Patrik.E
Ny medlem
Hejsan! har haft problem med elen på hojen, det vart startrelät där 4 kablar går in i som pajjat.. elen har fungerat mkt bra nu när det är fixat, men jag har ändå undrat varför just en sån sak pajjar..
Startmotorn har aldrig fungerat så länge jag haft hojen o inte för förra ägaren heller. inte för att jag bryr mig så mkt, men jag tror elen på hojen slutade fungera efter att jag tryckt på elstart knappen ( jag har aldrig rört knappen sen jag fixade elen)
av ren nyfikenhet skruvade jag bort startmotorn o tog upp den i lägenheten. Nu precis så testade jag att koppla startmotorn till ett bilbatteri som jag har hemma.
Saken är att kablarna blev asvarma o det bara blixtrade till på jordkablen så det blev ett märke i godset på startmotorn.
startmotorn rörde sig inte alls, och allt tyder ju på att den är kortsluten..
Så jag har öppnat den o det är ju minimalt med grejor i den. själva höljet är i 3 delar. fram bak och mitten(som fungerar som magnet)
mitt i själva axeln är det en spole o längst bak är det koppar som kolen glider på.
det jag undrar är vad som brukar fela?? på den biten av axeln som kolen glider på är det mörkare ( man ser att något legat emot) o det känns normalt tycker jag?
kolen satt inte fast på nått sätt o fjädrarna som trycker ner dom va kvar (och hela)..
någon som har en idee?? vad i dessa motorer brukar fela och vad ska jag kolla efter??
Mvh Patrik
Startmotorn har aldrig fungerat så länge jag haft hojen o inte för förra ägaren heller. inte för att jag bryr mig så mkt, men jag tror elen på hojen slutade fungera efter att jag tryckt på elstart knappen ( jag har aldrig rört knappen sen jag fixade elen)
av ren nyfikenhet skruvade jag bort startmotorn o tog upp den i lägenheten. Nu precis så testade jag att koppla startmotorn till ett bilbatteri som jag har hemma.
Saken är att kablarna blev asvarma o det bara blixtrade till på jordkablen så det blev ett märke i godset på startmotorn.
startmotorn rörde sig inte alls, och allt tyder ju på att den är kortsluten..
Så jag har öppnat den o det är ju minimalt med grejor i den. själva höljet är i 3 delar. fram bak och mitten(som fungerar som magnet)
mitt i själva axeln är det en spole o längst bak är det koppar som kolen glider på.
det jag undrar är vad som brukar fela?? på den biten av axeln som kolen glider på är det mörkare ( man ser att något legat emot) o det känns normalt tycker jag?
kolen satt inte fast på nått sätt o fjädrarna som trycker ner dom va kvar (och hela)..
någon som har en idee?? vad i dessa motorer brukar fela och vad ska jag kolla efter??
Mvh Patrik