Varadero 125

Jackmeister

Jackmeister
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Stor och snabb
Än en gång så sitter jag och funderar på att fixa effekten på denna hoj.. Jag har kommit fram till att ett nytt rör borde inhandlas, spelar det någon roll om det är helsystem eller bara slutdämparen? Isåfall var hittar man helsystem, har letat men hittar inte :( Sen så plana toppen verkar rätt fint det med, men om man gör detta, hur påverkar det värdet? Går det att köpa något nytt så man kan åtgärda det när man säljer den? Finns det något annat jag borde göra? Tacksam för alla tips :)

Jag vet att det smartaste borde vara att sälja den och köpa något liknande Aprilia RS men pappa total vägrar :(

Mvh
Hansson

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Spara pengarna tills du skaffa mellan.

Kan tyckas tråkigt. Men handlar du massa saker till varaderon kommer du ångra dig, garanterat.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag tror på Loy

Möjligt att ett nytt utväxlingsförhållande kan göra den lite roligare, funderat på det? För det brukar inte vara dyrt, drivpaket brukar man ju behöva byta då o då ändå

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
plana och porta kan du göra själv om du har tillgång till rätt värktyg men det krävs en del innan det ger. inget som slutar roligt om något går fel :tungan men rör känns inte värt.. du kan få ut mer men det kommer knappt bli markant. håller nog med loy.. spara till mellan, men har du inte brist på pengar så kan du ju lägga ut om du känner för det :rolleyes:

Jackmeister

Jackmeister
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Stor och snabb
min systers pojkvän är bilmekaniker så verktyg finns.. Jag vill gärna inte förlora hastighet i utbyte mot acc´s och det är väl det du menar med att byta utväxlingsförhållande? byta drev? Och läste att varaderon är på sätt och viss stryp i avgasröret, menas det då slutdämparen eller själva röret?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
min systers pojkvän är bilmekaniker så verktyg finns.. Jag vill gärna inte förlora hastighet i utbyte mot acc´s och det är väl det du menar med att byta utväxlingsförhållande? byta drev? Och läste att varaderon är på sätt och viss stryp i avgasröret, menas det då slutdämparen eller själva röret?
Om du vill ha bra info, Pm:a -Wanted-.

Han är insatt i modellen.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Vad för RPM har du när du pressar ur hojen och vad för RPM ger maxeffekt?

Ibland leder nerdrevning högre/samma topphastighet men samtidigt bättre acceleration

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej du.
Jag anser att du INTE skall lyssna på vad en sån kille som Kvisten säjer angående planing och portning.
Nu är det altså ingen moppe vi pratar om.:rolleyes:
Om de båda topperna skall planas, och de skall planas precist lika mycket så kan det vara bra att veta hur mycket man kan plana de INNAN ventilerna tar i kolven, för gör de det så kan det bli riktigt dyrt.
Sen, efter planing så bör du tajma kammerna så du får samma kamtiming som original, annars kan effekten tom bli lägre än original, alternativt att du får för mycket kompressionsTRYCK (OBS ej förhållande) pga kammernas "nya" tajming och då kan den börja att "spika" = dyra motorskador.
Sen angående portning så är jag ganska säker på att din systers pojkvän INTE har såna verktyg,,det krävs rätt små grejor för att kunna komma in i kröken i kanalerna, både på insug och avgas och sen bör man ha lite koll på vad man gör.
Det är trots alt en aluminiumtopp,,en roterande fil (gjort för aluminium) gräver snabbt djupa hål/jack i en kanal om man inte har gjort det förr samt om man har en maskin med fast varvtal.
Och i vilket fall som helst så skulle en effektökning endast bli marginell med de två åtgärder så länge man inte kan lägga i trimkammar och det lär knappast finnas till en sån.
Sen kan man ju montera avgassystem, om där finns nåt sådant att köpa, samt andra förgasare,,,men då har det snart kostat som en bättre begagnat varadero engång till.
Så med tanke på alt detta, så tycker jag att du skall köra vidare med den som den är och, som nån skrev längre upp, lägg pengerna på mellanhojen när du kommer dit.
Frostie.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
1. På vilket RPM (varvtal/min) har du högst effekt?

2. På vilket RPM (varvtal/min) har du högst hastighet (i högsta växeln)?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hej du.
Jag anser att du INTE skall lyssna på vad en sån kille som Kvisten säjer angående planing och portning.
Frostie.

jag har inte påstått att det är något som vem som hälst gör om det är det du försöker anse. man måste ju så klart ha koll på vad man håller på med.

angående att den spikar så är det väl bara ställa kammen och byta upp oktanen eller?

Jackmeister

Jackmeister
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Stor och snabb
okej, då förstod du, undrade om du menade vad jag fått upp den i överhuvud taget typ nerförsbacke eller ngt sånt

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
jag har inte påstått att det är något som vem som hälst gör om det är det du försöker anse. man måste ju så klart ha koll på vad man håller på med.

angående att den spikar så är det väl bara ställa kammen och byta upp oktanen eller?

Ok, det var inte riktigt meningen att det skulle låte så,,sorry.
Det jag menade var bara att det är långt ifrån nåt som man ens skall rekommendera till folk som har mekat mycket, och dessutom skulle det förmodligen knappt kännas efteråt.
Att bara öka kompressionen samt lite portning skulle inte göra speciellt mycket i en sån motor.
En sk. streetportning (enligt Erik Marklunds katalog) ger ca 14 hk i en Suzuki GSXR 1100 som altså har ca 140 hk original,,vi pratar altså om ca 10 %, det skulle väl motsvara sådär 1,5 - 2,0 hk i en Varadero.
Knappast värt besväret, eller?
Visst kan man tajma om kammerna,,EFTER man har slipat ovala spår i själva kamdrevet,,och när de då skall tajmas så bör man (måste man,,) ha tillgång till en gradskiva samt uppgift med lobeseparationen, annars vet man iaf inte var man är.
Och visst kan man köra på högre oktan,,om inte motorn redan går på 98 för då blir man ju tvungen att köra med oktanbooster och det är inte så kul den dan (natten) man tanker på en obemannat tapp i Norrland eller liknande, så det tycker jag inte är en bra lösning.
Det var lite på grund af detta jag inte tyckte att han skulle trimma den överhuvudtaget, Kvisten.:)
Frostie.
PS: Den NSR du säljar i delar,,är det modellen med en del av instrumenteringen på "tanken"?
Kolla i mitt garage, så vet du vilken modell jag menar.
Om så är fallet, så är jag spekulant på lite kåpdelar,,OM de är hela och bra, gärna röd/vita.

niceemil

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
biltema cykel
och om mar portar hur gör man med kamkedjan?
går sånna att korta av, de blir ju inte riktigt
som folkracemotorerna när man planat 4mm och köper
opel kamrem ist? :va

hur mkt drar en varadero föresten ? de ser ju ut att ha
en halv kubik i tank så man måste ju komma en bit :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0