Varför åker ingen motard med Marchesini fälgar ?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Varför åker inte folk med smidda Marchesini fälgar?

Tycker folk att dom är fula?
Håller dom inte tätt?
Blir dom krokiga?
Spricker dom?
Är det priset?

Vad är det för fel, jag vill veta.

/Roger

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Roger_SWE skrev:
2495288 Varför åker inte folk med smidda Marchesini fälgar?

Tycker folk att dom är fula?
Håller dom inte tätt?
Blir dom krokiga?
Spricker dom?
Är det priset?

Vad är det för fel, jag vill veta.

/Roger
Jag vill ha dem, men varje gång jag vill ringa och beställa ringer nån från min bank och säger att "nähepp lille vän, det ska du INTE" :D

Svar på frågorna:
Apsnygga!!
Håller säkert tätt.
De är gjorda för supermoto så de ska nog hålla, man kan säkert få nån slags extra garanti för tävlingsbruk precis som Stoffy fick på sina kolfiberhjul.
Se ovan
Ja, det är priset (fast de är ju faktiskt inte SÅ jäkla mycket dyrare än vanliga om man tittar på nypriser)

Största felet är att nån måste bli först med dem och säga att de faktiskt håller. Tills dess tror jag det är priset som avskräcker folk från att prova. Jag har tyvärr redan två uppsättnignar hjul till min hoj så det känns extra dumt att köpa fler om de är så dyra.

I senaste X-games såg man att rätt många hade de hjulen på sina hojar. Så nog borde de funka. Fördelar är att de är snygga, lätta och slangfria (det är mina ekerhjul redan iofs). Nackdelar är dyra och än så länge osäker kvalitet.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Vad kostar dom och var köper man dom?
Hur mycket mindre väger dom?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Stoffy skrev:
2496945 Vad kostar dom och var köper man dom?
Hur mycket mindre väger dom?
Kvickmc.se
12.500 när jag frågade men tror att Marcus fick ett högre pris när han frågade en tid senare. Eller så var 12.500 det pris han fick, gammal man med alzheimers du vet. Minns inte så bra.
De väger mer än dina coolfiberhjul iaf men mindre än vanliga ekerhjul.

Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Supermoto skrev:
2496988 Kvickmc.se
12.500 när jag frågade men tror att Marcus fick ett högre pris när han frågade en tid senare. Eller så var 12.500 det pris han fick, gammal man med alzheimers du vet. Minns inte så bra.
De väger mer än dina coolfiberhjul iaf men mindre än vanliga ekerhjul.
Ja, det är ju faktiskt inte så mycket dyrare än ekerhjul. Fördelen med ekerhjul är väll att man kan byta bara fälgbanan om man bucklar den.
Buckliga alufälgar kan man alltid kallriktat="träkloss och slägghammare" det har jag gjort flera gånger. Det går riktigt bra faktiskt.

Vi får se om jag köper en hoj utan motardhjul. Då kanske jag blir den förste att prova ett par Marchesini :tummenupp

/Roger

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Roger_SWE skrev:
2497643 Ja, det är ju faktiskt inte så mycket dyrare än ekerhjul. Fördelen med ekerhjul är väll att man kan byta bara fälgbanan om man bucklar den.
Buckliga alufälgar kan man alltid kallriktat="träkloss och slägghammare" det har jag gjort flera gånger. Det går riktigt bra faktiskt.

Vi får se om jag köper en hoj utan motardhjul. Då kanske jag blir den förste att prova ett par Marchesini :tummenupp

/Roger
Då får vi hoppas att din blivande hoj saknar motardfälgar!

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hoppas inte jag spräcker någons drömmar nu men tyvärr är ord.pris precis under 20 000 kr. Men jag tycker du ändå du ska köpa dem, ballaste som går att uppbringa just nu, allt annat är det ju redan någon annan som har. :)

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
20.000:- var väll lite väl kanske.

Jag har ju planerat in en resa till Italien i vår. Inte för att köpa fälgar kanske, men vi får väll se vad man får med sig i hem ;) .

/Roger

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
;)

marchesiniforgedmag.jpg

Bifogat

• images.jpeg
    images.jpeg
    4.4 KB · Visningar: 985

Fist Woman

Guest
Eftersom jag far omkring en del så kan jag meddela att det går att köpa magnesiumfälgar för 10 000 sek i luxemburg (som är grymt billigt.):)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RookieSM skrev:
2498049 Hoppas inte jag spräcker någons drömmar nu men tyvärr är ord.pris precis under 20 000 kr. Men jag tycker du ändå du ska köpa dem, ballaste som går att uppbringa just nu, allt annat är det ju redan någon annan som har. :)
Då var det 12500 jag fick då och du fick det "något" högre priset, hehe.

Fist Woman skrev:
2498160 Eftersom jag far omkring en del så kan jag meddela att det går att köpa magnesiumfälgar för 10 000 sek i luxemburg (som är grymt billigt.):)
Kan det vara så att det inte är dessa speciella för supermoto vi talar om här??

Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Jag har kollat lite och det går att köpa ett par från USA för 13.000:- inkl. frakt.

Man blir ju lite sugen :)

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Dom väger 15% mindre än vanliga ekerfälgar. sen är dom stumma så du kan ta lite snävare spår och snababre inbromsingar. det är vell knappt så de märks med det finns. har pris lista på dom nu om ni vill ha. Jag funderar på att beställa ett par nu i vinter. om fler är intresserade kanske vi kan få rabbat

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Aviation skrev:
2555993 Dom väger 15% mindre än vanliga ekerfälgar. sen är dom stumma så du kan ta lite snävare spår och snababre inbromsingar. det är vell knappt så de märks med det finns. har pris lista på dom nu om ni vill ha. Jag funderar på att beställa ett par nu i vinter. om fler är intresserade kanske vi kan få rabbat

Vill gärna se prislistan :)

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
fLedLik skrev:
2556309 Vill gärna se prislistan :)

För motard kosta det 8660kr för fram och bak 11 258kr .
Jag pratade med Lars på kvicks och fatta de som att de kvitta vilken färg och strlk på bakdäck va samma pris. så 3,5" fram 5" o 17" fälg gick på strax under 20.
Vilka färger som fanns hitta ja inte riktigt men de va dom flästa.

Och det är smidda Aluminium fälgar. Magnesium fanns inte kvar te motard fatta ja det som. dom väger 15% mindre än eker fälgarna och dom är stumma så man får bättre broms värkan och du kan ta lite snävare spår.

Leverans tid ca 8-10 veckor:tummenupp

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Aviation skrev:
2556687 För motard kosta det 8660kr för fram och bak 11 258kr .
Jag pratade med Lars på kvicks och fatta de som att de kvitta vilken färg och strlk på bakdäck va samma pris. så 3,5" fram 5" o 17" fälg gick på strax under 20.
Vilka färger som fanns hitta ja inte riktigt men de va dom flästa.

Och det är smidda Aluminium fälgar. Magnesium fanns inte kvar te motard fatta ja det som. dom väger 15% mindre än eker fälgarna och dom är stumma så man får bättre broms värkan och du kan ta lite snävare spår.

Leverans tid ca 8-10 veckor:tummenupp

Hehe, ok. Får man se då, få jobba två helger så har man råd :)

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Aviation skrev:
2555993 Dom väger 15% mindre än vanliga ekerfälgar.
Jag undrar om dom har räknat med vikten på innerslangen som man har i en ekerfälg? Den måste ju vara bra att få bort eftersom den är längst ut från centrum på hjulet.

/Roger

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Slang räknar dom inte med i vikten. sen 15% lägre vikt är ju ett ca. för alla eker hjul väger ju inte lika mkt men där i kring. Grejjen med fälgen är att den e så sjukt snygg :):gnissla men frågan är om de inte är värdare o köpa en slirkoppling o helsystem ist ;P o sen ett par excel fälgar ist. Tids mässigt tjänar man nog mer på de :) iaf jag:näsblod

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...