var tar oljan vägen???

danne_the

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Hoj
gixxer 1000 04
lllllllllllllll

llllllllllllllllllllllll

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Olja läcker alltid mer eller mindre förbi kolvarna och eldas upp. Hur mycket den drar beror på kolvringarnas kondition och cylinderväggarnas yta.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag är ju ingen expert men jag tycker inte det låter speciellt mycket. Finns hojar som drar betydligt mer.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ryker hojen mycket är det ett teknen på att du bränner olja. Misstänker att du inte har en olje pöl under hojen när den stått en dag?
Kolla så att den inte ryker vitt vid duktigt gaspådrag, för då är det nog dags för kolvringar ev att hona om ventilsätena.

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
GSX-R 1000k4
tjena

min drar oxå lite.. hur mcyke vet jag inte men fylla på får man göra.. samma årsm men bara 2350 mil"snart service" kanske nån vet vare kostar? sorry! spam:(

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
danne_the skrev:
tycker mig även höra att motorn "skramlar" mer en när jag köpte den.
har detta någe samband??

Det är problem med kamkedjaspännaren på den årgången. Kolla den innan nåt pajar.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
danne_the skrev:
fan vad skönt att höra!!! va rädd att jag köpt ett lik :lol
men ska kolla upp om det ryker vid gaspådrag vad ligger at kolvrings byte på? eller det andra du sa va det nu va :tungan

tja det är ju inte biligt om du lämnar in den... måla inte fan på väggen nu bara. Kan du leva med att den drar lite gör det ju inget, tills skiten skär (skrämsel propaganda)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Biifer skrev:
Jag är ju ingen expert men jag tycker inte det låter speciellt mycket. Finns hojar som drar betydligt mer.

Låte definetivt som om någonting är fel. En dl på 20-25 mil är allt lite för mycket.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Tvåtaktare ja :hihi

Det är alldeles för mycket, lämna in eller plocka isär själv innan du blir tvungen på riktigt å då kostar det pengar.

Mota olle i grind så att säga.

/M

Biifer skrev:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Sorry, my bad. Jag är ju som sagt inte någon 4-takts meck. Kanske lika bra de :tungan
Men av ren nyfikenhets skull. Hur mycket olja drar en genomsnitlig sporthoj av nyare modell?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
danne_the skrev:
1dl på 20-25mil e det normalt???

Håll stenhård koll på hur mycket den _egentligen_ drar. Så länge nivån är över undre strecket, ge blanka tusan i att fylla på förrän det är exakt vid undre strecket. Då vet du om den bara kastar ut överflödig olja eller verkligen drar olja.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
1 dl på 25 mil (hur noga är det mätt ??) är väl mycket. 1l/100 mil ==> renoveringsdags.
/u

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Den ska inte dra någon olja över huvudtaget! Ev. kan man ju testa det gamla trixet att byta till en tjockare olja... (fusk...) dvs byta ut helsyntetisk mot delsyntetisk. Själklart ska man inte byta oljetyp i en frisk motor, men om den ändå tar olja... :rolleyes:

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
Oljeförbrukningen är ju som sagts tidigare mycket hög.
Det är inte så att du kollar oljenivån med hojen på stödet? Det är ju andra här som lyckats med sådana konststycken. I så fall kollar du oljenivån med hojen helt vertikalt på plan mark i fortsättningen. Ta ev. hjälp av en polare om det är svårt att se nivån sammtidigt som du ska hålla hojen 100% rakt upp.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Oljeförbrukningen hänger till viss del ihop med hur hårt du kör hojen..Ja hade en 1100R som inte tog nämnvärt med olja när man långkryssade men vid stenhård körning försvann det klart märkbart

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
vet inte om det stämmer på alla hojjar men, kolla i luftfilterburken efter olja.
när min drog mycket, 1l/100mil, så trycktes det upp olja genom vevhusventilationen till luftburken. nu efter horning å bytta oljeringar drar den hälften.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
danne_the skrev:
hej!

tänkte att jag som okunnig :kocko kunde få lite hjälp av några erfarna killar/tjejer :tungan ...
köpte min första båge för typ en månad sedan som jag bytte olja och oljefilter på på en gång. men nu märker jag att hojen drar vad jag tycker mycket olja typ 1dl på 20-25mil e det normalt???
tycker mig även höra att motorn "skramlar" mer en när jag köpte den.
har detta någe samband??
ska väl till lägas att det ej fanns servis bok vid köp så man kan väl räkna med att den näst intill o servad :tummenupp

mc gsx-r 750 98 3500mil
tacksam för hjälp/tipps

Tidigare har jag kört på Motul olja, då har hojen inte dragit någon olja alls, men i år fick jag bra pris på Statolil racingway och kör på den nu märker jag att hojen drar märkbart med olja kanske till och med lika mycket som din.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln