Var tvätta soffa?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har haft den här frågan uppe tidigare utan att ha fått något tillräckligt bra svar och soffan har inte blivit renare sedan dess.

Köpte en soffa och valde dumt nog en relativt ljus textil. Ett par år med barn senare ser det som sagt ut som om de spelat in filmen Gang Bang 300 på soffan..

Vad göra?
Jag har givetvis testat allehanda textilsprayer och skum men då det är såpass stora ytor det gäller så blir det bara flammigt.
Jag kan inte ta bort tyget då det sitter knappar som är sydda tvärs igenom dynorna.

Ska man ringa en recond-firma och se vad de kan göra? Eller skall man hyra en mattvätt och försöka med den?

Behöver tips. Börjar ledsna på att försöka komma ihåg att täcka skiten varje gång man får besök då soffjäveln är definitionen av ordet "solkig" för tillfället. Den kostade 16' så jag har heller ingen större lust att köpa en ny då jag är en snål och fattig jävel..

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jepp, hyr en textiltvätt.
Vad annars liksom? Solka ner hela lika mycket över hela?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Soffor med genomsydda knappar såldes väl senast innan 2000 talets intåg,,,

BYT:fakta

Den är lite för bekväm... Djup som ett as så den funkar som extrasäng..
pacific.jpg

hugge

Gör som Kina köp Volvo
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Suzuki GSX 750
Gå in på Bauhaus och hyr en sådan eller liknande företag, sök på Youtube efter Karcher Puzzi 100. Jobbade med en sån för några år sen och dom fungerar bra :tummenupp

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Har också letat som en tok på nätet och bett om hjälp på flera forum, men jag hittar fortfarande inte Gang Bang 300 för nedladdning!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Se till att beställa en soffa med ett löstagbart tyg nästa gång. Det underlättar en hel del. Själv har jag både anlitat kemtvätt och faktiskt kört kuddarna i maskin på äldre dagar nu när det ändå är nött och jag antagligen kommer att klä om soffan. Men det hjälper ju inte din situation.

Jag har hört att babyservetter ska ha jäkligt bra rengöringseffekt. En kompis barn kladdade på armstödet på seras soffa med tuschpenna och han kunde torka bort det. Helt otroligt måste jag säga. Jag har dock inte sett detta med egna ögon, men det kan ju vara värt ett försök kanske?

Annars skulle jag höra efter med en professionell firma vad de rekommenderar att man gör. Jag vet att vissa rekondfirmor till bilar har en del kontakter med underleverantörer till dem som. En känd rekondfirma och många stora bilfirmor använder sig av det här företaget lokalt vet jag: http://colorglo.se/vara-tjanster/

En annan lösning skulle helt enkelt kunna vara att slänga över en stor pläd och några kuddar.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är det dynorna som e skitiga o det e på dom det sitter knappar?
Enda sättet o få det rent är att klipp bort knapparna och tvätta tyget!
Köp en tapeserarnål och sätt dit knapparna igen!
Eller så tillverkar du en nål av lite grövre ståltråd.
som klarar att sticka igenom dynan!:tummenupp

jobbat många år i möbelsvängen!
Glöm allt vad vad våtdamsugare o sånt heter det blir inte bra!
dynorna blir inte rena och dom hinner ofta mögla innan dom torkat efter om man inte torkar dom i typ bastun

Tvätta tyget för hand använd något bra fläckbortagningsmedel, vanish e bra! rosa flaska.
Lycka till:)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...