jag har inte påstått att det är något som vem som hälst gör om det är det du försöker anse. man måste ju så klart ha koll på vad man håller på med.
angående att den spikar så är det väl bara ställa kammen och byta upp oktanen eller?
Ok, det var inte riktigt meningen att det skulle låte så,,sorry.
Det jag menade var bara att det är långt ifrån nåt som man ens skall rekommendera till folk som har mekat mycket, och dessutom skulle det förmodligen knappt kännas efteråt.
Att bara öka kompressionen samt lite portning skulle inte göra speciellt mycket i en sån motor.
En sk. streetportning (enligt Erik Marklunds katalog) ger ca 14 hk i en Suzuki GSXR 1100 som altså har ca 140 hk original,,vi pratar altså om ca 10 %, det skulle väl motsvara sådär 1,5 - 2,0 hk i en Varadero.
Knappast värt besväret, eller?
Visst kan man tajma om kammerna,,EFTER man har slipat ovala spår i själva kamdrevet,,och när de då skall tajmas så bör man (måste man,,) ha tillgång till en gradskiva samt uppgift med lobeseparationen, annars vet man iaf inte var man är.
Och visst kan man köra på högre oktan,,om inte motorn redan går på 98 för då blir man ju tvungen att köra med oktanbooster och det är inte så kul den dan (natten) man tanker på en obemannat tapp i Norrland eller liknande, så det tycker jag inte är en bra lösning.
Det var lite på grund af detta jag inte tyckte att han skulle trimma den överhuvudtaget, Kvisten.
Frostie.
PS: Den NSR du säljar i delar,,är det modellen med en del av instrumenteringen på "tanken"?
Kolla i mitt garage, så vet du vilken modell jag menar.
Om så är fallet, så är jag spekulant på lite kåpdelar,,OM de är hela och bra, gärna röd/vita.