Varför heter motorcykel inte moped?

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jag låg och kunde inte sova igår för att jag funderade på en underlig sak om mopeder och motorcyklar. Moped, har jag hört, är en förkortning för motorvelociped. Velociped är en cykel och motorvelociped är en cykel med motor, en motorcykel!

Varför kallar man inte motorcykel för moped? Det verkar logiskt men ändå inte. Om motorcykel hetat moped vad ska då det som heter moped heta istället? Mycket underligt det här... :confused: :)

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Här kallar man faktiskt även motorcyklar för Mopeder.
Fast Tyskarna är ju så förbaskat noga med att kalla allt
precis för vad det är. Jag har lärt mig mycket lustigt om
Svenskans ord sedan jag kom hit.

s9d8as0vjk

Guest
En cykel har trampor och det har ingen av mina motorcyklar haft ... har din trampor kan du döpa om den till moped. HAHA ! :)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Julgran skrev:

Varför kallar man inte motorcykel för moped? Det verkar logiskt men ändå inte. Om motorcykel hetat moped vad ska då det som heter moped heta istället? Mycket underligt det här... :confused: :)
Ordet moped "uppfanns" 1952 av svenska motorjournalister för att slippa skriva "cykel med hjälpmotor" eller liknande.

Ordet motorcykel var ju som bekant redan vedertaget 1952 :).

Diversion

Guest
Läste dock en definition av moped i ett lexikon en gång. Minns inte ordagrant men var ungefär såhär:

"...liten motorcykel konstruerad för en maximal hastighet av 30 km/h..."

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mr B skrev:
En cykel har trampor och det har ingen av mina motorcyklar haft ... har din trampor kan du döpa om den till moped. HAHA ! :)

Allt mindre än 1000cc är mopeder... :D

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Nationalencyklopedin säger så här...

moped (sv., kortord för motorvelociped), ursprungligen beteckning på en enkel motorcykel som i sin allra enklaste form bestod av en vanlig cykel med påhängd liten förbränningsmotor.

mustic

PEACE to the dawgs
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart 125:a
Julgran skrev:
Jag låg och kunde inte sova igår för att jag funderade på en underlig sak om mopeder och motorcyklar. Moped, har jag hört, är en förkortning för motorvelociped. Velociped är en cykel och motorvelociped är en cykel med motor, en motorcykel!

du tänker för mycket!! :skrämd

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...