Varför bromsar jag för mycket??

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Vad är det för fixxa idéer jag har fått om att bromsa/sänka farten alldeles för mycket inför kurvorna? När jag väl bromsat och är i början av svängen inser jag genast att farten kunde varit betydligt högre. Med andra ord, på något sätt fegar jag ur inför vissa svängar. Efter varje gång jag sänkt farten för mycket svär jag på att det ska gå snabbare nästa gång jag passerar....
Men icke!
Att genast parera sitt misstag med mer gas i ingången till kurvan brukar oftast (för mig i alla fall) leda till att jag hamnar helt fel i utgången.
Jag VET att däcken är det inget fel på och att fästet räcker till. Men ändå ska jag bromsa för mycket.
Gång efter annan sitter man där och skriker könsord i hjälmen samt att man borde sälja sand till araber istället för att köra hoj.

Är det bara spöken i mitt huvud eller vad är det frågan om??
Fler som upplever samma sak?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
\\TWIN// skrev:
2116201 Tjaa bättre d än att bromsa för lite! :näsblod

Bevisligen bromsar jag ju för mycket...

#Olsson# skrev:
2116249 :rofl Exakt samma sak för mig. Jag provade lösa det genom att bromsa en bit in i kurvorna. Inte mycket alls men endå känna-på det något. Detta i mycket lågt tempo. Gradvis ökade jag tempot med samma teknik och helt plötsligt bara kändes allt så naturligt, rätt och med massor av flyt. Om det funkar för andra har jag ingen aning om.

Du menar att du har/hade ett ägg mellan handtaget och fingrarna i ingången till svängen för att sedan släppa helt och i samma veva gå på gas?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag tycker det blir lättare att anpassa farten till kurvan om man tittar längre fram, liksom tittar på utgången av kurvan.
 

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda VFR 750 97!
:confused: Varför detta problem, självklart ska du anmäla dig till någon bankurs som anordnas av SMC!! Där får du lära dig bromsa rätt och gasa och svänga rätt!! Som bonus sänkt försäkring om den är tecknad via SMC-Folksam!!

Ingen här kan lära dig skriftligen att bromsa rätt med mera, men tur att du ändock har insikten att bromsa i tid!! Ut på bana istället!! :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tips är att skita i att försöka bromsa sent i början. Bromsa tidigt för att få det "lugnare" att bestämma farten in i kurvan, när du sen har fart i kurvan som du är någorlunda nöjd med, flyttar du sakta fram bromspunkten.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RedBaron skrev:
2116331 Inte för att jag vill vara elak eller så, men du vet att du är i racingforumet va ?


O jävlar va pinsamt. :D Jag hade faktiskt inte blakaste aning. Tack för infon och förlåt.

(Här håller man på att försöka lära en redan halv-Rossi att bromsa. :gnissla
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gör som oFFkeFF säger! :7peta

(ja, jag vet att jag är i racingforumet med de stora grabbarna)
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ronneby-Benny skrev:
2116327 :confused: Varför detta problem, självklart ska du anmäla dig till någon bankurs som anordnas av SMC!! Där får du lära dig bromsa rätt och gasa och svänga rätt!! Som bonus sänkt försäkring om den är tecknad via SMC-Folksam!!

Ingen här kan lära dig skriftligen att bromsa rätt med mera, men tur att du ändock har insikten att bromsa i tid!! Ut på bana istället!! :)

Och i vilket forum är denna fråga ställd?
Jo, i racingforumet då detta bekymmer gäller på banan med just RR-hojen...

oFFkeFF skrev:
2116340 Tips är att skita i att försöka bromsa sent i början. Bromsa tidigt för att få det "lugnare" att bestämma farten in i kurvan, när du sen har fart i kurvan som du är någorlunda nöjd med, flyttar du sakta fram bromspunkten.

Där har vi svaret jag letade efter :tummenupp
Tack!

heliac skrev:
2116316 Jag tycker det blir lättare att anpassa farten till kurvan om man tittar längre fram, liksom tittar på utgången av kurvan.

Jag har redan blicken i utgången på kurvan när jag "går in" i kurvan.
Så det sitter nog mest i huvudet och i att hitta rätta kanslan.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du kommer nå en gräns där du varken kan eller vill köra fortare in i och i kurvorna. Du lär uppleva det som att en ytterligare fartökning skulle vara det samma som att medvetet krascha. Men du måste passera den här gränsen för att gå vidare och nå en ny och snabbare fas i din körning. Ett sätt att göra detta något lättare är att identifiera någon som är något snabbare än du i kurvorna och köra efter honom; även om det känns omöjligt. Föresätt dig helt enkelt att göra likadant. Fäst din blick stenhårt på honom, ligg nära och följ honom genom kurvan. Inga hastiga rörelser. Rör dig försiktigt och mjukt. Låt fjädringen och däcken jobba utan att störa. Du kommer märka att det faktiskt går att passera gränsen där du var övertygad om att däcken inte längre skulle bjuda vidhäftning. När du börjar vänja dig vid denna nya fart har du blivit en snabbare och säkrare förare. Fortsätt sedan som ovan; identifiera någon som är något snabbare än du själv etc.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nyteknik skrev:
2116759 Du kommer nå en gräns där du varken kan eller vill köra fortare in i och i kurvorna. Du lär uppleva det som att en ytterligare fartökning skulle vara det samma som att medvetet krascha. Men du måste passera den här gränsen för att gå vidare och nå en ny och snabbare fas i din körning. Ett sätt att göra detta något lättare är att identifiera någon som är något snabbare än du i kurvorna och köra efter honom; även om det känns omöjligt. Föresätt dig helt enkelt att göra likadant. Fäst din blick stenhårt på honom, ligg nära och följ honom genom kurvan. Inga hastiga rörelser. Rör dig försiktigt och mjukt. Låt fjädringen och däcken jobba utan att störa. Du kommer märka att det faktiskt går att passera gränsen där du var övertygad om att däcken inte längre skulle bjuda vidhäftning. När du börjar vänja dig vid denna nya fart har du blivit en snabbare och säkrare förare. Fortsätt sedan som ovan; identifiera någon som är något snabbare än du själv etc.

Men hur ska dom snabbaste göra då :3freak :hihi

Bra skrivet
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har samma problem, främst i kurvor efter rakor. Jag överbromsar och säger fula ord när jag inser att jag har parkerat i kurvan sen. Torparn bjuder inte alls samma problem, där rundade jag flera på yttern, om jag får skryta lite. Det får jag väl? Det var ju så roligt!

Fast jag tycker inte att det behöver vara nån som är så mycket snabbare. Jag bestämmer mig för att köra förbi den som råkar vara framför (om det ens finns en chans) och sen gör jag det. Typ. Känner man att man är lite snabbare så måste man åka ännu lite snabbare i böjen för att verkligen hamra hem budkapet. Gärna i kombination med "the Doohan headshake". :hihi Igår gick det inte tokfort, men jag fick i alla fall köra om en hel del och det var JÄVLIGT skönt.
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Bromsar för mycket inför kurvor.

Jag kan bara stämma med vad jag sätt andra skriva. Anmäl dig till en av SMS´s bromskurser i vår/sommar för att lära dig läsa kurvor med omgivning. Tipps så här innan är att tex inför en höger kurva ligga så långt åt mitt remsan
eller om fri sikt finns genom kurvan, att gärna gå ut ända till vänster väggren och vika in precis i början av kurvan till höger för att komma in i bra spår. Sikta då gärna in till höger kanten mitt i kurvan. Det gör då så att du får massor av asfalt att drifta ut på om du kommer i för hög hastighet. Håller du då rätt spår genom kurvan så kan man köra bra fort utan problem om inte ovännen grus ligger och slöar där förståss. Det blir själv klart spegelvänt i en Vänster kurva. Kör på ställen där du kan träna ostört och med bra kurvor med hels fri sikt. LYCKA till. :yoparty
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
knutten10 skrev:
2117115 Jag kan bara stämma med vad jag sätt andra skriva. Anmäl dig till en av SMS´s bromskurser i vår/sommar för att lära dig läsa kurvor med omgivning. Tipps så här innan är att tex inför en höger kurva ligga så långt åt mitt remsan
eller om fri sikt finns genom kurvan, att gärna gå ut ända till vänster väggren och vika in precis i början av kurvan till höger för att komma in i bra spår. Sikta då gärna in till höger kanten mitt i kurvan. Det gör då så att du får massor av asfalt att drifta ut på om du kommer i för hög hastighet. Håller du då rätt spår genom kurvan så kan man köra bra fort utan problem om inte ovännen grus ligger och slöar där förståss. Det blir själv klart spegelvänt i en Vänster kurva. Kör på ställen där du kan träna ostört och med bra kurvor med hels fri sikt. LYCKA till. :yoparty

Men du... vännen....
RR, inte landsvägsåka.
 
Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Köp eller låna "Twist of the wrist" och läs den. Sedan ser du till att du får tag på "Twist of the wrist 2" och läser den också...

EDIT: Twist... inte Flick...
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top