Var köper ni hjälm från?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har alltid haft medium på mina Shoei-hjälmar vilket gör ett köp i webshop mycket lätt, men var köper ni hjälm från nu när UK gått ur EU? Jag har handlat från sportbike shop UK men nu kostar en NXR för 6000kr nästan 8900kr i UK så det finns ingen vits med det.. innan kunde man där köpa en Shoei X Spirits 3 för 6000kr på rea.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag har alltid haft medium på mina Shoei-hjälmar vilket gör ett köp i webshop mycket lätt, men var köper ni hjälm från nu när UK gått ur EU? Jag har handlat från sportbike shop UK men nu kostar en NXR för 6000kr nästan 8900kr i UK så det finns ingen vits med det.. innan kunde man där köpa en Shoei X Spirits 3 för 6000kr på rea.
https://www.fc-moto.de/en/Brands/S/...MI7u7JhvaS9gIVE28YCh2NaA6VEAAYASAAEgKEyfD_BwE vet inte om det är dessa modeller du söker men fc-moto har jag handlat ifrån och det har funkat bra.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har faktisk köpt mina två senaste hjälmar från Bike i Trollhättan till riktigt bra pris.
NXR,en var i o f s inte i en färgkombination jag hade tänkt mig, men nu är jag nöjd.
HJC,n tänkte jag köpa på MC-mässan men ångrade mig och så ångrade jag mig igen och mailade och frågade om jag kunde köpa en till mässpris och det fick jag.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ofta kan det vara svårt hitta den färgkombon man vill ha här i landet. Senaste hjälmen köpte jag till damen via eBay och kom då från Italien. Man får passa sig lite och kolla varifrån dom skickas. England idag i.o.m Brexit blir det dyrare än man kanske räknat med ifall man missat det.
valor-mad-matt-xs-66695_0.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Handelsboden blev det sist. En nxr som de hade kampanj på. Dryga hundralappen dyrare än webshop i utlandet.

Handlar helst över disk hos lokal handlare. Så länge det inte skiljer tusenlappen eller mer jämfört med webben. Gillar att klämma/känna på grejerna och språka med personal innan köp. Man kanske får nya intryck och köper annat än man tänkt.
 
Last edited:

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag har alltid haft medium på mina Shoei-hjälmar vilket gör ett köp i webshop mycket lätt, men var köper ni hjälm från nu när UK gått ur EU? Jag har handlat från sportbike shop UK men nu kostar en NXR för 6000kr nästan 8900kr i UK så det finns ingen vits med det.. innan kunde man där köpa en Shoei X Spirits 3 för 6000kr på rea.
Jag har nyligen köpt varsin hjälm till mig och sambon från the visorshop på Irland. Lite billigare än i Sverige men främst så hade de rätt storlek och färg på lager till skillnad mot handlare i Sverige som tidigast kunde leverera i juli.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte senaste från Lelles på någon black friday-rea, den innan hos Lelles på plats. Skulle nog köpt den från MC-boden om inte Lelles haft tokig rea på HJC rpha70, vilket var typ 30% billigare
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Hjälm köper jag i fysisk butik där jag kan prova och få hjälp. Den Shoei GT-Air 2 jag köpte på Sulas i våras var inte ens dyrare än på FC Moto.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nilssons i Helsingborg. Handlat 5 hjälmar där genom åren. Totalt kanske det rört sig om 4-5000kr mer än från webshop. Dock anser jag att få prova i butik, få bra hjälp och möjlighet till byte mm är värt sina extra procent i kostnad.
Senast blev det en rpha 70 och nu blir det en rpha 70 till i annan färg. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sista gången våren 2020 en X-Lite hos Nilssons i Helsingborg.
Näst sista gången en X-Lite på Lelles höstrea.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nilssons i Helsingborg. Handlat 5 hjälmar där genom åren. Totalt kanske det rört sig om 4-5000kr mer än från webshop. Dock anser jag att få prova i butik, få bra hjälp och möjlighet till byte mm är värt sina extra procent i kostnad.
Senast blev det en rpha 70 och nu blir det en rpha 70 till i annan färg. :D
Beställa på nätet, prova noga hemma och fri returfrakt då?

Någon speciellt bra hjälp har jag aldrig fått i butik, min skalle liksom, vad ska säljaren säga?
 

Zeromannen

Guest
FC-moto var några tusenlappar billigare än butik i sverige när jag köpte i somras. Blev förvånad över den snabba frakten också.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Beställa på nätet, prova noga hemma och fri returfrakt då?

Någon speciellt bra hjälp har jag aldrig fått i butik, min skalle liksom, vad ska säljaren säga?
Det ser jag inga problem med. Segt dock när folk ska vara "ekonomiska" och handlar utomlands för att spara en 500-1500 spänn. Sen gnälls det för att sortimentet här hemma är dåligt. Jo undrar varför...
Absolut värsta jag vet och hör är när folk provar i butik sen handlar på nätet utomlands. Riktigt vidrigt beteende enligt mig. :näsblod:zpy
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har beställt mina Shoei-hjälmar där det varit bra pris.
2014 blev det från Motorama.it
2020 var det från louis.de

Vad gäller svenska handlare.
När jag handlade hjälm 2014 vill jag minnas det var cirka 2000kr/~30+% prisskillnad. Jag ville ge handlaren en chans, så jag sa som det var; Jag gynnar gärna er och jag förstår att ni inte kan prismatcha nätbutiker, men 2000kr är för mycket. Kan ni göra något med priset?
När svaret blev ett bestämt nej valde jag att beställa hem en hjälm istället, det blev inte bara betydligt billigare utan också i roligare färger. När det blev dags för ny hjälm köpte jag en precis likadan, så det fanns ingen anledning att betala extra och dessutom var det ingen svensk handlare som hade den i lager.

Samma sak gällde när jag skulle handla mitt första skinnställ. Delvis var det flera tusen kronors skillnad och handlaren hade ingen möjlighet att plocka in färgkombinationen jag ville ha. Utöver det försökte handlaren sälja på mig en storlek som var på tok för liten. Att betala extra för att få fel storlek i en färgkombination du inte vill ha känns sådär. Särskilt som det fanns flertalet utländska firmor, inklusive Dainese själva, som kunde skicka det hem till mig.

Några år senare behövde jag skinnställ i specialstorlek och SMX Sport i Göteborg var väldigt hjälpsamma med att beställa hem två olika ställ och flera storlekar till mig. Med tanke på servicen jag fick så kändes det helt ok att det kostade extra. I slutänden fick jag ett ställ som gör att jag inte längre får ont när jag kör hoj. SMX ska för övrigt ha en eloge för att de ville sälja mig rätt storlek för min kropp, istället för som de andra handlarna i stan som försökte sälja på mig fel storlek, bara för att det var vad de hade hemma.

Med det sagt så beställde jag själv hem ett ställ från Dainese hemsida. Jag fick rätt storlek på första försöket efter att ha följt deras storleksguide. Men då Held-stället från SMX satt snäppet bättre returnerade jag tillbaka Dainese-stället till Italien. Det kostade runt en femhundring att returnera. Så hade jag velat beställa hem ett par olika storlekar och modeller för att pröva hemma hade det troligen inte blivit dyrare än att handla hos en lokal handlare.

Vi som köpare har ett ansvar att inte använda handlare som gratis provrum. Men även handlare har ansvar. Det krävs kunskap, bredd på sortimentet och rimlig prissättning för att det ska finnas ett värde i att åka dit.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top