Var köper jag dessa tändkablar?

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Har dragit sönder två tändkablar till hojen.
Har varit på Biltema. De har nästan likadana men inte med rätt fäste för tändstiftet. (För liten "hatt" på tändstiftet - den gängade delen). Fastnade inte.
Åkte till Mekonomen. De hade rätt storlekar ungefär, men bara vinklade fästen. Skulle inte passa.
Åkte till AVA MC. De hade inga tändkablar alls.

Vem kan ha?
Hojen har Dyna-spolar och vanliga tändstift (Kawasaki GPZ 1000 RX).

Bifogat

• IMG_6495.jpg
    IMG_6495.jpg
    118.6 KB · Visningar: 140
  • IMG_6496.jpg
    IMG_6496.jpg
    105.7 KB · Visningar: 247
  • IMG_6498.jpg
    IMG_6498.jpg
    105.6 KB · Visningar: 125
woodii skrev:
2368787 Men kan du inte fixa sånna hattar man sätter på stiftet så det passar?
Dom brukar ju gå att ta av lr sätta på beroende på hur tändkabeln ser ut..

Tanken har slagit mig. Men det blir inte alls lika bra passform mot vattentätningen med biltemas grejer tyvärr.

Så helst skulle jag hitta nån med "rätt" anslutning till tändstiftet.

Vad du än gör, Köp INTE kablarna på biltema!

Jag gjorde själv ett expriment en gång för några år sedan, Biltemakabel Vs. "riktig tändkabel" Resultatet var: betydligt mindre gnista med Biltema kabeln.

Felet med Biltemas är att det är aldelles för tunn koppartråd i den, den är inte uppbyggd som en vanlig kabel, utan koppartråden är lindad runt en plast stång inne i kabeln.

Det bästa är att köpa riktig tändkabel och lösa hattar. Tändkabeln kan du få av mig (om du står ut med att den är röd) tändhattar köper du på Autoexperten eller på skroten.

ÄDIT: jag har två tändhattar oxå, om det är akut.
//Peter

Tändkabeln går att skruva lös från hatten om du bara ska byta kabeln.
Enda hatten jag vet som passar någotsånär är en från NGK men gummitätningen passar inte riktigt bra på den hatten utan bästa är nog original.
Ändanslutningen mot spolen får du nog flytta över själv eller köpa några bil-kablar som har den typen av anslutning och kapa kablarna i lämplig längd.

Edit:
Hittade artikelnummer på NGK-hattarna: SD05FM
Bild: NGK SD05FM och som jämförelse Original (borde vara Kawasaki #21160-1065)

Bifogat

• SD05FM.jpg
    SD05FM.jpg
    4.4 KB · Visningar: 1,758
  • 21160-1065.jpg
    21160-1065.jpg
    4.4 KB · Visningar: 1,776
Last edited:
Wow, tackar!
Visste inte att man kunde skruva loss kabeln från tändhatten.
Den lossnade när jag råkade dra i kabeln istället för hatten. Däremot är jag inte säker på hur man skruvar i en kabel igen för att få kontakt.

Skall åka till autoexperten idag och kolla om de vet hur man får det gjort..

Klippte av kabeln som jag råkat dra av 3 cm upp och tryckte in i hatten, rejält hårt.
Då verkar det bli kontakt. OHM-mäter från ansl. till tändspolen till ansl. till tändstiftet. Blir cirka 100 kOhm. Verkar det rätt?
Edit: tryckte lite hårdare, blev 20 kOhm istället..

Last edited:
Bråkis skrev:
2370567 Klippte av kabeln som jag råkat dra av 3 cm upp och tryckte in i hatten, rejält hårt.
Då verkar det bli kontakt. OHM-mäter från ansl. till tändspolen till ansl. till tändstiftet. Blir cirka 100 kOhm. Verkar det rätt?
Edit: tryckte lite hårdare, blev 20 kOhm istället..

Jag kan ju ha fel men "Kawaski" har väl specialhattar som inte finns pirat. Men hattarna har väl klarat sig? Så det är väl bara att snygga till kabeln(om du nu inte tagit i så hårt att du dragit sönder innehållet)och skruva på hatten igen. Använd inte kablar från Biltema iaf. Tror nog att du har Dyna kablar som finns hos Motospeed bla, om du vill/behöver ersätta dom.

/Uffe

PS ta det lugnt i fortsättningen då du pillar med hojen, sist var det väl gasarna DS

Jag skulle ändå satsa på orginalkablar... Blir motståndet 10kOhm fel så kan du få en väldigt tjurig motor och det kan vara väldigt jobbigt att få den att tända rätt... Med en massa otur så kan du flytta tändningen 1 eller 2 grader
på en cylinder... Och sånt är inte jätteloligt direkt...

Thyg0d skrev:
2370617 Jag skulle ändå satsa på orginalkablar... Blir motståndet 10kOhm fel så kan du få en väldigt tjurig motor och det kan vara väldigt jobbigt att få den att tända rätt... Med en massa otur så kan du flytta tändningen 1 eller 2 grader
på en cylinder... Och sånt är inte jätteloligt direkt...

Tjo, fast jag har inte originalspolar heller.. Dyna-kablar kanske är det bästa ändå. Kablarna som satt på när jag köpte hojen var just biltemas.

Ska trixa lite till, men att skruva kabeln verkar svårt.. Orentlig friktion mot gummit i tändhatten, så att skruva kabeln när den är nere verkar mycket svårt.

Edit: Med lite olja på kabeln och lite vilja så gick det nog att få fast den hyfsat ändå. Skall åka till garaget och prova.

Last edited:
OK, bara för att följa upp.
Jag mätte alla kablarna, de var mer eller mindre åt h-e.
Så jag drog ur alla fyra. Kapade om dem så det var ca 5mm längre fiber-kärna som stack ut från isoleringen. Sedan rengjorde jag tändhattarna ordentligt. De var ur-skitiga och det kom svart klegg ur dem.

Därefter kontaktrengöring och så lite 5-56 på silikonkabeln så den gick att trycka ner i tändhatten och sedan skruva på.

Därefter gick hojen som ett skott igen!! Grymt bra, tack för tipsen!

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick