Varför är ej denna för "lagligt bruk" Duke 125?

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Kanske inte godkänd ljusbild eller likn. Men känns som en gråzon det där jag skulle köpt den och använt om jag ville ha den

Inteno

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2012
Hoj
KTM Duke 125 -11
Dock vet man ju inte om den passar rakt av?

Kanske inte godkänd ljusbild eller likn. Men känns som en gråzon det där jag skulle köpt den och använt om jag ville ha den
Jo känner också så, det blir en helt ny hoj med den lampan. Men vet ju inte om det är så att helljuset blir kasst eller någe som dom gnäller om på besiktningen?
För att hojen blir för sten cool :yoparty
Visst blir den det ;)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du kan inte besiktiga med den men ingen jäkel bryr sig i övrigt

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Du har nog inte hojen kvar om fyra år när den ska besiktigas första gången....men vad vet jag..:)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Varför köpa en lykta om du vet om att den inte har godkänd ljusbild? När blev det fiffigt att blända mötande trafik? Brukar du uppskatta sådant själv?

Du lär nog märka hur kul det är när bilarna börja flasha dig i nyllet ned några hundra watts xenon bara för att du bländar dem.... Tänk på det innan kurvan...

Last edited:

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
Varför köpa en lykta om du vet om att den inte har godkänd ljusbild? När blev det fiffigt att blända mötande trafik? Brukar du uppskatta sådant själv?

Du lär nog märka hur kul det är när bilarna börja flasha dig i nyllet ned några hundra watts xenon bara för att du bländar dem.... Tänk på det innan kurvan...

Bara för att det inte är godkänt betyder ju inte att det automatiskt är kasst. Många gånger är det snarare att det helt enkelt inte testats av just den instansen som anser sig bestämma i frågan? Sen ska ju inte ljusbilden gå rakt upp i mötande trafik men det känns ju osannolikt att det är så den är konstruerad :va

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt

Dålig dag? :va Köp lyktan och använd den, ser ut att vara EXAKT samma reflektor i den som sitter original i EXC hojarna... och nej, de bländar inte mötande trafik :tungan
Och om bilarna flashar med xenon så bländar det knappt nånting med tanke på att "100 wattare xenon" tar några sekunder på sig innan de börjar lysa :fyllisar

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
En lykta som inte är konstruerad för gata är sannolikt kontruerad för att framföras bredvid gatan och då brukar önskemålen på ljusbilden vara annorlunda. Då vill man oftast ha en breeeed ljusbild som lyser upp den närmsta trakten, inte lååångt bort. Vill man ha en sån ljudbild om man åker på gatan? Det är ju som att köra omkring med dimljus istället för halvljus. Vem vill det?

Men denna lykta kanske enbart är konstruerad för att se ball ut? De kanske ha skitit i funktionen överhuvudtaget?

Sry, men jag får allergiska kramper så fort jag hör folk välja utifrån form istället för funktion på nå så pass viktigt som strålkastaren.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bara för att det inte är godkänt betyder ju inte att det automatiskt är kasst. Många gånger är det snarare att det helt enkelt inte testats av just den instansen som anser sig bestämma i frågan? Sen ska ju inte ljusbilden gå rakt upp i mötande trafik men det känns ju osannolikt att det är så den är konstruerad :va

Vet iofs inte hur testerna ser ut men skulle den ha bra ljusbild skulle tillverkaren förmodligen låta den genomgå testerna för att få den godkänd. Det tjänar dom ju på.

Dålig dag? :va Köp lyktan och använd den, ser ut att vara EXAKT samma reflektor i den som sitter original i EXC hojarna... och nej, de bländar inte mötande trafik :tungan
Och om bilarna flashar med xenon så bländar det knappt nånting med tanke på att "100 wattare xenon" tar några sekunder på sig innan de börjar lysa :fyllisar

Första upptändningsblixten är skapligt jävla jätteljus för xenon. Så det är nog inte så skönt.
Är dom dessutom redan uppvärmda vilket dom ofta är om man inte kör med dom avstängda mer än för att blända av då och då så lyser dom starkt redan från början.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
För att dom lyser som stearinljus ja :D
Känns som om tråden ligger i fel forum, resonemanget är på MF-nivå.
Ska du ha ett lyse ska du BÅDE se OCH synas...
För mig när jag kör bil räcker det med moppefuckonas "projektorljus" som knappt syns om man är 5grader ur vinkel...
Men, vi sätter själva värdet på våra liv..

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Känns som om tråden ligger i fel forum, resonemanget är på MF-nivå.
Ska du ha ett lyse ska du BÅDE se OCH synas...
För mig när jag kör bil räcker det med moppefuckonas "projektorljus" som knappt syns om man är 5grader ur vinkel...
Men, vi sätter själva värdet på våra liv..
Va lite riktat som en pik till nextpeanut..
Men med en 100/80w lampa så lyser halvljuset i min dr bättre än helljuset på en ktm exc :tummenupp därav stearinljus kommentaren.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Va lite riktat som en pik till nextpeanut..
Men med en 100/80w lampa så lyser halvljuset i min dr bättre än helljuset på en ktm exc :tummenupp därav stearinljus kommentaren.
..och jag var lite irriterad.. Får ingen ordning på mitt Win 7 som krånglar..
Men. jag är och förblir irriterad på dessa MF som far omkring på gränsen till belysningslösa...
I stadstrafik finns det, spec vid den här årstiden, så mkt som blänker och glittrar i trafiken att nån löjlig moppe med tvåtumslampa fram knappt syns...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning