Varför kör de inte rakt?

sandstream

Guest
Satt och kollade på WSBK race 2 i går kväll och som vanligt ser man förare som kommer ut ur tex en vänsterkurva till en raka som sedan svänger vänster igen och de kör inte längs högerkanten utan i en båge in mot mitten för att sedan glida ut till höger före kurvan.

Biaggi gjorde det gång på gång i går trots att han inte hade någon bakom sig så det måste finnas någon annan förklaring. Är det bara något som hänger ihop med olika körstilar, en dålig vana, eller vad?
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag tror det är ett intränat beteende för att undvika att andra förare slipstreemar bakom.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Är det inte så att det beror på att det är svårt att få hojen att ändra riktning när det går fort? Förarens mål är ju att det ska gå så pass fort att han måste utnyttja hela banan, och när han då kommer svängandes ut på curbsen så blir det svårt att direkt gå ur svängen för att köra rakt fram. Om man är lat bakom styret så märks det tom på Knudan där man driftar in mot räcket om man sitter och sover.
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Cykeln accelar fortare ut på rakor om man gör så.
Teorin skulle då kunna vara att med lite lut på cykeln åker på en mindre hjuldiameter bak och får ner utväxlingen något (kanske 1/2 växel. Fördel att minska risk för highsider som lättera händer om utgången ska tas på effektoptimal växel.

OBS: ingen vetenskap bakom mitt påstående. Bara en tänkbar orsak till detta.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Cykeln accelar fortare ut på rakor om man gör så.
Teorin skulle då kunna vara att med lite lut på cykeln åker på en mindre hjuldiameter bak och får ner utväxlingen något (kanske 1/2 växel. Fördel att minska risk för highsider som lättera händer om utgången ska tas på effektoptimal växel.

OBS: ingen vetenskap bakom mitt påstående. Bara en tänkbar orsak till detta.


Eeeh, den lilla acceleration man skulle tjäna genom att minska hjuldiametern med några millimeter (mer än så lär det inte skilja eftersom nedlägget inte är speciellt stort) lär man väl torska på att man får en längre väg att åka när man vingar fram och tillbaka på rakan...

Nej, jag är mera inne på Oscars teori....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Eeeh, den lilla acceleration man skulle tjäna genom att minska hjuldiametern med några millimeter (mer än så lär det inte skilja eftersom nedlägget inte är speciellt stort) lär man väl torska på att man får en längre väg att åka när man vingar fram och tillbaka på rakan...

Nej, jag är mera inne på Oscars teori....

Dom som kört mindre hojar använder det ofta. Biaggi har kört en del 250cc och har väll det inlärt att köra så. Förutom att man får bättre axleration så om man fortsätter kurvan en bit så fortsätter man även att behålla ett visst tryck på framdäcket, vilket kan vara bra ibland.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är det inte så att det beror på att det är svårt att få hojen att ändra riktning när det går fort? Förarens mål är ju att det ska gå så pass fort att han måste utnyttja hela banan, och när han då kommer svängandes ut på curbsen så blir det svårt att direkt gå ur svängen för att köra rakt fram. Om man är lat bakom styret så märks det tom på Knudan där man driftar in mot räcket om man sitter och sover.

Precis vad jag tänkte skriva.
Hojarna är tunga och otympliga jämfört med riktiga race-hojar och man vågar inte använda motstyrningen hursomhelst på dem.
Upplevde detsamma när jag körde dels 350 racer, dels Kawa Superbike som då var helt standard. Det senare blysänket hade kastat av en om man hade försökt svänga som med racern ...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top