Varför en skumgummiplatta i nya jackor?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Vill veta vad plattan i ryggen på alla nya mcjackor är bra för?

Var på två affärer och fick två olika svar. En sa att det var för att dom neråt i europa inte använder ryggskydd lika flitigt och därför har skumplattan där i stället för ryggskydd och i den andra affären så sa dom att det är för att när man provar nya jackor så skall det ta upp lika mycket plats som ett ryggskydd så man vet hur trångt det är när man sen åker hem och sätter på sig jackan med sitt egna ryggskydd. Alltså bara ett hjälpmedel för att veta storlek när man köper sen när man köpt jackan skulle man ta ur den på en gång.

Nyfiken på vad den riktig förklaringen är till att det sitter en skumplatta i alla nya mcjackor?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Frågar du mig så är skumgummiplattan ett skydd för ryggen. Dock inte av den säkraste typen så många byter ut dessa mot riktiga ryggskydd eller bättre insats-ryggskydd...

Har väldigt svårt att tro att dom syr dit en ficka med kardborre/dragkedja enbart för att kunden lättare ska hitta en jacka som passar.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jo det sa jag med men handlaren i butik nr.2 hävda bestämt att dom som säger att det finns där för att va ett skydd och inte tar bort det efter köp av jackan är väldigt dåligt insatta och inte vet vad dom snackar om alls.

Därför av ren nyfikenhet som jag fråga, för personligen tycker jag att det inte duger som skydd och idiotiskt att som du säger sy kardborrefack och sånt för att det skall va där enbart när man testar dom som nya vid eventuellt köp.

Ingen mer som vill tycka till om det här?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Detsamma gäller för stora delar av den amerikanska marknaden. Det är helt enkelt en [billigare] form av skydd.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Använd ett riktigt ryggskydd. Det inbyggda skumgummit tål på sin höjd en pingisboll i ryggen.

Det är väldigt ovanligt med pingisbollar i ryggen när man kör MC ....

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...