Var testa AGV:s racehjälmar?

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
CBR1000RR
Hej!
Jag är ute efter en hjälm för bana. Tight omslutande och lätt. Schuberts SR1 sluter sig riktigt fint, runt hela huvudet känns det som, men modellen är tyvärr för bred för min smala skalle.
Testade Shoeis x-spirit 2 och den satt bäst av de jag har testat, men den är relativt tung, för segmentet. Innan jag lägger mina slantar på en x-spirit 2 vill jag gärna testa AGV:s corsa, som är en riktig lättviktare.
Men vart kan man göra det?? Har inte hittat någon fysisk butik i Stockholm som har AGV:s top end-hjälmar och Lelles verkar inte heller ha det.
Någon som har något tips på butik?
Det kanske finns någon nätbutik som har avgiftsfria returer på hjälmar?

Vänligen, Epple

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
CBR1000RR
Har letat och letat och kommit fram till att modellen helt enkelt inte finns att köpa i Sverige.
Tog en chansning och beställde från racevisors.co.uk för bra pris.

Raderad medlem 51742

Guest
Frågade i distributören Duells monter på mässan varför de inte hade några av AGV:s lite dyrare hjälmar Corsa eller Pista GP att visa upp. Svaret jag fick var att de inte tog in detta segment av hjälmar för de sålde för dåligt. De satsade AGV:s mellan- och billiga segment istället. Min motfråga: "är det så konstigt att dessa hjälmar säljer dåligt när de inte ens finns att köpa?". Fick en skamsen blick tillbaka och följande svar: "jo, det ligger kanske något i vad du säger".

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
CBR1000RR
Det skulle förmodligen varit svårt för mig att motivera ett köp av en svensk återförsäljare även om corsan eller pistan fanns att prova. Dyra hjälmar verkar ofta gå att hitta väldigt mycket billigare från Storbritannien eller Tyskland, vilket ju är synd.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det skulle förmodligen varit svårt för mig att motivera ett köp av en svensk återförsäljare även om corsan eller pistan fanns att prova. Dyra hjälmar verkar ofta gå att hitta väldigt mycket billigare från Storbritannien eller Tyskland, vilket ju är synd.
Jag håller med, letar efter en Arai RX-7GP hjälm och i Sverige är standardpriset runt 9k, i Storbritannien är det ca 6k. Hur mycket marginal har handlarna i Sverige på den här typen av hjälmar...

Hudik

Guest
Jag håller med, letar efter en Arai RX-7GP hjälm och i Sverige är standardpriset runt 9k, i Storbritannien är det ca 6k. Hur mycket marginal har handlarna i Sverige på den här typen av hjälmar...

Kan bero på att hjälmar i UK är skattebefriad eftersom att det är lagkrav och säkerhetsutrustning, enl. en handlare jag talade med i England.
Och vad han också sa får inte dom längre sälja hjälmar till utlandet. lika som US

Marginalen för handlare ligger inte högt, c:a 12-15% minus fraktkostnaden, så om en hjälm kostar 4000:- och dom beställer enbart den plus en frakt på företagspaket på 250:- + moms så är det ganska enkelt att räkna ut vad en handlare tjänar på det..

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
CBR1000RR
Kan bero på att hjälmar i UK är skattebefriad eftersom att det är lagkrav och säkerhetsutrustning, enl. en handlare jag talade med i England.
Och vad han också sa får inte dom längre sälja hjälmar till utlandet. lika som US

Marginalen för handlare ligger inte högt, c:a 12-15% minus fraktkostnaden, så om en hjälm kostar 4000:- och dom beställer enbart den plus en frakt på företagspaket på 250:- + moms så är det ganska enkelt att räkna ut vad en handlare tjänar på det..

Ifall någon funderar på att utforska alternativet går det utmärkt att handla hjälm från både UK och USA. UK är med i EU så det kostar inget extra att ta över landgränsen och de har samma standarder för säkerhetsmärkning som resten av EU. Köper man från USA kommer man dock få betala moms och tullavgift. Man har inte heller samma standarder för säkerhetsmärkning vilket, även om de har hårdare krav på sina produkter, kan innebära att den bästa av hjälmar inte klassas som hjälm här.

Bra sidor utanför sveadala jag har hittat:
http://www.racevisors.co.uk/
http://www.helmetcity.co.uk/
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ViewObjectID=2587584&Currency=SEK

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...