Varför kan jag ej formatera hdd:n?

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Har nyss köpt en dator av en klasskompis. Han partitionerade (stavning?) hårddisken och nu när jag ska formatera E: så får jag endast upp ett meddelande där det står

"Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder den här enheten och försök igen".

Även om jag gör detta så fungerar det inte. Har tagit bort de program som fanns på E: men det går ändå inte!

Hur ska jag göra?

Mvh Jonathan

Last edited:
Har egentligen inget konkret tips på vad som kan vara fel.
Men testa med Partition magic ist.
Ett litet prog som du lägger på två disketter som du sedan bootar på.
Väl inne i progget är det lätt att förstå hur man ska göra om man har "medelkunskaper" i datorhantering :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har egentligen inget konkret tips på vad som kan vara fel.
Men testa med Partition magic ist.
Ett litet prog som du lägger på två disketter som du sedan bootar på.
Väl inne i progget är det lätt att förstå hur man ska göra om man har "medelkunskaper" i datorhantering :tummenupp
//Tobbe

Vad har du för operativ?
Vad har kompisen för operativ??
Fat32 och NTFS på olika diskar kan ställa till probs..för att inte tala om W98 och NTFS..

Kahobe skrev:
Vad har du för operativ?
Vad har kompisen för operativ??
Fat32 och NTFS på olika diskar kan ställa till probs..för att inte tala om W98 och NTFS..

NTFS på både C: och E:

Jonathan skrev:
Hur ta bort partitionen?

Klistra in det här i Kör-rutan på startmenyn: %SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
så får du upp Datorhanteraren. Under alternativet Lagring så finns Diskhantering, där kan du ta bort och lägga till partitioner. Allt du har på partitionen du tar bort/ändrar storlek på försvinner givetvis.

Har redan varit inne i diskhanteraren men det går ej att ta bort partitionen.

Se bild.

Har också provat att försöka ta bort partiotionen i dos men det går inte heller att göra. Då får man ett meddelande som säger att en process använder disken och att det därför inte går att ta bort den.

Snart blir jag desperat..

Vad göra???

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    130.8 KB · Visningar: 79
Jonathan skrev:
Har redan varit inne i diskhanteraren men det går ej att ta bort partitionen.

Se bild.

Har också provat att försöka ta bort partiotionen i dos men det går inte heller att göra. Då får man ett meddelande som säger att en process använder disken och att det därför inte går att ta bort den.

Snart blir jag desperat..

Vad göra???

Ahh, men som du ser står det systemstart på den disken. Det innebär förmodligen att bootrecord pekar på den disken när datorn startas, men sedan (förmodar jag, igen) startar Windows från C:

Du måste nog installera om Windows så att bootrecord skrivs om till rätt partition. Kanske finns det något program som kan skriva om bootrecord till rätt partition. Vill du ta bort partitionen i DOS behöver du en Win98 startdiskett och sedan kör du fdisk för att ta bort partitionen. DOS i WinXP är bara en skalprocess som har samma begränsningar som övriga windowsprogram.

Coola Ola skrev:
Ahh, men som du ser står det systemstart på den disken. Det innebär förmodligen att bootrecord pekar på den disken när datorn startas, men sedan (förmodar jag, igen) startar Windows från C:

Du måste nog installera om Windows så att bootrecord skrivs om till rätt partition. Kanske finns det något program som kan skriva om bootrecord till rätt partition. Vill du ta bort partitionen i DOS behöver du en Win98 startdiskett och sedan kör du fdisk för att ta bort partitionen. DOS i WinXP är bara en skalprocess som har samma begränsningar som övriga windowsprogram.
Kan man inte göra det med Partition Magic?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Kan man inte göra det med Partition Magic?
//Tobbe

Det kan man säkert göra. Litar dock inte riktigt på det programmet efter två diskkrascher som det orsakat mig.

Coola Ola skrev:
Det kan man säkert göra. Litar dock inte riktigt på det programmet efter två diskkrascher som det orsakat mig.
Ajdå, sånt är ju inte kul :(
Jag har dock använt programmet felfritt fler än 10 gånger iaf.
Kanske dags att omvärdera dess egenskaper :tungan
//Tobbe

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S