Varför inte en positionsbaserad hjälp-app för SH-medlemmar?

sportbike

Guest
Spånar lite bara men kom att tänka på SMC:s eminenta lilla kalender man aldrig hade med sig när man behövde.
I dessa app-tider skulle i alla fall jag gärna se att det fanns en app där man genom att öppna den och se sin position också kunde få upp en lista med SH-medlemmar i närheten som kunde hjälpa till om man får problem som soppatorsk, punktering osv.

Det finns ju många duktiga medlemmar som gärna skulle ställa upp, däribland jag själv.

Kan det vara genomförbart och är det en bra idé?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Google Latitude gör ju precis det, eller missar jag något?
Det krävs ju iofs att man accepterar vilka som ser var man är men å andra sidan tror jag inte så många är så sugna att publicera sin position för vem som helst hur som helst.

sportbike

Guest
Google Latitude gör ju precis det, eller missar jag något?
Det krävs ju iofs att man accepterar vilka som ser var man är men å andra sidan tror jag inte så många är så sugna att publicera sin position för vem som helst hur som helst.

Bara en idé, i SMC-kalendern finns ju alla uppgifter man vill lämna ut utom just position dåra.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bara en idé, i SMC-kalendern finns ju alla uppgifter man vill lämna ut utom just position dåra.

Ett enkelt sätt vore om man vid samlingen inför en gruppkörning helt enkelt lade upp varandra i Latitude, då vet man vem man addar och man hittar varandra om någon kommer efter, svänger fel eller gör ett besök i miljön..

sportbike

Guest
Ett enkelt sätt vore om man vid samlingen inför en gruppkörning helt enkelt lade upp varandra i Latitude, då vet man vem man addar och man hittar varandra om någon kommer efter, svänger fel eller gör ett besök i miljön..

Jag tänkte så här: en ensam semestertur upp genom landet, öde Värmlandsskogar kl 9 på kvällen, motorstopp.
Typ.

Men jag kanske är gammaldags och tror att man kan få hjälp ute i bushen?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag tänkte så här: en ensam semestertur upp genom landet, öde Värmlandsskogar kl 9 på kvällen, motorstopp.
Typ.

Men jag kanske är gammaldags och tror att man kan få hjälp ute i bushen?

...nu när du inte är moderator längre, så får du så konstiga idéer. hoja i värmland liksom...

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tycker de låter en som en bra idé!
Man behöver ju inte lämna ut någon speciell info om sig själv bara att göra någon form av "Wall" där den hjälpbehövande kan skriva punka på 52an och så kan appen plinga till för alla som säg befinner sig i samma län eller 20 mils radie. Sen kan man själv avgöra om man kan vill hjälpa just den individen och då kontakta honom/henne.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ett bekymmer är ju dock att det inte är så lätt att höra något pling när kör hoj :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man skulle kunna lägga in sin hemposition lite grovt (så att inga hojtjuvar hittar dit) samt ett telefonnummer, då kan den nödställde ringa till dom som bor närmast haveriplatsen så får dom svara i telefon och säga om dom är hemma eller inte.

Man kanske får ringa ett par innan någon är hemma och kan hjälpa, men bättre än ingen hjälp IAF

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Man skulle kunna lägga in sin hemposition lite grovt (så att inga hojtjuvar hittar dit) samt ett telefonnummer, då kan den nödställde ringa till dom som bor närmast haveriplatsen så får dom svara i telefon och säga om dom är hemma eller inte.

Man kanske får ringa ett par innan någon är hemma och kan hjälpa, men bättre än ingen hjälp IAF

Ja det går ju inte att hitta en adress på eniro ju.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja det går ju inte att hitta en adress på eniro ju.

Jo, visst går det, men till skillnad från Latitude och andra positioneringstjänster syns det ju inte om ägaren är hemma eller inte.

Men visst, det kan vara onödigt ändå

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En app där du får upp dom reggade nicken som finns i din närhet och appen anonymt ringer upp den du väljer och och säger "VBK har problem vill du ringa upp VBK på 123-123 1223?

Är det ogenomförbart?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En app där du får upp dom reggade nicken som finns i din närhet och appen anonymt ringer upp den du väljer och och säger "VBK har problem vill du ringa upp VBK på 123-123 1223?

Är det ogenomförbart?

Appen kanske ska skicka ett meddelande till en e-post istället, då behöver man inte lämmna ut ett telefonnummer som kan spåras osv.

ÅAS så kan det gå timmar mellan gångerna jag kollar till min telefon och ser om jag har fått e-post

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Appen kanske ska skicka ett meddelande till en e-post istället, då behöver man inte lämmna ut ett telefonnummer som kan spåras osv.

ÅAS så kan det gå timmar mellan gångerna jag kollar till min telefon och ser om jag har fått e-post

Min telefon för en massa oväsen när det kommer mail, samma sak när det ringer.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Om man skulle stå med problem på någon gudsförgäten skogsväg och inte känner en kotte i närheten skulle jag nog starta en tråd och kort beskriva situationen och att jag behövde hjälp.

Ohoy, nu står jag på E4 strax norr om avfart 160 med soppatorsk.
Känner inte en kotte i närheten, någon som vill eller som kan känna någon som vill hjälpa mig?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Skulle ju kunna fungera ungefär som på Blocket när man kontaktar en annonsör som önskar att vara anonym.

Jag tror dock att SH medlemmar vore det sista jag tänkte på i ett akut skede. Då hade jag nog ringt en bärgningsbil eller sökt lyckan hos någon granne i närheten av olycksplatsen. I värsta fall försökt stoppa en bil.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår