att inte uppfylla sina åtaganden.

Så frågan är inte så enkel...

Logiken är enkel - det är offentlig handling, men det innebär ingen skyldighet för myndigheterna att publicera det offentligt.

Fundera en stund på vilka konsekvenser det skulle kunna få för dig själv, om vem som helst kunde söka på vad som helst i alla domslut över internet? Visst, du kanske heter Claes-Otto von Böökenhielm, men förstå för Sven Eriksson eller något annat relativt vanligt namn. Skvallerkärringarna på byn skulle rämna av lycka över denna guldgruva. Eller genierna på Flashback...

Det är dessutom så att skulle saker publiceras exempelvis på internet, så har helt plötsligt myndigheterna förbundit sig att tillhandahålla materialet i den formen. Då kommer frågor som, vilka tider ska du kunna hämta materialet, i vilka format (PDF, DOC, XML?) osv. Har de då t ex 24/7 tillgänglighet kan du ju gissa hur lång tid det skulle gå innan första DoD-attacken inleds, för att sedan beskylla myndigheter att inte uppfylla sina åtaganden.

Så frågan är inte så enkel...

Jag tror faktiskt inte att problemen du rabblar upp är några promblem, egentligen.
Dom domar/FUP som har lämnats ut digitalt har varit i .pdf format.

Däremot vill dom minska spridningen och därför måste en fysisk person knata in i en minst lika fysisk byggnad och FRÅGA efter den.

Gör dom sig dessutom omaket att skriva ut den på papper så är det inte så troligt att någon gör sig omaket att digitalisera och sprida den vidare, exx vis på FB.

Så det är nog högst medvetet.

Så vitt jag vet tog sig aldrig Hagamannen rättegången ut i digitalt format, trots stort allmänintresse och många uthämtade papperskopior.
Om någon vet vart den finns så är jag intresserad.

Tack för alla svar, det verkar som att enda alternativet är att knata in till närmaste tingsrätt och be om utredningen då.

Måste man ha personnummer o dyl på den/de som är dömda/offer, eller det räcker med namnet och tid, plats och datum för brottet?

Och för att rätta till missförståndet som på något vis skedde här, det är INTE utredningen om morden i Arboga jag vill ha, jag bara använde den som exempel eftersom jag visste att den har funnits/finns på nätet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick