Vad har du för budget och vad tänkte du använda hojen till?
Vill du bara kunna glida ut och lukta på blommorna, pendla till jobb/skola eller ragga brudar och vara coolast vid korvkiosken?
En virago duger till att glida ut med, säkert jävligt bra komfort också om man vill köra längre sträckor.
En nackdel är att den har en toppfart på strax över 100 knyck och det går inte upphetsande fort dit.
Lär vara jäkligt driftsäker dock..
Cool vid korvmojjen?
Ragga brudar?
Bland de sportigare hojarna finner vi honda cbr (den nyare modellen, det satt typ cykeldäck på de tidigare) och Yamaha r125.
Yamman är rätt mycket dyrare än Hondan men samtidigt så är den rejälare, har 15hp i motorn istället för ~11hp som Hondan och den skillnaden märks av, framförallt på accelerationen.
Fyrtaktare vilket innebär att du inte behöver fundera lika mycket på att skruva och justera.
Fördelen med en tvåtaktare är att man kan strypa av den och få en hoj som går jäkligt bra jämfört med fyrtaktarna, dock är det olagligt att framföra den då och det kan bli problem med ersättning vid olycka.
Bortser man ifrån det så kommer man vara coolast och snabbast i plugget med en hoj som Aprilia RS eller Cagiva Mito, dessa finns lite äldre modeller som ligger bra till i pris.
Kör man hårt och mycket så får man hålla koll på kolv/cylle så det inte rasar, men sköter man sakerna så är det inte så mycket skruva med dessa hojar som folk verkar tro, men skruva får man göra förr eller senare
NSR är snäppet "sämre" än Aprilia/Cagiva men fortfarande en bra hoj, kolla innan vilken modell av NSR det är dock då det finns en variant som är så gott som omöjlig att strypa av utan att byta ut en massa prylar (vill jag minnas, kommer ihåg att det var något sånt).
Sen finns det ju motard som är svinroligt och tvåtaktarna där går som skållade troll (KTM EXC, Husqvarna SMS125/WR125).
EXC/WR blir mycket skruva, SMS125 ligger på samma nivå som Aprilia RS.
Fyrtakt är det väl bara Yamaha WR125X/R som är intressanta.
Samma motor som Yamaha R125 och går helt okej, lite tunga för att vara motard med 15hp enligt mig dock.
Jag hade själv en WR125X som första hoj, funkade alltid perfekt men tröttnade rätt fort på effekten.
Skaffade sen en Aprilia RS och jäklar vilken skillnad, gick som ett skott i jämförelse och satan så snygga de är (årsmodellerna innan -06, sen rökade deras designers något olämpligt).
Helt oduglig på allt annat än asfalt men det är ju en sporthoj.
Nästa hoj blev en sms125 och din jävel vilket acc man tyckte den hade, lätt som en fjäder jämfört med min gamla Yamaha och dubbla effekten, det blev en hel del bakhjulsåka
Cylinder och kolv var helt nya när jag köpte den (förra ägaren rasade motorn för oljepumpen gav för lite, jag körde bara färdigblandat efter att ha snackat med en Husqvarna mek) och jag kom 600 mil innan jag sålde den, behövde inte meka något alls med den förutom ett kedjebyte, startade alltid lätt och var skitkul att köra.
Blev lite mer text än jag tänkt mig, känner mig lite nostalgisk idag..
Mitt tips är att välja den typ av hoj som passar dina användningsområden bäst, sen köper du den modell som får hjärtat att slå lite extra.
Lycka till, och välkommen till en helt underbar värld av adrenalin, svett, tårar och gemenskap!