Honda NSR 125 R med JC20 och JC22 motorn strypning
NSR 125 R är ett litet mörker
fram till och med 91
rna (JC20 motorn) är strypta här hemma av MC.handlare.
Oftast är detta gjort bara i Avgas och Insug // Ibland mer //
jag har sett olika anvisningar från Honda
Kolla i ditt reg.bevis där står.( CDI boxarna står inte)
92-93
r med JC20 är strypta från fabriken och har alla "fem" strypningarna (se nedan)
93 - 98 framåt har JC22 motorn finns med varianter
beroende på vem som importerat och när.
från fem till bara två, strypta i CDI boxarna
CBR 4-taktarna -> se längst ner
Årsmodellerna 93-98-> förekommer olika beroende på att Honda
inte tog in så många utan de valde att hänga på andra EUländers beställningar och gjorde egna fix som uppfyllde vårt kära vägverks anvisningar...
samt att det finns många privat importerade.
sammataget gör detta till ett litet MÖRKER !!
Strypningarna är:
* strypning på Avgas sidan (Strypning i början eller mitt i kröken)
* strypning på Insugs sidan ( plåt mellan förgasare - cyl)
** mindre munstycke i förgasaren
(tomgång, mellan, acc, har mindre munstycke )
Jag har stöt på en del med rätt munstycke, så beställ inte i onödan.
*** strypning på varvtalsregringen ( förtändning stoppar på 9800rpm)
(CDI boxen "CI 639" som sitter bakom sadeln reglerar förtändningen)
Förtydligande förtändningen blir rätt reglerad upp till 9800rpm
även om varvtalet ökar ökar inte förtändningen ( gäller CDI box "CI639")
CDI box CI626 fortsätter och ökar förtändningen,
har en max varv spärr som går in vid 12500RPM
*** strypning av avgas ventil RC öppnar endast 70% över 7000RPM
( CDI box TC124 )
Förtydligande: Avgas ventilen är fullt öppen på tomgång, där efter stänger den, börjar öppna vid 6500rpm se bild
____________________________________________________
(Data Box I, modell CI 639 som sitter under tanken styr RCservot,öppningen av RC-ventilen )
Japp det finns åtgärder jag har fixat till några stycke som går på bana.
Databox II, sitter bakom sadeln framför baklyset och reglerar förtändningen
styrd av varvtalet.
Strypta går de bra upp till 90/100 sedan något trögt till 120km/h
Annars är ett vanligt problem en läckage på "REED_VENTILEN" inte stänger
och då får ni ett läckage upp i förgasaren, många får rådet att byta kolv/cyl mm fast de behöver bara behöver byta "REED-Ventilen"
Sprickor i gummit mellan cylinder - förgasaren förekommer också
tar tjuvluft ---- KÖP NYTT
eller chepy varianten - tvätta rent med TRI och linda med
ett lager vulktejp och ett lager Eltejp....
HONDA i tyskland har en bra site där ni kan hitta det mesta på
Kolvringar håller bara i 1000Mil där efter BYT !!!!
Svårstartad --->>> Byt kolvringar !!!!
Kolv och cylinder håller ca 2-4000 mil. glöm inte nållager mm
finns fina satser hos HONDA
http://www.honda-shop.de/product_info.php?products_id=18485 220:-
- kolv cyl 220:-Eu
- packningar 10:-Eu
- nållager 10:- Eu
- Reedventil 37:-Eu
- Tänstift Irdium stift 17:-Eu
http://www.honda-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=BR9EIX&x=5&y=9
- Drivlina 70-100Eu
TRIM
* CDI Boxar
* Byt TV124 till TV78
* Byt CI 639 till CI 626 ( OBS inte samma stift behöver flytta kontackter)
* ny Reeddventil
* Nytt stift "Irdium"
BR9EIX (eller BR10EIX om du kör på bana varma dagar)
* sätt dit nya kolvringar och nållager !!!!!
Jagar du sjäva delar på nätet så var observanta på att vi har en hel del skillnader mellan
Italienska Franska Tyska Engelska,
vi inte har samma strypningar vi har olika regler om "Lätta MC"
inom EU som är reglerat olika:ex: "hastighet MAX 80, 110,120"
Max Effekt 9Kw 12Kw osv
även inom de --Finska, Norska och Svenska versioner som har sina egna ver och krav på stypningars utformning.
Detta kan vi tacka vårt kära Vägverk för
bra site är
http://www.nsr125.com/derestrict.htm
som hanterar Engelska maskiner...
Nedan hittar du en bild på den knepiga varianten av avgasstryp
i kröken.
Som sagt de olika vägmyndigheterna jobbar för fullt med att
begränsa maskinerna på olika sätt.....
CBR 125R 4 takt: De stora begr på Honda 4takt CBR 125 är
att de har en annan kamaxel samt en strypt CDI box
ni kan hitta delar här
http://www.aseanmoto.com
bl.a. en CDI box som Tar bort varvstoppet och ökar accelerationen något.
annars kan man öka till 150cc med ny kam
men då har dom 41hästar
och då händer de lite saker. .,
knappt en VFR 400 hakar på
skicka ramnummret så kan jag
kanske hjälpa er på vägen.
A_C_E