Varför klagar alla på cross/enduro sittställningen?

Ragnar

Sumprunkare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda PV50
Hej,

Jag har hört massvis av personer beklaga sig över sittställningen hos enduro och offroad cyklar, att denna sittställning inte alls fungerar vid landsvägskörning eller långfärder, att man får ont i ryggen etc, blir slapp i ryggmusklerna mm.. Detta stämmer ju inte alls, varifrån får folk dessa idéer om att sittställningen är så kass på cross/endurocyklarna?

Jag har kört cross/enduro sedan slutet av -80'talet och alltid varit glad över att det är en så skön och härlig sittställning, man kan sitta upprät, med rak rygg och slipper belasta ryggen i onödan genom att luta sig åt endera hållet när man kör... Det är ju ett underbart sätt att sitta när man glider över landsvägarna och njuter... I den uppräta ställningen ser man ju omgivningen, naturen, utan att behöva vrida på skallen och riskera nackspärr och annat otrevligt som kan hända om man försöker se omgivningen sittandes på en streetbike...

Jag har faktiskt aldrig kört streetbike förutom en gång jag provkörde kompisens någon kilometer för skoj skull, chocken var total, det blev en skräckupplevelse... Sittställningen var så hemsk att jag hade mardrömmar en lång period efteråt... Jag var nära att vurpa flera ggr. med cykeln eftersom det kändes, inte som att jag satt på en motorcykel, utan att jag låg och kröp i någon sorts samlagsställning uppe på en kossa.... Detta samtidigt som jag behövde koncentrera mig på att inte vurpa, samt styra och undvika köra av vägen...

Nej, min åsikt är att skönast sitter man på en riktig endurocykel... Så sluta klaga på hur kass sittställningen är på dessa vid längfärder, om ni får så ont i ryggen av detta så är det kanske för att ni sitter fel eller inte har vanan inne, kanske behöver ni träna upp svankryggen med lite övningar då och då, jag vet inte, något måste ju orsaka problemen, själv sitter jag då som en kung!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hmmmmm har inte sett nån klaga på enduros sittställning.....eller cross heller....

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Kan bara säga att jag köra hellre en timme me min RG (räääser) än me körskolans DTR (offroad).. ja jävlar va ont man får i häcken av den där saken :skrämd

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det är du som fått det om bakfoten. En cross/enduro är ful och en sporthoj är snygg......

"sittställning" :rolleyes:

750RR

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Ragnar skrev:
Jag har faktiskt aldrig kört streetbike förutom en gång jag provkörde kompisens någon kilometer för skoj skull, chocken var total, det blev en skräckupplevelse... Sittställningen var så hemsk att jag hade mardrömmar en lång period efteråt... Jag var nära att vurpa flera ggr. med cykeln eftersom det kändes, inte som att jag satt på en motorcykel, utan att jag låg och kröp i någon sorts samlagsställning uppe på en kossa.... Detta samtidigt som jag behövde koncentrera mig på att inte vurpa, samt styra och undvika köra av vägen...

Jag vet hur det är. Men jag vande mig faktisk ganska snabbt vid sporthojsittställningen. Till slut blir det rätt bekvämt. Sen när man går tillbaka till sin offroad så tycker man det känns vingligt och ostabilt.

Men efter 5min på sin pärla så har man vant sig igen och inser att man sitter bra och har en väldigt bra känsla.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Ragnar skrev:
Nej, min åsikt är att skönast sitter man på en riktig endurocykel...

Du har bara kört KTäääM va? :rolleyes:

(dålig troll-tråd skulle jag säga annars) :D

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Det där är väl som folk är mest: olika.

Tänk om alla körde precis likadant? Då vore det ju aldrig lika skönt att sätta sig på sin egen hoj igen, när man provat någon annans.
När man kör en hoj man inte är van vid så spänner man sig ju gärna en del åxå.. därav kanske man tycker att andra körställningar är obekväma, tills dess man vant sig vid dem.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha