Var ska man bo i Göteborg?

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Hallå.

Har eventuellt ett jobb på g i Göteborg och kan definitivt tänka mig att flytta till Sveriges framsida. Men eftersom jag just nu bor i Södertälje så är jag extremt medveten om att det finns bättre och sämre områden att bo i, så nu undrar jag; vilka områden ska man undvika, respektive var är det ok att bosätta sig?
Tackar på förhand.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Beror lite på var man bor i de olika stadsdelarna men i stort kan man säga att undvik. Angered,Bergsjön,Biskopsgården,länsmansgården, vissa delar av Västra Frölunda, centrala delen av Hisings backa.

En direktörsvilla i Örgryte är bäst ;)

Fina och populära områden är Lunden, Centrala staden, Linnestan, vasastan, Eriksberg osv men det kostar därefter. Hyresrätt är nästan omöjligt att få om man inte har nåt att byta med eller kan betala för ett kontrakt.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Skicket på bostaden samt priset borde ge dig en indikation på hur "fint/bra" området är. Räkna ut kr per kvm så får du sen se vad du har råd med.

Lunden, Kvilletorget, Majorna, Gamlestan och Kallebäck kan du tex kika på. Dom är populära men inte skitdyrast.

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Beror lite på var man bor i de olika stadsdelarna men i stort kan man säga att undvik. Angered,Bergsjön,Biskopsgården,länsmansgården, vissa delar av Västra Frölunda, centrala delen av Hisings backa.

En direktörsvilla i Örgryte är bäst ;)

Fina och populära områden är Lunden, Centrala staden, Linnestan, vasastan, Eriksberg osv men det kostar därefter. Hyresrätt är nästan omöjligt att få om man inte har nåt att byta med eller kan betala för ett kontrakt.

Vilka delar av Västra Frölunda tycker du man bör undvika om man har möjlighet?

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Värt att tänka på:
Kollektivtrafiken suger i Göteborg jämfört med Stockholm. Dessutom införs trängselskatt 2013. Relativt sparsamt med MC-parkeringar och lyxen av att få parkera vid cykelställ drogs tillbaka 2010.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Vilka delar av Västra Frölunda tycker du man bör undvika om man har möjlighet?

Det är väl mer vissa gator som det är lite mer problem på men jag har inte riktigt koll faktiskt. Finns säkert någon annan här i gbg-delen som kan svara mer specifikt.

Edit: men Tynnered kanske man skall undvika t.ex http://vgnt.se/brandvag-over-frolunda/

Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
allt som stavas Ö skall undvikas ;) (för att vara övertydlig så menar jag Hisingen)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
allt som stavas Ö skall undvikas ;) (för att vara övertydlig så menar jag Hisingen)

Finns många fina områden på Hisingen, vad gäller Hisings Backa så är problemen på ett par gator sen kan man undvika länsmansgården och Biskopsgården annars är det helt ok. Hisingen är stort :tummenupp

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Finns många fina områden på Hisingen, vad gäller Hisings Backa så är problemen på ett par gator sen kan man undvika länsmansgården och Biskopsgården annars är det helt ok. Hisingen är stort :tummenupp

usch nej.. det är inte "problemområderna" som stör mig.
Det är Hisingen i stort jag har problem med ;) inavlade bilköer..
Tur att man inte arbetar på "fel" sida av stan :tummenupp

Hugg av broarna och täpp igen tunneln ! :krama

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Mölndal är bättre på allt. :fakta

Mölndal är bra på mkt. Flyttade ifrån Mölndal till Biskopsgården för jag behövde lite spänning i min tillvaro. Känns som problemen kring Bisk och Läns är rätt lokala. Aldrig sätt eller hört något hänt runt de gårdarna där jag bor. Men väl mot torgen... Det är ju klart att man kanske vill strosa fritt över hela bygden... Jag tycker torget och runt om suger ändå och tar alltid bilen till eriksbergs torg som är trevligare på alla sätt.

Finns lite kring Eriksberg som INTE är så dyrt som kan vara värt att kolla upp. Alltså inte de nära vattnet utan lite längre upp.

Majorna är jäkla underskattat imo. Kungsladugård mm är riktigt trevligt.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...