Varför betalar inte du för musiken?

Varför betalar inte du för musiken?


  • Antal röstningar
    0

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Som topic säger, varför betalar inte du för musiken du lyssnar på?

Låt mig förklara svarsalternativen:

1. 'Har inte råd.' Du har inte råd, du skulle inte ha råd ens om de sänkte priserna på skivor.

2. 'Det är för dyrt.' Du tycker att normalpriset på en skiva är alldeles för högt, du skulle gärna betala för dig om det blev billigare.

3. 'Anser att kultur ska vara gratis.' Du tycker inte musiker eller andra kulturarbetare ska ha betalt för det de gör.

4. 'Vill inte gynna de giriga skivbolagen.' Du tycker att skivbolagen tar för mycket pengar som borde gå till artisten.

5. 'Jobbigt att få tag på lagligt.' Du tycker det är för jobbigt att beställa via internet/iTunes/gå till skivaffären.

6. 'Tröttnar för fort.' Du tycker inte att en skiva på 45 - 60 minuter är värd 150 kr för du tröttnar för fort på dem, du vet att det gäller i princip alla skivor.

7. 'Lyssnar endast på radio/lyssnar inte på musik.' Du har bara radio eller inget alls på.

8. 'Titta inte på mig, jag betalar!' Du köper majoriteten av musiken du lyssnar på.



Motivera gärna i tråden. Jag tillhör själv två kategorier, dels 1. för tillfället då jag knappt har råd med räkningarna och dels 8. då jag när jag kan köper mycket skivor. Det är fantastiskt kul att komma hem med en ny skiva, dra på i stereon och bläddra i booklet:en. Med lite tur får man både en riktigt bra skiva och ett riktigt snyggt omslag.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
läste jag för snabbt eller hade du med alternativet " det är för krångligt"

jag betalar gärna för det låtar som är bra men har ännu inte sett något lätt sätt att betala på, Itunes har så man kan köpa låtar men aldrig att jag installerar Itunes på min PC, har gjort det en gång och aldrig mer.

så fort man hör en låt som man vill höra flera gånger så ska det vara max 2 klick för att det vara betalat och klart

när jag lyssnar på bandit så betalar jag genom att lyssna på reklamen fast då är det andra som bestämmer vilka band som ska få spelas

http://www.bandit.se/webbradio/frameset.php

edit:"för jobbigt att få tag i lagligt" passar väl bra
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag väljer alternativ 1 tillomed 7.

1. Tillfälligt ( 5 år) pank så har fan inte råd med en öl på krogen så har inte råd med musikka.

2. Dyyrt ja!, värdet försvann enligt mig när knastret försvann och det blev en digital blek kopia.

3. Kultur har alltid varit ett skitjobb under drängstatus. Musiker har arbetat för brödfödan inte mer. Det är en hobby, gillar du inte att göra det för "skojjs" skull så vill vi troligen inte höra dig. Extrapoäng är att 99% av alla bra skivor är bands/artisters första skivor, resten sugen hamsterpung.

4. Vem gillar skivbolag när skivor kostar 199:- och artisten får 1,50-4,50kr

5. Jobbigt att skaffa är det ju inte, men omöjligt att göra backup, omöjligt att föra över till en mp3spelare osv (räknar inte ens I-tunes då det är en egen soppa.

6. Ja! Kanske man blivit gammal, men går fan inte att lyssna på en ny skiva i en månad i sträck längre, det är ointressant efter 1-2 ggr.

7. Lyssnar en del på Internetradiokaneler, slipper man tillomed att fundera på vad som ska tankas, P3 avhandlas en dag i månaden så då vet man vad som har kommit, mer än en gång per månad ger avsmak.

8. (nästan) Slösade en halv förmögenhet på CDON.COM för att ha favoriterna på orginal igen, skiten gick inte att spela pga dåliga kopieringsskydd.
Lovade mig själv att ALDRIG mer köpa skivor.


Sen finns poängen som skivbolagen aldrig nämner när det pratas skivförsäljning, det görs förbannat dålig musik just nu. RNB suger getarsle.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hittade inget alternativ som passade.. Men jag gör det för det går.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
5. Jobbigt att skaffa är det ju inte, men omöjligt att göra backup, omöjligt att föra över till en mp3spelare osv (räknar inte ens I-tunes då det är en egen soppa.

8. skiten gick inte att spela pga dåliga kopieringsskydd.
Lovade mig själv att ALDRIG mer köpa skivor.

det där hade jag glömt, är många år sen jag köpte en CD, spiken i kistan för att köpa en CD var kopieringsskydden som gjorde att man inte kan lyssna på grejerna, aldrig att jag köper en produkt som är så svår att använda och gör att jag inte kan lyssna på det jag köpt

för att inte tala om saker som dessa

Sony BMG CD copy prevention scandal

Sony BMG included the Extended Copy Protection (XCP) and MediaMax CD-3 software on music CDs

The software interferes with the normal way in which the Microsoft Windows operating system plays CDs, opening security holes that allow viruses to break in, and causing other problems. It is widely described as malware.

http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Sony_BMG_CD_copy_protection_scandal
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En edit:

I framtiden hoppas jag på en smidig internetbetalning som gör att man kan ge några kronor direkt till artisten istället. Skivbolagen har spelat ut sin rolll.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Kan säga såhära, den senaste skivan jag köpte var en skiva från Petter, jag lyssnar inte ens på rap så detta var väääldigt många år sedan.

Numera är det elektronisk musik, Hardstyle, samt 80-tals Disco.

1. Har inte så jättemycket pengar att röra mig med, visst jag skulle kunna dra ner på macken och köpa mig två skivor, men det känns inte riktigt värt det då jag endast lyssna på musik i datorn samt bilen.

2. -:-

3. Nej det gör jag absolut inte, skulle gärna hjälpa till att rätt artister får sina pengar. Vem bryr sig egentligen om halvartister som Jessica Simpson, 50-Cent osv... har de ens gjort sina låtar? Är det inte bara att det har en okej röst och redan har mycket pengar och kontakter att de kunnat fått ut sitt ansikte bland de stora?

4. Ungefär som trean, då jag lyssnar på Hardstyle som skiljer sig ganska markant (nej menar inte musiken då). Där är det mer att de personer som kan skapa bra musik kommer ut- de är de som förtjänar att få sin rätta del av kakan! Dessa stöder jag gärna! Sen får nog dessa yngre killar nog en väldigt stor del av sina intäkter från sina spelningar på alla events- vilket det verkligen ska vara!

5. Artister ovanför jag nämnt vill jag som sagt gärna stödja, problemet är snarare att få tag i dessa. Samt även då jag lyssnar mest vid datorn och inte har lust att peta i en skiva varje gång jag vill lyssna på en viss artist så känns sugen inte lika starkt att köpa skivan.

6. Att tröttna på riktigt bra artister gör jag inte särskilt snabbt. Kan säga att för ca 10 år sedan hörde jag för första gången en grupp vid namn Modern Talking (80-90s Disco/Eurodance). Deras musik var undebar, hördes dock på radio och glömdes snart bort. Då jag sedan blev äldre och man hade Internet fick man reda på vilka de var och deras musik spelas fortfarande hos mig. Men att köpa deras skivor, det är inte lätt att hitta.

7. Då jag lyssnar mycket på Hardstyle så finns det många radiostationer för detta (Neradio samt Hard FM). Dock så får ju artisterna förtjänst för detta. Dock så blir nästan all musik jag hör på datorn via dessa kanaler.

8. Nein!


Skulle jag hitta några fina skivor för de artisterna jag verkligen älskar så skulle jag gärna köpt dom, men i mitt fall så är det inte alltid lika enkelt.

Kan nog säga om jag lyssnade på dagens main-stream-musik hade jag nog bannemig inte köpt den.

Men köpt musik för att ladda ner den (på t.ex. CDON eller liknande) kommer jag aldrig göra. Köper jag musik ska det vara på skiva, då man får en riktig vara (även med bättre ljud).



Om ni vill veta vad för musik jag verkligen anser är värda sin del av kakan då de verkligen kan skapa musik från egna händer, lyssna gärna. Har ni inte hört förut, chansen finns att ni fastnar för evigt! :yoparty

2 Best Enemies - Phases (Så sjukt vacker att man blir stel):

http://www.youtube.com/watch?v=-n-s-BmXUng&feature=related


Noisecontrollers - We Are The Noisecontrollers (bara en snuskigt skön låt jag fastnat på):

http://www.youtube.com/watch?v=1RAARzCHhTs


Headhunterz - Last of the Mohicanz (vilket tempo!!)

http://www.youtube.com/watch?v=FtrUbBPVW_0


Hate or love it, your choice! :yoparty
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kopieringsskydden är ju borta sedan flera år, så det är i princip bara gamla utgåvor och andrahandare som du hittar det på.

Internet är musikens framtid, och det är ju helt underbart. Efter decennier av riggade topplistor där Hitz for kidz och annat mög "sålt mest" kan nu även band med små resurser nå ut till en stor publik.

Musik har kopierats ända sen kassettbandet, enda skillnaden idag är att det går fortare och det går att uppskatta mängden kopiering.

All kultur är lyxkonsumtion, och det är ingen rättighet att kunna försörja sig på musik.

P.S. Jag köper hiphoptolvor eftersom vinyl alltid är coolast. Dessutom scratchar man inte med CD. D.S.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tröttnar på musik efter att ha hört låtarna tre gånger, visst har jag skivor, både vinyl och köpe-cd, men det är mest udda och gammal musik (vissa skivor har jag både på vinyl och på cd)

Radio får jag exem av, dom rapar samma jävla lista hela dagarna utan att tänka, 2 låtar från A-listan 1 från B-listan, repetera in absurbdum...

Låtarna jag har på telefonen lyssnar jag nästan aldrig på.

Jag gillar nog fan inte ens musik, musik för mig är som kryddor till maten, ska finnas där annars blir det fattigt, men jag sätter mig aldrig ner och bara lyssnar....
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Kopieringsskydden är ju borta sedan flera år, så det är i princip bara gamla utgåvor och andrahandare som du hittar det på.

så pass, musik som man lätt kunde köpa direkt till PCn hade varit ok, CD är ju ute i alla fall.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kom på en sak till som gör mig mindre motiverad att betala för musik.

På vinylens tid fick man ett stort jävla fodral som var ett konstverk i sig, nu får man en pytteliten papperslapp bakom plasten som är fullknökad med text.

ALLT var bättre förr, inklusive framtiden!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag kom på en sak till som gör mig mindre motiverad att betala för musik.

På vinylens tid fick man ett stort jävla fodral som var ett konstverk i sig, nu får man en pytteliten papperslapp bakom plasten som är fullknökad med text.

ALLT var bättre förr, inklusive framtiden!
:D
NEJ!

Framtiden förr var sämre än de trodde, det är faktiskt bevisat nu
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Radio får jag exem av, dom rapar samma jävla lista hela dagarna utan att tänka, 2 låtar från A-listan 1 från B-listan, repetera in absurbdum...

Det där upplever jag också. Är det så illa ställt med svenskens musiksmak att en genuin radiostation inte kan överleva? Tänk att få en station som inte bara säger att den har variation utan faktiskt har det. Där man är medveten om att man inte behöver spela samma låt två gånger ens samma år om man inte vill.

Finns väl en del skapliga webbradiostationer, men jag drömmer om en på FM-bandet som faktiskt vill erbjuda bra musik och inte agerar dålig ursäkt för att få sända kommersiella budskap.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:D
NEJ!

Framtiden förr var sämre än de trodde, det är faktiskt bevisat nu

Framtiden blev sämre än dom trodde ja, det är precis det jag menar.

Den var bättre förr när den var framtid än nu när den är nutid.

Jag läser mycket gamla Populär Mekanik från 50talet, och deras vision om 2000-talet skulle jag gärna leva i.

Var fan tog dom flygande bilarna vägen?
Dom självavdukande köksborden?
Hemma-reaktorerna som skulle förse hela hushåll med alla värme och el dom behövde?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Och jag som tänkte förut att inom ett lopp av 10-20 år så hade vi flygande luftbrädor att glida runt med! :tungan
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Framtiden blev sämre än dom trodde ja, det är precis det jag menar.

Den var bättre förr när den var framtid än nu när den är nutid.

Jag läser mycket gamla Populär Mekanik från 50talet, och deras vision om 2000-talet skulle jag gärna leva i.

Var fan tog dom flygande bilarna vägen?
Dom självavdukande köksborden?
Hemma-reaktorerna som skulle förse hela hushåll med alla värme och el dom behövde?

Ja har någon bok liggande om "framtidens hushåll", där allt beskriv precis som du säger det..

Hemmareaktor hade ju varit hippt nu i terrortider :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hemmareaktor hade ju varit hippt nu i terrortider :)

Ja, det förstås, det kanske är bra att det inte blev något av reaktorn som skulle byggas i berget i någon stockholmsförort heller...
Den hade dom ju redan börjat spränga bergrum för, undra vad dom används till i dag?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Det är jobbigare att köpa + att det kostar pengar. Att ladda ner gratis tar några sekunder.

Tycker skivbolagen ska ge upp och på så vis spara några miljarder istället för att försöka stoppa nånting som inte går att stoppa,
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Betalar inte för skivor då de är hutlöst dyra men kan tänka mig att betala för nedladdning den dagen det fungerar lika smidigt som piratalternativet. Varför betala 10kr för en låt när den är enklare att ladda ner och inte har DRM skydd på valfri torrentsida.....

Nokia/SE musikbutik i mobilen verkade först vara en bra idé, att kunna dra hem några låter när man sitter på bussen och tröttnat på musiken vore kanon. Ända tills man insåg att låten kostar 10kr till butiken och sen är där 50kr i trafikavgift för att ladda ner den.:huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top