Varför i hel**e går nsr:en inte som den ska?

Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
Den är tyskimporterad, jag har kollat avgasporten, den är rätt instäld, de två markeringarna är mittemot varandra. Jag har ett jollymoto på som inte är strypt. Jag har kopplat bort varvtalsstrypningen, hojen varvar ur de 3-4 första växlarna (11000 varv) men inte de två sista.
Jag har bytt munstycke.

Vafan är felet? hojen orkar inte upp i mer än 120 på raksträcka.

Kan cdi boxen vara strypt?
 

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
En kompis till mig har en -98, han klippte kabeln som går från cdi-boxen till avgasporten och satte en strömbrytare där emellan.

Här har du ett dokument som är ganska bra, ungefär i mitten så ser du vilka kablar som går till vad på cdi-boxen.

http://d.turboupload.com/d/1103378/NSRtips.doc.html

Jag har själv en nsr som går kasst, såg att du hade pillrat på saker jag inte pillrat på, så jag har två frågor till dig.

Hur kollar man att avgasporten är rättinställd?
Hur tar man bort varvtalsstrypningen?
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Kompisarnas nsr som också är ifrån tyskland toppade bara 120 med orginal systemet, du kan gissa om dom skaffade effektavgasystem efter ha provkört min:tummenupp pluss att dom fick mycket bättre topphastighet!
 
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
Fenat skrev:
2555639 En kompis till mig har en -98, han klippte kabeln som går från cdi-boxen till avgasporten och satte en strömbrytare där emellan.

Här har du ett dokument som är ganska bra, ungefär i mitten så ser du vilka kablar som går till vad på cdi-boxen.

http://d.turboupload.com/d/1103378/NSRtips.doc.html

Jag har själv en nsr som går kasst, såg att du hade pillrat på saker jag inte pillrat på, så jag har två frågor till dig.

Hur kollar man att avgasporten är rättinställd?
Hur tar man bort varvtalsstrypningen?

Så här ser min port ut, och en annan kille sa att det var rätt. Det svarta har jag målat dit i paint, det är där markeringen är , bara att det va nått klet där så att man inte ser markeringen.

Angående hur man kopplar bort varvtalsregulatorn så ska jag se om jag hittar beskrivningen (kommer inte ihåg i huvudet vilka kablar man skulle klippa)
 

Bifogat

  • copy_DSC00234.JPG
    copy_DSC00234.JPG
    77.5 KB · Visningar: 169

OccT

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sundsvall/högakusten
Hoj
Kawasaki zx9r
Om du kan varva ur 3-4 är det inte samma strypning som jag har i min nsr (cdi-boxen) den stryper vid 7-8k

EDIT: Har du tagit bort strypningen i insuget ?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
blackburn_xt skrev:
2556541 Så här ser min port ut, och en annan kille sa att det var rätt. Det svarta har jag målat dit i paint, det är där markeringen är , bara att det va nått klet där så att man inte ser markeringen.

Angående hur man kopplar bort varvtalsregulatorn så ska jag se om jag hittar beskrivningen (kommer inte ihåg i huvudet vilka kablar man skulle klippa)

vart sitter detta "hjul"? är de i den svarta lådan typ under tanken?

Fenat skrev:
2555639 En kompis till mig har en -98, han klippte kabeln som går från cdi-boxen till avgasporten och satte en strömbrytare där emellan.

Här har du ett dokument som är ganska bra, ungefär i mitten så ser du vilka kablar som går till vad på cdi-boxen.

http://d.turboupload.com/d/1103378/NSRtips.doc.html

Jag har själv en nsr som går kasst, såg att du hade pillrat på saker jag inte pillrat på, så jag har två frågor till dig.

Hur kollar man att avgasporten är rättinställd?
Hur tar man bort varvtalsstrypningen?


de va virus i den filen bara så alla vet. vet inte om de e nåt fel lr om de e nån som tycker de e kul å sprida virus.

om de nu e så att de blivit fel, kan du inte slänga upp de på en annan server lr nåt.
 
Last edited:

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
t4pp3r skrev:
2558052 vart sitter detta "hjul"? är de i den svarta lådan typ under tanken?




de va virus i den filen bara så alla vet. vet inte om de e nåt fel lr om de e nån som tycker de e kul å sprida virus.

om de nu e så att de blivit fel, kan du inte slänga upp de på en annan server lr nåt.

Är du säker på att det är virus i den? Mit NOD hittar inget, inte AdAware eller spybot heller.
Skulle lägga upp den på rapidshare men deras servrar var överbelastade eller något, så jag letade upp den dära. Kan dra upp den på rapidshare istället

Edit: Unfortunately all drives of RapidShare.de are full right now. Får bli senare då.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Fenat skrev:
2558159 Är du säker på att det är virus i den? Mit NOD hittar inget, inte AdAware eller spybot heller.
Skulle lägga upp den på rapidshare men deras servrar var överbelastade eller något, så jag letade upp den dära. Kan dra upp den på rapidshare istället

Edit: Unfortunately all drives of RapidShare.de are full right now. Får bli senare då.


säker kan man inte vara men mitt virus ba virus hittat, följande filer innehåller bla bla bla trojan nånting så de ville att jag skulle ta bort skiten.
 
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
OccT skrev:
2556612 Om du kan varva ur 3-4 är det inte samma strypning som jag har i min nsr (cdi-boxen) den stryper vid 7-8k

EDIT: Har du tagit bort strypningen i insuget ?

Nej det har jag inte, var sitter den? på insugsröret mot förgasaren, eller måste man riva mort membranet?
 

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
Last edited:

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
Okej så jag hittade "hjulet" och från vad jag såg så verkar den inte vara likadan -97 som -98.
På bilden som blackburn_xt la upp verkar det som om den har två kablar, visst? Min hade bara en.

Tog två ganska dåliga bilder, mobilkamera :yoparty

De röda strecken är där mina markeringar är, eller där jag tror att de är. Såg bara den som var på själva "hjulet"

Som ni ser så sitter mitt hjul som ett | om man kollar rakt från sidan, det ser ut som om blackburn_xt's sitter som ett O om man kollar från sidan. Förstår ni hur jag menar? :D Eller blackburn_xt kanske har plockat ut allt innan han tog bild på sitt?
 

Bifogat

  • nära.jpg
    nära.jpg
    125.1 KB · Visningar: 112
  • utifrån.jpg
    utifrån.jpg
    121.9 KB · Visningar: 113
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
Fenat skrev:
2559473 Okej så jag hittade "hjulet" och från vad jag såg så verkar den inte vara likadan -97 som -98.
På bilden som blackburn_xt la upp verkar det som om den har två kablar, visst? Min hade bara en.

Tog två ganska dåliga bilder, mobilkamera :yoparty

De röda strecken är där mina markeringar är, eller där jag tror att de är. Såg bara den som var på själva "hjulet"

Som ni ser så sitter mitt hjul som ett | om man kollar rakt från sidan, det ser ut som om blackburn_xt's sitter som ett O om man kollar från sidan. Förstår ni hur jag menar? :D Eller blackburn_xt kanske har plockat ut allt innan han tog bild på sitt?


Tror du du skulle kunna fixa en bättre bild på ditt? Det verkar som att vi inte har samma "hjul".
Hur snabbt får du upp din nsr?
 

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
blackburn_xt skrev:
2560684 Tror du du skulle kunna fixa en bättre bild på ditt? Det verkar som att vi inte har samma "hjul".
Hur snabbt får du upp din nsr?

Jorå, inte nu dock. Får bli ikväll.

På rakan, 100-110 .
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Alså grabbs, dom bilderna Fenat la upp är inte på ventilen utan justeringen till oljepumpen hur mkt olja den ska få i bensinen.

Vet du inte vad du gör så skulle jag AVRÅDA dig till att pilla på den pumpen.
 
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
Padde skrev:
2561037 Alså grabbs, dom bilderna Fenat la upp är inte på ventilen utan justeringen till oljepumpen hur mkt olja den ska få i bensinen.

Vet du inte vad du gör så skulle jag AVRÅDA dig till att pilla på den pumpen.


haha! Hur fan kunde jag missa det:huvet haha,
Har för övrigt kopplat ur min oljepump, så att man slipper generalras p.ga att pumpen lägger av
 

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
Padde skrev:
2561037 Alså grabbs, dom bilderna Fenat la upp är inte på ventilen utan justeringen till oljepumpen hur mkt olja den ska få i bensinen.

Vet du inte vad du gör så skulle jag AVRÅDA dig till att pilla på den pumpen.

Haha jag fick faktist höra samma sak idag, ska kolla om jag hittar den riktiga imorgon. :tummenupp
 

A_C_E

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Earth Island
Hoj
GSXR + HONDA NSR125R vässad till tusen
Honda NSR 125 R med JC20 och JC22 motorn strypning

:tummenupp NSR 125 R är ett litet mörker
fram till och med 91:eek:rna (JC20 motorn) är strypta här hemma av MC.handlare.
Oftast är detta gjort bara i Avgas och Insug // Ibland mer //
jag har sett olika anvisningar från Honda :va
Kolla i ditt reg.bevis där står.( CDI boxarna står inte)

92-93:eek:r med JC20 är strypta från fabriken och har alla "fem" strypningarna (se nedan)

93 - 98 framåt har JC22 motorn finns med varianter
beroende på vem som importerat och när.
från fem till bara två, strypta i CDI boxarna

CBR 4-taktarna -> se längst ner :huvet


Årsmodellerna 93-98-> förekommer olika beroende på att Honda
inte tog in så många utan de valde att hänga på andra EUländers beställningar och gjorde egna fix som uppfyllde vårt kära vägverks anvisningar...:huvet

samt att det finns många privat importerade.:huvet
sammataget gör detta till ett litet MÖRKER !!

Strypningarna är:
* strypning på Avgas sidan (Strypning i början eller mitt i kröken)

* strypning på Insugs sidan ( plåt mellan förgasare - cyl)


** mindre munstycke i förgasaren
(tomgång, mellan, acc, har mindre munstycke )
Jag har stöt på en del med rätt munstycke, så beställ inte i onödan.

*** strypning på varvtalsregringen ( förtändning stoppar på 9800rpm)
(CDI boxen "CI 639" som sitter bakom sadeln reglerar förtändningen)
Förtydligande förtändningen blir rätt reglerad upp till 9800rpm
även om varvtalet ökar ökar inte förtändningen ( gäller CDI box "CI639")
CDI box CI626 fortsätter och ökar förtändningen,
har en max varv spärr som går in vid 12500RPM

*** strypning av avgas ventil RC öppnar endast 70% över 7000RPM
( CDI box TC124 )
Förtydligande: Avgas ventilen är fullt öppen på tomgång, där efter stänger den, börjar öppna vid 6500rpm se bild


____________________________________________________

(Data Box I, modell CI 639 som sitter under tanken styr RCservot,öppningen av RC-ventilen )
Japp det finns åtgärder jag har fixat till några stycke som går på bana.:tummenupp
Databox II, sitter bakom sadeln framför baklyset och reglerar förtändningen
styrd av varvtalet.
Strypta går de bra upp till 90/100 sedan något trögt till 120km/h


Annars är ett vanligt problem en läckage på "REED_VENTILEN" inte stänger
och då får ni ett läckage upp i förgasaren, många får rådet att byta kolv/cyl mm fast de behöver bara behöver byta "REED-Ventilen"

Sprickor i gummit mellan cylinder - förgasaren förekommer också
tar tjuvluft ---- KÖP NYTT
eller chepy varianten - tvätta rent med TRI och linda med
ett lager vulktejp och ett lager Eltejp....

HONDA i tyskland har en bra site där ni kan hitta det mesta på

Kolvringar håller bara i 1000Mil där efter BYT !!!!
Svårstartad --->>> Byt kolvringar !!!!

Kolv och cylinder håller ca 2-4000 mil. glöm inte nållager mm
finns fina satser hos HONDA
http://www.honda-shop.de/product_info.php?products_id=18485 220:-
- kolv cyl 220:-Eu
- packningar 10:-Eu
- nållager 10:- Eu
- Reedventil 37:-Eu
- Tänstift Irdium stift 17:-Eu
http://www.honda-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=BR9EIX&x=5&y=9
- Drivlina 70-100Eu

TRIM
* CDI Boxar
* Byt TV124 till TV78
* Byt CI 639 till CI 626 ( OBS inte samma stift behöver flytta kontackter)
* ny Reeddventil
* Nytt stift "Irdium" :) BR9EIX (eller BR10EIX om du kör på bana varma dagar)
* sätt dit nya kolvringar och nållager !!!!!

Jagar du sjäva delar på nätet så var observanta på att vi har en hel del skillnader mellan
Italienska Franska Tyska Engelska,
vi inte har samma strypningar vi har olika regler om "Lätta MC"
inom EU som är reglerat olika:ex: "hastighet MAX 80, 110,120"
Max Effekt 9Kw 12Kw osv

även inom de --Finska, Norska och Svenska versioner som har sina egna ver och krav på stypningars utformning.
Detta kan vi tacka vårt kära Vägverk för :huvet


bra site är
http://www.nsr125.com/derestrict.htm
som hanterar Engelska maskiner...
Nedan hittar du en bild på den knepiga varianten av avgasstryp
i kröken.

Som sagt de olika vägmyndigheterna jobbar för fullt med att
begränsa maskinerna på olika sätt.....
CBR 125R 4 takt: De stora begr på Honda 4takt CBR 125 är
att de har en annan kamaxel samt en strypt CDI box :huvet
ni kan hitta delar här http://www.aseanmoto.com
bl.a. en CDI box som Tar bort varvstoppet och ökar accelerationen något.
annars kan man öka till 150cc med ny kam
men då har dom 41hästar :D och då händer de lite saker. .,
knappt en VFR 400 hakar på :)

skicka ramnummret så kan jag :tummenupp kanske hjälpa er på vägen.
:cdevil A_C_E :hojbusa
 

Bifogat

  • avgas stryp1.bmp
    105.7 KB · Visningar: 429
  • Reedvetilmedstrypcomp.JPG
    Reedvetilmedstrypcomp.JPG
    14.2 KB · Visningar: 547
  • RC styrning.GIF
    RC styrning.GIF
    9.1 KB · Visningar: 368
Last edited:

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
Hittade den riktiga nu. Hur fan ska jag få lös den här? tänkte jag, sitter ju precis bakom ramen. Men sedan såg jag att man kan ju se markeringarna utan att skruva lös något, så min var rättinställd iallafall.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Padde skrev:
2561037 Alså grabbs, dom bilderna Fenat la upp är inte på ventilen utan justeringen till oljepumpen hur mkt olja den ska få i bensinen.

Vet du inte vad du gör så skulle jag AVRÅDA dig till att pilla på den pumpen.

kan man kolla hur många % olja den får? jag kom på att jag va lite dum när jag precis hade fått hojen. plocka loss kåporna för första ggnen och märkte att kåpan till oljepumpen inte satt där de skulle och jag såg att wiren va slak när jag inte gasade någonting, så ska den väl inte vara tänkte jag och spände den så den inte va slak. det borde ju ressultera i att min hoj får på tok för mycke olja. :gnissla

how to do?:confused:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top