Var hittar man vägskylar........

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
och dess betydelser på internet?
Har en liten tvist med en dam som backade på min bil och tryckte in fram skärmen. Hon påstog att jag stog mot färdriktningen för att det var en "förbjuden infart" skylt längre fram på parkeringen. Enligt henne så är skylten en enkelriktad skylt som men sin existen täcker hela området.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det kvittar, om du stog still.

Hon körde på dig, slut diskuterat.

Hade du stått åt andra hållet så hade hon ju bara tryckt in bakskärmen istället. och man får backa på enkelriktade gator, så du kan ha kommit dit på det sättet.

Jag kan inte se hur hon har nogot mål att tjafsa om, backade hon på dig har hon två val. Kontakta f-bolagen,eller pröjsa lagningen av din bil.

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Hennes fel...

Det är hon som kör på dig och då är det hennes fel...

//Jason
Trafiklärare (snart)

bebbe skrev:
och dess betydelser på internet?
Har en liten tvist med en dam som backade på min bil och tryckte in fram skärmen. Hon påstog att jag stog mot färdriktningen för att det var en "förbjuden infart" skylt längre fram på parkeringen. Enligt henne så är skylten en enkelriktad skylt som men sin existen täcker hela området.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
PutteLiten skrev:
Det kvittar, om du stog still.

Hon körde på dig, slut diskuterat.

Hade du stått åt andra hållet så hade hon ju bara tryckt in bakskärmen istället. och man får backa på enkelriktade gator, så du kan ha kommit dit på det sättet.

Jag kan inte se hur hon har nogot mål att tjafsa om, backade hon på dig har hon två val. Kontakta f-bolagen,eller pröjsa lagningen av din bil.

Japp så ser jag det med. Fast nu är det så att hon påstår eller säger att jag borde ha kommit körande pga hon aldrig såg mig innan det smällde.
Även detta får jag till att bli hennes fel (fast det inte var så) hon får ju inte backa om hon inte ser vad som kommer.

Jag skall försöka att förklara hur det hela gick till.
Allt utspelar sig på en parkeringsplats vid en affär som heter ICA nära Lunden.
Denna parkeringsplats har två infarter och en utfart. Vid bägger infarterna finns det skyltar (rund helröd skylt med gult streck i = förbjuden infart resp utfarts skylt) som hindrar bilar att köra ut där. Sedan så finns det även en likadan skylt på motsatta sidan av utfarten. Från den ena infarten till utfarten bildar hela parkeringen ett U där själva uet utgör "körbanan" inne på parkerings området.
Finns även en infart i det nedre högra hörnet utav U:et. Bägge sidorna av körbanan är kantad utav parkeringar, förutom den övre nedre delen utav uet som är änden utav de två mittre P-raderna :rolleyes:
Just där i änden står jag och väntar på en bil som skall köra ut från raden längst till vänster utav uet. Medans jag står där (har bilen igång med ljuset på) börjar damen att backa ut från sin parkeringsplats som är längst ner på uet. Jag ser detta för sent och hinner inte få i backen så att jag kan backa undan från henne. Detta slutar med att hennes vänster bak stötfångare klipper min vänster framm skärm alldeles frammför hjulet. Jag tycker att detta är ett solklart fall, det är ju hon som har backat utan uppsikt. Fast damen säger att hon inte såg mig pga att jag skall ha kommit från fel håll, alltså enligt henne kört mot enkleriktat. Nu var det ju som sagt så att jag stog still, visserligen vänd åt fel håll om det nu var så att p-platsen var enkelriktad. Såvit jag vet är det så att en förbud mot infart skylt inte betyder att hela området är enkelriktat. :va

Låter ju hel snurrigt :va detta men jag kan inte förklara det hela bättre :rolleyes:

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Ok så här är det....

För att det skall vara enkelriktad så måste det sitta en skylt som är blå med en vit pil på. Sitter det en skylt som är rund helröd skylt med gult streck, den betyder inte att det är enkelriktad, men man får inte köra förbi denna skylt...
Det är du som har rätt, för när man backar med ett fordon så har man väjningsplikt mot övriga trafikanter.... Klart! Skriv i skadeanmälan så skall du se att du får rätt...

Mvh Jason

bebbe skrev:
Japp så ser jag det med. Fast nu är det så att hon påstår eller säger att jag borde ha kommit körande pga hon aldrig såg mig innan det smällde.
Även detta får jag till att bli hennes fel (fast det inte var så) hon får ju inte backa om hon inte ser vad som kommer.

Jag skall försöka att förklara hur det hela gick till.
Allt utspelar sig på en parkeringsplats vid en affär som heter ICA nära Lunden.
Denna parkeringsplats har två infarter och en utfart. Vid bägger infarterna finns det skyltar (rund helröd skylt med gult streck i = förbjuden infart resp utfarts skylt) som hindrar bilar att köra ut där. Sedan så finns det även en likadan skylt på motsatta sidan av utfarten. Från den ena infarten till utfarten bildar hela parkeringen ett U där själva uet utgör "körbanan" inne på parkerings området.
Finns även en infart i det nedre högra hörnet utav U:et. Bägge sidorna av körbanan är kantad utav parkeringar, förutom den övre nedre delen utav uet som är änden utav de två mittre P-raderna :rolleyes:
Just där i änden står jag och väntar på en bil som skall köra ut från raden längst till vänster utav uet. Medans jag står där (har bilen igång med ljuset på) börjar damen att backa ut från sin parkeringsplats som är längst ner på uet. Jag ser detta för sent och hinner inte få i backen så att jag kan backa undan från henne. Detta slutar med att hennes vänster bak stötfångare klipper min vänster framm skärm alldeles frammför hjulet. Jag tycker att detta är ett solklart fall, det är ju hon som har backat utan uppsikt. Fast damen säger att hon inte såg mig pga att jag skall ha kommit från fel håll, alltså enligt henne kört mot enkleriktat. Nu var det ju som sagt så att jag stog still, visserligen vänd åt fel håll om det nu var så att p-platsen var enkelriktad. Såvit jag vet är det så att en förbud mot infart skylt inte betyder att hela området är enkelriktat. :va

Låter ju hel snurrigt :va detta men jag kan inte förklara det hela bättre :rolleyes:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OM man säger så här, om jag är 100 på att jag har rätt (i ditt fall är jag säker på att du har rätt, utifrån det jag hör) så börjar jag med att var trevlig och ser till att de tar på sig skulden, krånglar de ringer jag polisen direkt och skiter i dem. Finns ingen anledning att var snäll mot någon som försöker blåsa en, jag ger tillbaka med samma mynt.
Och är det bara så att hon inte fattar trafikreglerna kan hon ju ta detta som en något dyr trafiklektion...

Förresten, nu kom jag på det.

UTFARTS REGELN!
Det är den som gäller. :)
Hon svänger ut från parkeringsplats(Parkeringsficka, sak samma). Hon har väjningsplikt.
Case closed som man säger. Påpeka detta för henne.Fattar hn trögt är det bara att ta regnummer och ringa f-bolaget.
Se bara till så att hon inte åker på smitning, det är lite att a i. :)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jason skrev:
För att det skall vara enkelriktad så måste det sitta en skylt som är blå med en vit pil på. Sitter det en skylt som är rund helröd skylt med gult streck, den betyder inte att det är enkelriktad, men man får inte köra förbi denna skylt...
Det är du som har rätt, för när man backar med ett fordon så har man väjningsplikt mot övriga trafikanter.... Klart! Skriv i skadeanmälan så skall du se att du får rätt...

Mvh Jason

Ja, tänkte att jag skulle ta mig ett sista snack med damen imorgon och se vad hon har att säga. En sak till i sammanhanget var den att jag efter ca en halvtimmes tjat med damen sa att vi kunde ringa till polisen för att få hela saken utredd på platsen. Men när jag väl ringde så hade dom inte tid att komma :confused: Är det inte bla sådant här dom kan reda upp. Även om det igenkligen inte är så speciellt allvarligt?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
PutteLiten skrev:
OM man säger så här, om jag är 100 på att jag har rätt (i ditt fall är jag säker på att du har rätt, utifrån det jag hör) så börjar jag med att var trevlig och ser till att de tar på sig skulden, krånglar de ringer jag polisen direkt och skiter i dem. Finns ingen anledning att var snäll mot någon som försöker blåsa en, jag ger tillbaka med samma mynt.
Och är det bara så att hon inte fattar trafikreglerna kan hon ju ta detta som en något dyr trafiklektion...

UTFARTS REGELN!
Hon svänger ut från parkeringsplats(Parkeringsficka, sak samma). Hon har väjningsplikt.
Case closed som man säger. Påpeka detta för henne.Fattar hn trögt är det bara att ta regnummer och ringa f-bolaget.

Ja det är väll ungefär så jag gjorde, fast jag var nog snäll lite för länge :rolleyes:
Ska snacka med henne imorgon och om hon trilskas då så får man väll göra någonting åt saken. Hade min flickvänn med mig i bilen och hon skulle ju kunna backa upp min sida om det skulle bli problem. Man kan väll visserligen få det till att hon skulle kunna vara jävig men o andra sidan så hade ju damen inga vitnen alls. Jag åter kommer med en rapport imorgon om hur allt gick. :)

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Inte utfartsregeln!

Sorry där har du fel... :rolleyes:
Utfartsregeln gäller när man skall ut på en väg från en parkerins plats (stor parkering) som i detta fall ICA parkering.
Utfartreg. gäller inte när man skall ut ur en parkering ruta, där imot har man väjningsplikt...
Högerregeln gäller på parkerings platser (ex. ICA, Biltema, what ever parkerings PLATS). Men som sagt, hon backar o då har hon väjningsplikt...

Mvh Jason

PutteLiten skrev:

UTFARTS REGELN!

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Låt bli polisen...

Till kalla polis om persson inte visar upp körkort eller ID, annars låt bli.
Dom har oftas inte tid om det är mindre olyckor, därför finns skadeanmälan, fyll i det så löser försäkringsbolagen det... Låt dom avgöra så skall du se att du har rätt...

Mvh Jason

bebbe skrev:
Ja, tänkte att jag skulle ta mig ett sista snack med damen imorgon och se vad hon har att säga. En sak till i sammanhanget var den att jag efter ca en halvtimmes tjat med damen sa att vi kunde ringa till polisen för att få hela saken utredd på platsen. Men när jag väl ringde så hade dom inte tid att komma :confused: Är det inte bla sådant här dom kan reda upp. Även om det igenkligen inte är så speciellt allvarligt?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jason skrev:
Sorry där har du fel... :rolleyes:
Utfartsregeln gäller när man skall ut på en väg från en parkerins plats (stor parkering) som i detta fall ICA parkering.
Utfartreg. gäller inte när man skall ut ur en parkering ruta, där imot har man väjningsplikt...
Högerregeln gäller på parkerings platser (ex. ICA, Biltema, what ever parkerings PLATS). Men som sagt, hon backar o då har hon väjningsplikt...

Mvh Jason

Hmm?
Såg det på TV, en sådan där simulerad parkeringsplats. Blandade väll i hop alla regler som de körde igenom. Finns ju igentligen massa regler att följa på en P-plats, fast alla skiter i alla...
Jag brukar köra hårt på Högerreglen, den gäller ju i 99% av all fall. :)

Jaja, "kärringen" gjorde fel i alla fall, det ver kar ju alla var överens om. :)

:hej

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
GiX 750
Ja, hon gjorde helt klart fel. Hon får se sig för lite bättre. Berätta hur det gick sedan. Väntar med spänning.

PS hur får man igång snabbsvar? Hittar ingen snabbsvarstangent på forumet.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ulukai skrev:
Ja, hon gjorde helt klart fel. Hon får se sig för lite bättre. Berätta hur det gick sedan. Väntar med spänning.

PS hur får man igång snabbsvar? Hittar ingen snabbsvarstangent på forumet.

Mellan "Redigera" och "Svara" finn en liten kanpp att trycka på, då "öppnas" snabbsvar.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
jag har vart i liknande situation en gång. vi backade båda ut från varsin parkeringsplats fast på varsin sida av körbanan. Jag fick rätt eftersom jag när olyckan skedde redan hade backat klart och min bil stog stilla. Han fick ta skulden eftersom han fortfarande backade och hade väjningsplikt mot ALL TRAFIK.

Så ditt fall e solklart, kärringen får pröjsa hela kalaset. Gött!!!!!

*hatar kärringjävlar som försöker slinka undan*

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
'Hata' ALLA som försöker slinka undan (men kanske speciellt kärringj*vlar då ;)!
/F.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Snackade med kärringen igår, tog med mig en körkortsbok och och för varje argument som hon hade över att det var mitt fel visade jag motsatsen i boken. Hon blev lite spak men tog ändå inte på sig skulden :kocko
Det roliga är att hennes man var med och sa inte ett ljud på hela tiden, lite under kuvad där kanske :hihi Nej detta blir en sak som kärringen inte kan komma undan med genom att tjafsa och vara elak :fakta

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
bebbe skrev:
Snackade med kärringen igår, tog med mig en körkortsbok och och för varje argument som hon hade över att det var mitt fel visade jag motsatsen i boken. Hon blev lite spak men tog ändå inte på sig skulden :kocko
Det roliga är att hennes man var med och sa inte ett ljud på hela tiden, lite under kuvad där kanske :hihi Nej detta blir en sak som kärringen inte kan komma undan med genom att tjafsa och vara elak :fakta

Skriv en skadeanmälan och skicka in till försäkringsbolaget istället. Om inte hon vill skriva under den gemensamma version ni kommer fram till så skickar du en egen undertecknad av dig, så får hon lösa sin del.

Om det är så att du stod still så spelar det ingen roll hur vägmärken och annat ser ut överhuvudtaget, man får ändå inte köra/backa på stillastående bilar, oavsett om den kommit dit på felaktigt sätt. Bara för att man trippelparkerar på essingeleden så får inte folk godtyckligt köra på bilen.

Du lär inte komma så långt genom att tjafsa med henne, låt F-bolaget göra det, de är proffs på sådant.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024