Varför kör inte Rossi italienskt 2004?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Varför skriver han inte redan nu på för Ducati för 2004? Det har sagts att det beror på att Ducati redan har fullt med förare man har avtal med: Capirossi, Bayliss och Hodgson. Men varför skulle inte Rossi passa som hand i handske som Hodgsons teamkompis i ett andra Ducati-team? Ducatis sponsorer sägs ju inte längre vara ett hinder för Rossi som helst vill köra italienskt. Det lär knappast vara pengar som får honom att stanna hos Honda. Aprilia har ju till exempel sagt att Rossi själv får fylla i checken för att köra deras Cube.

Så varför tvekar han?

:confused:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Han får fylla checken själv hos Yama med! dom lär dessutom ha en grönjävlig hoj nästa år då de fuller 74 och har snålat in på hojsatsningarna sista åren. kolla bara 04:a rettan... Jag tror det kan ha med att han hellre kör Hondan än sladducati.

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Enligt kommentatorerna på Eurosport så ryktas det att Rossi redan har klart med Honda för länge sen och hans förfrågningar hos dom andra stallen vad dom har att erbjuda i maskinväg bara är spionage! Fult i så fall (men ganska smart).

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
han va inte villig o köra pga Marlboro som sponsrar ducati. Men redbull har nu gått in o sagt att dom betalar istället. Ducati hade tydligen inte råd. O precis så kunde han tänka sig köra även me Marlboro logga på hojen så länge inte marlboro betalar.
Honda signa väl Rossi 1 år till, tycker d e rätt smart av han. Ducati har ju lite problem me chassit (däcken e slut efter hlva racet). Nästa år går han nog me 99% säkerhet till ducati.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Rossi vägrar göra reklam för cigarettmärken, och eftersom Marlboro sponsrar Ducati... Go figure.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:
Rossi vägrar göra reklam för cigarettmärken, och eftersom Marlboro sponsrar Ducati... Go figure.

Han har iofs sagt att det inte behöver stå ivägen.
Men jag tror till 99% att rossi sitter på en honda nästa år också.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
oFFkeFF skrev:
Han har iofs sagt att det inte behöver stå ivägen.

När ska han ha sagt detta? Det senaste uttalandet i frågan som jag läste sade att han fortfarande vägrar. Men, någon gång ska man ha fel. ;)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:
När ska han ha sagt detta? Det senaste uttalandet i frågan som jag läste sade att han fortfarande vägrar. Men, någon gång ska man ha fel. ;)

Har för mig jag läste något på crash.net, sen om det var rykten eller han själv som sa det är jag inte helt säker på.
Det är silly season, och som sagt, det är få platser som blir klara innan Rossi skriver på någonstans.
Det kan mycket väl bli både nya team, och team som byter märken, förare som blir utan styrning, 250-förare som ska upp osv.
Jag vet faktiskt inte hur kåta ducati är på Rossi, capirossi och bayliss har gjort mycket bra ifrån sig i år, särskilt capirossi. Kan de nå riktigt bra resultat med förare som inte kostar dem multum lär de fortsätta med dem(nu är ju iofs inte bayliss o capirex gratis direkt, men världsmästaren brukar kosta en extra slant).

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Det jag hörde på senaset rejset (träning eller kval) så hade Rossi sagt att om det BARA var tobaksreklam mellan att han får köra Italienskt så kunde man nog diskutera saken, vilket är en öppning till att köra Ducati. (Detta sagt av kommentatorerna på Eurosport. Sen om det är sant eller dom som yrar vet jag ej.)

Tror att han sitter på en honda även nästa år då den är den bästa hojen. 2005 därimot så lutar det nog åt italienskt. Hoppas att det blir Aprilia.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag tror också att Rossi kör Honda nästa år. Det är långt ifrån en djärv gissning och heller inte frågan som ställdes i trådens inledning:

Varför skriver han inte på för Ducati eller Aprilia?

Ducatin lär med störst sannolikhet vara så bra efter ytterligare en vinter av tester att Rossi kan vinna med den. Capirossi har ju vunnit ett race och Rossi är knappast en sämre förare.

Rossis naiva inställning till tobaksreklam är inte längre ett skäl att inte köra Ducati eftersom Red Bull står med en säck pengar och väntar på att få betala Rossi/Ducati.

Han har kört V5:an två säsonger. Han har vunnit tillräckligt många titlar för att övertyga alla att han är bäst. Det är märkligt att han inte antar en utmaning och tecknar för Aprilia, Yamaha eller Ducati. Han har ju inget att förlora. Däremot vore det pricken över i att vinna ytterligare en titel på en hoj som inte var depåns solklart bästa.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det kan ju ha att göra med personer i teamet också. Det är väl, såvitt jag vet, ingen hemlighet att Doohan påverkat Rossis körstil rätt mycket?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chrille skrev:
Det kan ju ha att göra med personer i teamet också. Det är väl, såvitt jag vet, ingen hemlighet att Doohan påverkat Rossis körstil rätt mycket?

Japp, och att Doohan följer med till Ducati/Aprilia är knappast tänkbart.. Fast å andra sidan klarar sig nog Rossi på egna fötter idag, utan mentor..

Att Redbull skulle tänka sig betala är inte omöjligt, frågan är var Phillip Morris säger om det.. Deras kontrakt med Bologna sträcker sig väl flera år om jag inte minns fel.. Rossi sätter sig nog inte gärna i ett satelitteam..

Kul at spekulera lite :va

/B

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Han har kört V5:an två säsonger. Han har vunnit tillräckligt många titlar för att övertyga alla att han är bäst. Det är märkligt att han inte antar en utmaning och tecknar för Aprilia, Yamaha eller Ducati. Han har ju inget att förlora. Däremot vore det pricken över i att vinna ytterligare en titel på en hoj som inte var depåns solklart bästa.

Äsch, ett typisk icketävlingsresonemnang. Vi behandlade ju detta aldeles nyligen i en tråd, den om att tävla med en TL1000S, som du var aktiv i. Det enda som driver en tävlingsmännsika är resultat. Det är enkelt. En tävlingsmänniska väljer alltid det bästa den kan få. Det finns inget fint, bra, postitivt, förhärligande bla bla bla massor av superlativ, i att prestera sämre än det bästa man kan.

Jag förstår ditt resonemang, men jag delar inte din åsikt. Det finns de som tycker att det finns moraliska vinnare och så finns det sådana tråkiga, analytiska personer som jag som tycker att det bara finns vinnare. Tyvärr finns det inget pris för bästa resulat i förhållande till förutsättingar. Om det fanns ett sådant pris och det var det Rossi ville vinna skull han nog skriva på för WCM, men så länge det priset inte finns kommer han nog att fortsätta välja det bästa han kan få och det gör han helt rätt i. Varför tävla om man inte vill göra det bästa möjliga resultatet?

Tro nu inte att jag merar att alla som inte vinner är sopor. Tvärt om. Alla som gör SITT bästa är vinnare.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det är itne ofta men nu tror jag verkligen att du har fel Teddy. Har man vunnit allt tillräckligt många gånger så borde det väl vara en större utmaning att försöka göra om det med ett nytt verktyg?

Annars skulle jag ju vilja veta hur du använder ditt resonemang i sammanhanget Schumacher-Ferrari.... Ferrari var ju långt ifrån bäst när de återupptog sin F1 satsning med Skomakarn vi spakarna.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Honda har väl betalat honnom en förmögenhet för att stanna, för med Rossi på duccen så har dom väl tagit sin sista seger?. :D

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Varför tävla om man inte vill göra det bästa möjliga resultatet?

Bästa möjliga resultat är alltid möjligt att prestera, uifrån givna förutsättningar. Som du själv skriver. Bästa möjliga resultat med en Ducati eller Aprilia skulle mycket väl kunna innebära att förbli nummer ett - för Rossi. Troligen inte för någon annan.

Jag är inte lika säker som du på att en förare som Rossi styrs enbart av krassa intressen. Någon med Rossis meritlista och särställning har kanske en annan ambition än "fler segrar genom största möjliga materiella övertag"?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja vill han gå från total gud till övergud (som bara kevin är) så bör han ju vinna på en skithoj åxå.... :slicka

tyvärr så tror jag tiden är förbi när folk gör känslomässiga val på den nivån.

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Chrille skrev:
...Annars skulle jag ju vilja veta hur du använder ditt resonemang i sammanhanget Schumacher-Ferrari.... Ferrari var ju långt ifrån bäst när de återupptog sin F1 satsning med Skomakarn vi spakarna.

Ingen regel utan undantag :)

Sjumasher betraktar jag som ett undantag. Hans val att gå till Ferrari var nog inte det mest logiska. Jag vet att jag hörde honom säga i en intervju att han alltid velat köra en Ferrari. Antagligen någon sån där tramsigt, sentimentalt, löjlig och helt...helt, underbar barndomsdröm som han kunde förverkliga.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Teddy skrev:
Ingen regel utan undantag :)

Sjumasher betraktar jag som ett undantag. Hans val att gå till Ferrari var nog inte det mest logiska. Jag vet att jag hörde honom säga i en intervju att han alltid velat köra en Ferrari. Antagligen någon sån där tramsigt, sentimentalt, löjlig och helt...helt, underbar barndomsdröm som han kunde förverkliga.

Ferrari är lite speciellt. Alesi gjorde samma sak, var en av de mest lovande talangerna när han gick dit, för att köra en i stort sett värdelös bil..

/B

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Schumi garanterade sig att Ferrari skulle bli konkurrenskraftiga när han gick över. Brawn, Todt m.fl. nyckelpersoner värvades samtidigt, eller strax efteråt.
Tror inte att Rossi kan göra motsvarande, att få över Hondas chefstekniker, teamchefer eller ens Doohan vid en övergång till t.ex. Aprilia.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...