I viss mån hittar Du svaret i t ex vårt östra grannland där Kymiring konkursade med respektingivande skulder:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kymi_Ring
Du hittar inte en enda isolerad orsak till att det inte kommer att byggas en bana i världsklass i Sverige, det är en helhet som måste beaktas. Dessutom må vi börja med att exkludera de storstäder som förlägger loppen till stadsbanor (t ex Toronto, Sidney, Monaco).
En bana i världsklass kräver inte bara en 5km asfaltslinga av högsta kvalitet, den kräver infrastruktur och logi för 100-200 tusen gäster som inte kan lägga mer än ca 1.5 h på att resa mellan boende och bana. Det kräver fullstora depåer, pressutrymmen, inhägnader, verkstäder, läktare och rimlig närhet till kvalificerad vård.
Till detta kan vi lägga en Länsstyrelse och miljölagstiftning som kommer att driva varenda liten detalj i ansökan till sin spets - ärendet hamnar säkerligen i miljödomstol med tanke på överklaganden åt ena eller andra hållet. Sedan ska investerarna övertygas om att tillstånd och gränsvärden inte stramas åt i en relativt nära framtid, här är vår historik inte smickrande…
I ljuset av detta kan vi sluta oss till att den första miljarden kommer att gå åt endast till banområde och närliggande infra som parkeringar etc. Sedan ska stat och kommuner investera en stor summa i vägnät, pendeltåg eller annan infra. Näringsliv ska satsa på boende- och restaurangkapacitet för att hantera ett sexsiffrigt antal tillresande och hitta ekonomi i detta över överskådlig tid. Det innebär att vi talar ett fåtal möjliga geografier i vårt avlånga land…
I Sverige kommer staten aldrig att gå in med större stöd eller garantier för ett sådant projekt och allmänheten i stort har inget intresse av en sådan anläggning. Det finns alltså ingen eller liten goodwill för företag eller kommuner att engagera sig i en motorbana i världsklass på svensk mark.
Så, med helheten beaktad är det ett gigantiskt åtagande. Och tar vi MotoGP ligger väl snart sagt hälften av rejsen i Spanien och Italien. Där finns intresse, folkmängd, sponsorer, logistik och därmed förutsättningar. Och när det inte går att fixa ens i motorlandet Finland, med toppförare i såväl MotoGP-cirkusen som Formel 1 i modern tid, har jag svårt att se att vintersportnationen Sverige skulle lyckas bättre…
Tyvärr!