Varför kör du en ... ?

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Det har debatterats friskt vilken hoj som är bäst och i slutändan så är alltid (nästan) den egna hojen bäst. Vissa har fastnat i gamgixxerträsket, andra i R1-träsket osv...

Men varför kör du just den hojen du gör?

Vad fick dig att välja just den?

För egen del så blev det en R1:a eftersom jag alltid haft drömmen om att äga en sån ända sedan den presenterades. Snygg, lätt och snabb var saker som gjorde att jag stod och drägglade så fort jag såg en...när jag sedan väl köpt en så har jag blivit väldigt "fäst" vid den och har svårt att tänka mig nåt annat (skygglappar på :tungan )...nä, det ska nog mycket till innan jag byter bort min lilla elaka leksak. Den täcker hela mitt behovsspektra, allt från bus till semestertouring...ja tom posering :rolleyes:

Bangixxern som jag äger tillsammans med Ante_m var mest racehoj för minimala pengar...mer känslor än så har jag inte för den...fast den har varit en trogen kompis på banorna i sommar.

Nu är det dags för er andra att berätta :tummenupp :
 

Tntmackan

vad blir det för hoj iår då?
Gick med
6 May 2003
Ort
Umeå
Hoj
02 suzuki GSX1400 (dunderklumpen)
jag började med en ninja.. mest eftersom den vart så bra pris på och så gillade jag körställningen. den är inte lika extrem som dom flesta andra r hojar. men från första början var jag ute efter en motard men hittade inte nån till rätt kurs. men nu hart man bytt till en honda xr 650.
den är snygg, lättkörd. en rikitg bushoj, billig att äga och så kommer det nog att bli en motard av den!! samt att man kan köra året runt! :tummenupp smant inget slår enstånkarna... :yoparty
det enda man saknar från r hojen är nog bromsarna....
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Tja!

Jag passade ju på att skaffa mig en Ur-Blade (-92) i sommar.
Detta beslut känndes som rätt eftersom jag alltid haft ett gott hjärta till
Honda ända sedan jag ägde min Honda XR 80 R i mina yngre galna dagar.

Just min honda passar mig perfet som en billig leksak som är lätt att fixa
delar till, och framför allt så uppfyller den alla kraven jag har på en budgetplastraket, som den trots allt är.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Bra initiativ med denna tråd! :tummenupp

Jag ville kort och gott ha en bättre hoj för bana. Min förra (ZX-9R -99) var väl inte direkt dålig men några färre kilon att släpa runt gör ju ingenting. Inför denna säsongen hade jag bestämt mig för en R1:a. Har väl aldrig varit någon R1:a fantast men Yamahahojar har vi haft många av i familjen och det brukar vara bra maskiner. Ju närmare våren kom desto mer beslutsångest fick jag. Kollade på gixxer 1000 men liten som man är så kändes den för stor, firebladen nja den kändes mindre men ack så hög, kawa hade ju bara sin ZX-9R och en sådan hade jag ju redan haft. Fast hade kawa kommit med sin ZX-10R till i år hade jag tveklöst köpt en sådan. :yoparty Kvar fanns ju Yamaha, inte blev det ju lättare av att de släppte nya urläckra R6:an. 6:an är ju en perfekt banhoj sedan är den ju många sköna tusingar billigare än R1:an, nackdelen är att 600:an har så högvarvig motor som kan bli tröttsamt i längden på landsväg. En av nackdelarna med R1:an är posörstämpeln och att det faktiskt är en dussinhoj. Hjärtat sa R1, hjärnan sa R6. Valet blev att jag följde mitt hjärta!
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Min första hoj va rju en Yamaha YZF600 Thundercat, och efter en säsong ledsnade jag snabbt och ville ha mer, jag var öppen för det mesta och köpte i stort sett det första jag hittade.
Valen stod iofs mellan R1 & Fireblade, dock hade jag i bahuvudet en tro om att R1orna skulle vara dyrare i försäkring, men i efterhand har jag kommit fram till att det ändå kvittar, det är ju hur som helst skitdyrt...

Skulle jag välja nu skulle jag kunna tänka mig (om jag skulle köpa en 04a) antingen en R1, Fireblade eller en Gixxer1000. Jag tror att de alla är väldigt fina hojjar och jag är inte allt för märkestrogen, räknar jag alla mina fordonsköp så har jag bara haft samma märke 2 ggr, och det har bara varit slumpen som avgjort det....

Kawasaki har jag lite svårt för, men det är mest bara för att jag tagit åt mig av folks andra åsikter och jag har eg. ingenting att grunda det på av egna upplevelser...

Utseendemässigt skulle jag vilja ha en R1, den är ju absolut snyggast, GSXR1000 är ju inte helt fel den heller, så den hade jag gärna haft, men nu sitter jag här med min Honda och den duger ett tag till....

Det bästa vore ju om man hade några av varje :)
 

Racer-mats

Danzeking
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 1000R-02 Streetfighter
Hoj byten!

Vart ska man börja :confused:
Jo jag börjar väll från då man började köra lagliga hojar *he he*
(uppvuxen på landet)

Suzuki RF600 -97 (sommaren -00)
skön att åka på men för lite sport för mig. Men ack så räckte inte bromsarna till (regn) då en bil plötsligt svängde ut mitt framför mig =SKroten nästa!!

Kawa ZX6r -99 (sommaren 01)
Blev som en stor aha upplevelse. Den bjöd in för "lite" bakhjuls övningar och även stoppie försök. Stabilt chassie och råstarkt 600'a. Men typiskt nog så fick man ett kanonbud på den så jag sålde.

Kawa ZX6r -98 (sommaren 02)
Kawan hade som övertalat mig för ett nytt försök, så då en nybyggd streetfighter dök upp slog jag till. HELT underbar hoj!
+ lättkörd
+ lättare
+ lättare att wheela och även plocka upp den i över 120km/h
- Man blåser av om man inte har starka nävar å en tjurnacke

Den såldes eft. halva sommaren då en semestertripp skulle göras *suck*

Men innan sommaren var slut stog jag och trampade....... och tillslut räckte pengarna till en CBR 600 -93.
Vilken flopp!!! Kändes som att byta från volvo 240 till en 140 igen.
Den såldes efter 1 månad IGEN!

Yamaha R6 -00 (sommaren 03)
HOJEN SOM JAG DRÖMT OM. Jag har alltid tyckt att det finns inget snyggare än R1 R6. Så när jag tillslut fick pengarna att räcka införskaffades en. Har varit 800 underbara mil. Superkul å lättkörd. Men allt underbart får ett slut. Nu när jag hittat en kanon hoj..... finns något ännu bättre? Fick då nys om en Suzuki GSXR 750-00 (svart/gul) som verkade intressant!!! för jag ville verkligen inte ha en (blå/vit). Suzukin e lättare + ca 25hkr till med effektsystemet. Så jag sålde R6'an å köpte suzukin. Han köra ca 20mil med den, å den imponerar verkligen på mig.
Återkommer efter nästa sommaren...... :kär

Suzuki GSXR 750 (sommaren 04)

// MATS
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag är ingen som är märkestrogen, jag kör det jag tycker är kul.

Jag började min karriär på en GSX750ES från 84. Det var det enda jag hade råd med då. Den gick hårt som f-n i början, mot slutet av sommaren brände jag ett par ventiler för att jag höll fullt för länge. Den kändes slö och det var dags att byta upp sig.

Drömhojen från sena tonåren inhandlades, en FZR1000 från -92. Kostade mig körkortet i 6 mån. :yoparty
Den gick bra men började kännas slut, så jag stegade in på Two Wheels och han tyckte jag skulle prova en TL1000S. Resten kan ni nog lista ut....Kärlek!
Den har jag kvar fortfarande, den har funkat fint och inte fint. En brutal hoj som känns som en hoj. Men mekarlusten tog tvärslut när vevaxeln gick av i somras, så jag ville ha nåt att köra på under sommaren. Provade då Cbjörkmans R1:a och tyckte den kändes bra. Komfortabel fjädring, mjuk motorgång och snygg.
En mer lättkörd motorcykel får man leta efter.Så en R1: -01 inhandlades och tog mig runt i sverige och Europa. Men efter 1300 mil på den så kom ett dike för nära vägen och den blev skrot.

Då blev det dags att omvärdera hojtyp. Jag hade blivit biten av touring, och då är en R1:a inte bra. Så något mer touringvänligt skulle inhandlas, men man vill ju fortfarande inte komma sist. Sen vill jag ha lite pengar över till en racer också.
Då föll mina blickar på en SuperBlackbird av årsmodell 97, med helsystem och wingrack. Perfekt! Snabb, snygg och billig. :tummenupp
Hur den är att köra vet jag inte, för den inhandlades dagen före första advent i Tärnaby. :tomten

Sen har jag köpt en ännu en motor till min kära(?) TL1000s.
Så om den ska säljas eller behållas är frågan. :rofl
 

Lasse

Besökare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawa
Jag gjorde precis som Mell började kariären för en massa år sedan med en 750 ES jävligt trist, när man blev frånåkt av bilar ;) Sålde iväg den å var faktiskt utan hoj i 3 sommrar å det var lika kul som kall risgrynsgröt. Men å andra sidan blir jag det nu åsså av kompisens Calibra turbo :mad: Det är nog bara några 300 åkare som tar den...

Så förra sommaren hade jag åter stålar att köpa mig en lite nyare å bättre hoj...en Blackbird var på tapeten! Hittade givetvis ingen sån till vettiga pengar så av en ren slump "lurade" Magnus på norrlands ut mig på en provtur med Kawan å ja vad säger man jag blev fan frälst. Härlig körställning för touring, hyffsat smidig, jävligt bra bottenvrid, axxar som saatan, packväskor å billig att äga å hyffsat billig att köpa åsså. Ja det blev bara så helt enkelt...men är lite sugen på en BMW hoj. Men men för de pengarna tror jag hellre jag köper en till hoj...
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Min första hoj blev ju självklart en R1:a. Och det är pga att folk säger att det är en perfekt nybörjar hoj... "Not" Men jag tycker att den är otroligt snygg att titta på efter lite modd av bakdel mm...

Testade en VTR SP1 och det känndes som att jag aldrig kört mc eller cross i hela mitt liv. Sen åkte jag och köpte en R1:a och det va som att man hade kört hela livet... Otroligt skön hoj...

Tyvärr så är jag inte någon mästare på att köra men jag vet ju vart gasen sitter iaf...

//Score
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Hmm detta ämne känns igen från en annan tråd här på forumet :va
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Jag kör en en XR650 för att:

1. Det är världens brudmagnet, direkt man stannat så är det minst 10 tjejer som vill ha mitt telefon nummer (ibland vill dem ha annat också...typ underhåll)

2. Den accar och har högst toppfart av alla hojar på klubben (XR'en gör mätaren ut på nolltid)

3. Reservdelarna (om man nu mot all förmodan skulle behöva några) kostar inget...när den lokale mc handlaren blir upplyst om att man kör XR erbjuder han direkt om att få bli ens sponsor....då ingår lite allt möjligt (fria resor, gratis öl, personlig mekaniker, däck mm......detta är en policy som alla XR handlare använder)

4. Den är så förbannat snygg + att det bara sitter värsting grejor på hojen orginal....vad sägs om: värsting fälgar 21 tum fram 18 tum bak, 2 kolvsok fram med 210 mm skiva(fruktansvärt bett), råfräna oginal blinkers som lyser jättemycket NAME IT AND THE XR HAVE IT.

5. Färgen är bara så schnygg....dessutom går den att få i många olika kulörer.....typ rött

6. Handla en XR och du kommer ha en garanterat unik hoj.....polarna kommer bli sååååå avundsjuka.

7. :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top