Varför hälsar ingen längre?

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Jag sträcker ut benet när jag fått kramp i någon höftböjarmuskel. Oftast höger ben faktiskt. Så missförstå mig inte jag varken hälsar eller varnar för grus.
Men hälsar gärna med vänster hand till alla hojåkare som tittar på mig när vi möts...
.. höger hand används till något annat, vad det nu var för något :tummenupp

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Benet används INTE som ett tack och har aldrig någonsín sett en mc åkare på mina resor i Europa som tackat på detta sätt. :dummer

Håller med dig, har åkt runt mycket i Europa i mina dagar och har aldrig någonsin sett något tacka på det viset.

Jag sträcker ut benet när jag fått kramp i någon höftböjarmuskel. Oftast höger ben faktiskt. Så missförstå mig inte jag varken hälsar eller varnar för grus.
Men hälsar gärna med vänster hand till alla hojåkare som tittar på mig när vi möts...
.. höger hand används till något annat, vad det nu var för något :tummenupp

Ja precis, det är enda gången jag flaxar med benen. :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur fan hejar ni på dem ni kör om? Eller dem ni blir omkörda av?

Det här har jag aldrig fattat liksom...

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Var i södra Frankrike nu i april med min TDM och det hände några gånger att mc-förare som körde om mig sträckte ut högerbenet. När det skedde var det oftast i tät trafik med flera filer. Först trodde jag att han hälsade och vinkade efter honom, men som sägs ovan så var det nog ett tack. Såg också förare göra det när de körde om bilar. Men det fanns också mc-förare som hälsade på traditionsenligt sätt.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Var i södra Frankrike nu i april med min TDM och det hände några gånger att mc-förare som körde om mig sträckte ut högerbenet. När det skedde var det oftast i tät trafik med flera filer. Först trodde jag att han hälsade och vinkade efter honom, men som sägs ovan så var det nog ett tack. Såg också förare göra det när de körde om bilar. Men det fanns också mc-förare som hälsade på traditionsenligt sätt.

Har varit med om benhälsning här i Sverige med några enstaka gånger och då endast när jag blivit omkörd. Blir lika förvånad varje gång men det är ganska naturligt om man har tänkt sig att hälsa. Det blir svårt med vänsterhanden och högernäven används till annat.

Funderade ett tag på att skriva hejsan! i röven på brallorna och ställa mig upp men sen kom jag på att jag kör aldrig om.. :arsele

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
På många ställen skickar man bara ut benet när man kört om. Vinkandet vi håller på med har inte jag upplevt någon annan stans
Nja, jag körde drygt 500 mil i USA för ett par veckor sedan och alla hälsade på samma sätt: med handen.

Skickar med ett bildbevis från södra Utah.

:)

Hur fan hejar ni på dem ni kör om? Eller dem ni blir omkörda av?

Det här har jag aldrig fattat liksom...
Se min bild för klargörande. Det är inte svårt. Man bara hälsar när man kör om.

Bifogat

• 2014-06-19 14.51.31.jpg
    2014-06-19 14.51.31.jpg
    226.7 KB · Visningar: 95
Last edited:

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Nja, jag körde drygt 500 mil i USA för ett par veckor sedan och alla hälsade på samma sätt: med handen.

Skickar med ett bildbevis från södra Utah.

:)

Se min bild för klargörande. Det är inte svårt. Man bara hälsar när man kör om.

Är det en högtalare man ser?!
Guldvinge?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Är det en högtalare man ser?!
Guldvinge?
Jepp, högtalare. Det är så underbart att lyssna på countrymusik när man kör över prärien och öknen. Nja, inte en Goldwing (som är oerhört populära i USA), utan en Victory Vision. Kolla bilden.

Bifogat

• 08_Victory_Vision_ride.jpg
    08_Victory_Vision_ride.jpg
    190.4 KB · Visningar: 105
  • 18816-2008-Victory-Vision.jpg
    18816-2008-Victory-Vision.jpg
    124.6 KB · Visningar: 92
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kan säg att jag skapade viss förvirring när jag körde runt och hälsade på min Maxter 150. Rysligt lik en moppescooter. C:a hälften hälsade tillbaka, och 1/5 hälsade på eget bevåg, antagligen för att jag positionerat mig på vägbanan som motorcyklister normalt brukar göra. :yoparty

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jepp, högtalare. Det är så underbart att lyssna på countrymusik när man kör över prärien och öknen. Nja, inte en Goldwing (som är oerhört populära i USA), utan en Victory Vision. Kolla bilden.

Där handlar det inte om knäskrap... synd på kromade dämparen med gupp i asfalten där... jädrar vad låg den är! :smasha

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Där handlar det inte om knäskrap... synd på kromade dämparen med gupp i asfalten där... jädrar vad låg den är! :smasha
Fotplattorna tar i först och faktum är att man kan göra ganska djupa nedlägg och jag själv har inga svårigheter att köra ifrån sporthojar med ängsliga förare.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Fotplattorna tar i först och faktum är att man kan göra ganska djupa nedlägg och jag själv har inga svårigheter att köra ifrån sporthojar med ängsliga förare.

Köra ifrån sporthojar ?
Har jag missat nått ? Med de loket ! De var en annons i lokalblaskan här om en HD xl nånting sportster 1200 som var mappad eller chippad till + 5 hk ! Något för plastraketerna att bita i hette de ! :confused:

Exakt vad är prestandan ? 0 - 200 km / h ?
150 - 250 km / h ?

Kommer att bli Intressant ! :)

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Köra ifrån sporthojar ?
Har jag missat nått ? Med de loket ! De var en annons i lokalblaskan här om en HD xl nånting sportster 1200 som var mappad eller chippad till + 5 hk ! Något för plastraketerna att bita i hette de ! :confused:

Exakt vad är prestandan ? 0 - 200 km / h ?
150 - 250 km / h ?

Kommer att bli Intressant ! :)
Längs kurviga vägar kan en 125:a (eller en Goldwing) vara snabbare än en R1 och det vet alla som kan köra.

https://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo

Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
30 mil nöjeskörning idag vid testkörning med ny hjälm och jag tror att det bara var en av tio hojåkare som inte hälsade.En viftade med armen klart och tydligt när vi möttes på motorväg i hög fart och jag hälsade tillbaka vilket jag annars inte brukar vid körning på denna motorväg.Undantaget idag var att denna hojåkare verkade så glad över livet så jag bestämde mig snabbt för att inte spela surmule. :crash

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin