Varför köper man en R7?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Min kompis vill ha en Yamaha R7.

Varför vill man det?

Är det ens en BRA hoj? Är de nåt att ha? HK/kilo? Stabil hoj? Vem vet detta?

Han vill köra gata med den. Finns det ens gatreggade R7;or? :confused:

Tillverkas de fortfarande? Har aldrig hört nåt om en Yamaha R7 -03..........

Uppskattar svaren.

750RR

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
För att det är en av de bästa och coolaste "superbikesen" som någonsin funnits..... Nori Haga på sin R7 körde ju åttor runt det mesta på den (minns Laguna Seca). Sen om den i gatversionen är något att ha är väl tveksamt. Men vafan det är ju bara att köpa fabrikskit och börja raca!!!!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
starclassic skrev:
För att det är en av de bästa och coolaste "superbikesen" som någonsin funnits..... Nori Haga på sin R7 körde ju åttor runt det mesta på den (minns Laguna Seca). Sen om den i gatversionen är något att ha är väl tveksamt. Men vafan det är ju bara att köpa fabrikskit och börja raca!!!!

Jaha. Är den sån värsting till hoj då?

Bästa superbikesen?? hur då menar du? En R1 -03 borde väl vara snäppet bättre anser jag, men den vill han inte ha....

En fråga till som jag kanske glömde: Varför vill man ha Yamaha? :p *skojja*

750RR

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
starclassic skrev:
är det en 700/750cc som namnet antyder eller är det bara för att dom inte kom på ett bättre namn?

finns väl ingen direkt klass för den kubiken :confused:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:
är det en 700/750cc som namnet antyder eller är det bara för att dom inte kom på ett bättre namn?

750cc och man tävlar väl i superbike klassen. Det gör ju ZX7RR cykeln.

750RR

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Jaha ja boys! Det verkar som om ni inte har kollat racingforumet.

Bifogat

• haga_action.jpg
    haga_action.jpg
    25.6 KB · Visningar: 980

oneleg

Vila La Figa!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Ducati 916 BIP
R7 gjordes ju speciellt för Superbike då reglerna förut var max 750cc om man körde fyrcylindrigt. Dessutom skulle det ju tillverkas visst många gathojar (homologeras) för att den skulle räknas som seriehoj. Såg en R7 på Lillian Holms för några år sedan, dyyyyyyyyr var den.

Chassiet anses överlägset R1ans, har för mig att det tävlades i endurance med en R7 med R1-motor i, nån som kommer ihåg mer?

Ovanlig hoj i varjefall, aldrig sett nån ute på gatan.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
kajlyl skrev:

kajlyl, du som har licens och allt borde väl vara lite påläst... :whip

Yamaha YZF-R7, eller OW-02 som den heter på Yamahaspråk är på 750 kubik, som var maxgränsen för fyrcylindriga motorcyklar i klassen Superbike VM när hojen kom 1999. (Nu får man ha 1000cc:s, men med restriktorer osv...)
Dess 750-konkurrenter i SBK-VM var ju Suzuki GSX-R 750, Kawasaki ZX-7RR.

För att få delta med en viss modell i Superbike måste den också finnas till försäljning i en gatvariant i ett visst antal. Minns inte hur många R7 som såldes/tillvekades -99 och -00 (sen lades satsningen ner efter Hagas nesliga "dopningsavstängning"), men det var inte många. Att ha hojen som gathoj känns overkill, då den inte är värst (behöver mkt pengar för att nå sin rätta nivå), men den är utomordentligt vacker och har mycket teknikgodis.
@Mavve750: Har svårt att tro att din kompis vill ha en R7:a seriöst, och vill han det får han vara beredd att slanta upp en del stålar...

Bilden visar min favvo-förare på mitt favvo-ekipage på min favvobana, Haga på R7:an på Phillip Island.

Bifogat

• haga aus99 2.jpg
    haga aus99 2.jpg
    29.7 KB · Visningar: 951

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
....dom har en på Yamahacenter i hbg :cool

Men den är högt över alla andra hojjar så pilla kan man inte :(

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Ralle på Yamaha center har en den står ovan på hans kontor!Vad jag vet så ska den aldrig vara startad!
Han ska nog ha en bra peng för den :squid

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:
....dom har en på Yamahacenter i hbg :cool

Men den är högt över alla andra hojjar så pilla kan man inte :(

Ja, för 239.000kr och det är den han vill ha. Det sägs dessutom vara Sveriges nu enda ex. som inte rullat en meter ens.

Tror du han kommer få provköra den? :p

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Krickan4 skrev:
Ralle på Yamaha center har en den står ovan på hans kontor!Vad jag vet så ska den aldrig vara startad!
Han ska nog ha en bra peng för den :squid

Klart att du skulle hinna före :bow

Men är det RALLES hoj? Privata?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Marcus skrev:
kajlyl, du som har licens och allt borde väl vara lite påläst... :whip

Yamaha YZF-R7, eller OW-02 som den heter på Yamahaspråk är på 750 kubik, som var maxgränsen för fyrcylindriga motorcyklar i klassen Superbike VM när hojen kom 1999. (Nu får man ha 1000cc:s, men med restriktorer osv...)
Dess 750-konkurrenter i SBK-VM var ju Suzuki GSX-R 750, Kawasaki ZX-7RR.

För att få delta med en viss modell i Superbike måste den också finnas till försäljning i en gatvariant i ett visst antal. Minns inte hur många R7 som såldes/tillvekades -99 och -00 (sen lades satsningen ner efter Hagas nesliga "dopningsavstängning"), men det var inte många. Att ha hojen som gathoj känns overkill, då den inte är värst (behöver mkt pengar för att nå sin rätta nivå), men den är utomordentligt vacker och har mycket teknikgodis.
@Mavve750: Har svårt att tro att din kompis vill ha en R7:a seriöst, och vill han det får han vara beredd att slanta upp en del stålar...

Bilden visar min favvo-förare på mitt favvo-ekipage på min favvobana, Haga på R7:an på Phillip Island.

Dopningsavstängning?

Vad var det som hände?

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
norrlansguld skrev:
Dopningsavstängning?

Vad var det som hände?

Det var nåt käbbel om att han knaprat kosttillskott som innehöll dopingklassade substanser, eller nåt i den stilen, minns inte riktigt. Han fick iaf inte köra sista racen och missade en given(?) SBK-VM-titel. :(

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det står en i Lund också i butiken vid TetraPak (vad den nu heter). Läckraste bågen alla kategorier fö.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa