Varför går startmotorn sönder, husaberg m.fl

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Hejsan! har haft problem med elen på hojen, det vart startrelät där 4 kablar går in i som pajjat.. elen har fungerat mkt bra nu när det är fixat, men jag har ändå undrat varför just en sån sak pajjar..

Startmotorn har aldrig fungerat så länge jag haft hojen o inte för förra ägaren heller. inte för att jag bryr mig så mkt, men jag tror elen på hojen slutade fungera efter att jag tryckt på elstart knappen ( jag har aldrig rört knappen sen jag fixade elen)

av ren nyfikenhet skruvade jag bort startmotorn o tog upp den i lägenheten. Nu precis så testade jag att koppla startmotorn till ett bilbatteri som jag har hemma.

Saken är att kablarna blev asvarma o det bara blixtrade till på jordkablen så det blev ett märke i godset på startmotorn.

startmotorn rörde sig inte alls, och allt tyder ju på att den är kortsluten..

Så jag har öppnat den o det är ju minimalt med grejor i den. själva höljet är i 3 delar. fram bak och mitten(som fungerar som magnet)

mitt i själva axeln är det en spole o längst bak är det koppar som kolen glider på.

det jag undrar är vad som brukar fela?? på den biten av axeln som kolen glider på är det mörkare ( man ser att något legat emot) o det känns normalt tycker jag?

kolen satt inte fast på nått sätt o fjädrarna som trycker ner dom va kvar (och hela)..

någon som har en idee?? vad i dessa motorer brukar fela och vad ska jag kolla efter??

Mvh Patrik
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Kolla efter små magnetrester från magneterna. (Vanligt fel på elektriska fönsterhissar som inte vill röra sig upp och ner.) Dom vill gärna kila fast sig mellan stator och rotor. Blås med tryckluft.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lagringen eller ytan där kolen glider mot centrum är vanligast orsaken till att de strejkar. Därefter kommer intern kortslutning i lindningen....

Jag sysslade tidigare med att renovera dessa men har slutat pga tidsbrist. Reservdelar köpes tyvärr inte från KTM utan plockas hem från landet i väster.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top