Varför fasta/racefotpinnar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Ejes var dum mot mig :rolleyes: så jag måste ha en ny fotpinne på vänster sida, reservdelar kostar ju multum, så jag hittade ett begat par racepinnar, dvs fasta. Vad är det för vits med såna? Jag tycker det känns rätt skönt att fotpinnen böjer undan sig när man lutar för mycket, hit men inte mycket mer lixom. Men fasta pinnar blir väl som ett drivankare? :va Vad är vitsen med dom egentligen? :va
 

offa

Guest
Man lowsidear i utgången, å sen voltade hojen nått varv, då går vänster fotpinne av :huvet Votlade gjorde visserligen jag också, men jag klarade mig lite bättre...

Ajrå :/.. då är jag med..den e förädisk dendär ejes, lite för mkt gas i utgången antar jag, så jävla lätt hänt efter den slöa kurvan :D

/AndreasNo
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
De skyddar även foten. Om du lowsidar och fotpinnen fjädrar undan så ökar risken för att foten kläms mellan hoj och asfalt.
 

offa

Guest
Ja, den är ond :mad: I synnerhet med nya asfalten, jag VET att den är HAL :fakta

hela åsen är hal o jävlig.

sist ja va där såg ja tre vurpor innan ja drog därifrån 2-3 st till efter de..skitställe som resten av denhr jävla stan... :mad:
/norman
 

Dr.Bike

Guest
Ja, den är ond :mad: I synnerhet med nya asfalten, jag VET att den är HAL :fakta

Fråga Swedie...
Ni kan diskutera Ejes! :tummenupp

De skyddar även foten. Om du lowsidar och fotpinnen fjädrar undan så ökar risken för att foten kläms mellan hoj och asfalt.

Eller så trycks de rakt genom fotleden då de inte fjädrar undan...
Särskilt som de flesta redan är "spetsade" genom lagom nerlägg/skrap...
:död
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Eller så trycks de rakt genom fotleden då de inte fjädrar undan...
Särskilt som de flesta redan är "spetsade" genom lagom nerlägg/skrap...
:död
Det är så klart en risk. Går iofs bra att få en fjädrande fotpinne också genom foten. Fast i genomsnitt hjälper fasta fotpinnar mer än de skadar.

"Spetsade" fotpinnar är inte godkända. Det måste sitta nån form av plupp längs ut på dem under tävling - av just det skälet du nämner.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
De sitter även högre vilket gör att de tar i senare.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Lite off topic men jag håller med om Ejes...
Den läskig... Jag skippade att lowsidea i den dock... Jag sladdade satan där istället... Naturligtvis var det meningen... Jag har ju sett dom som driftar med hojen så då var jag ju tvungen att pröva... :D (Yeah Right!)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Knuffar upp tråden med lite erfarenheter! :) Nu har det nötts en hel del med fasta fotpinnar, både på Polkas 600 och min R1'a, och många banvarv med min gixxer med vanliga fotpinnar. Och jag börjar gilla racepinnarna mer å mer. Med min 750 hänger jag så jag knappt når innerstyrhalvan med armen, ändå skrapar knä å fotpinne för fullt. Men med lite kortare pinnar slipper man det, och, tvärt emot vad jag trodde, man känner rätt bra ändå hur mycket däck man har kvar att luta på. En stor fördel med mina vanliga fotpinnar är dock att man har väldigt bra fäste för fötterna på dom, jag halkade av Polkas hojs fotpinne mitt under ett knäskrap på Gotland ring, och det var den här sommarns mest adrenalinpumpande sekundrar :skrämd Men det har ju inte med fasta fotpinnar som sådana att göra.

Hur stor måste diametern vara längst ut på fotpinnen för att vara godkänd?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Originalfotpinnar har en annan position på hojen, därav att de släpar i lättare.

Fast racepinnar sitter både högre upp o är kortare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top