Varför lossnar inte skruvar?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
När man skruvar in en skruv med gänga i ett hål med gänga, så fastnar ju skruven. Varför gör den egentligen det?

:confused:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte minns min mekanik fel (vilket jag antagligen gör) så är det att när man drar åt ett skruvförband så deformeras gängorna och låser därför fast skruven. Skruven sträcks ut av kraften, och gängorna blir längre i skruven men inte i mutter, eller vad man nu skruvar fast den i.
Sedan kan man ju låsa dem mer med olika typer av gänglås, kemiskt som mekaniskt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Om jag inte minns min mekanik fel (vilket jag antagligen gör) så är det att när man drar åt ett skruvförband så deformeras gängorna och låser därför fast skruven. Skruven sträcks ut av kraften, och gängorna blir längre i skruven men inte i mutter, eller vad man nu skruvar fast den i.
Sedan kan man ju låsa dem mer med olika typer av gänglås, kemiskt som mekaniskt.

Ja det har med sträckgräns att göra, ett bultförband som man dragit fast som en blådåre sitter inte fast mer bara för att man dragit åt hårdare än angivet moment.
Vill man åt högre krafter så får man gå upp från t.ex en 10.9 till en 12.9 där dragningsmomenten ökar.

Dock stöter man ofta på konstruktioner t.ex en fläns där man inte har nog med gods så att materialet blir begränsningen trots hög klassning på bult. Dåligt konstruerat helt enkelt
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Ja det har med sträckgräns att göra, ett bultförband som man dragit fast som en blådåre sitter inte fast mer bara för att man dragit åt hårdare än angivet moment.
Vill man åt högre krafter så får man gå upp från t.ex en 10.9 till en 12.9 där dragningsmomenten ökar.

Dock stöter man ofta på konstruktioner t.ex en fläns där man inte har nog med gods så att materialet blir begränsningen trots hög klassning på bult. Dåligt konstruerat helt enkelt
Nästan allt du skrev var grekiska för mig. Sträckgräns? Bultförband?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nästan allt du skrev var grekiska för mig. Sträckgräns? Bultförband?

Sträckgräns är den gränsen mellan att en bult sträcker sig och blir längre till att helt gå av. Oftast är det ganska mycket marginal mellan sträckgräns och brottgräns. När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.

Bultförband är alltså bult mutter brickor och det man skruvar ihop med bult mutter brickor.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om jag förstått saken rätt så är det så här:

Skruven sträcks ut i sin långriktning när den dras åt. Det gör att det
finns en kraft längs med skruven som pressar samman gängorna i
skruven och muttern (det den är skruvad i). Sammanpressningen
orsakar friktion i gängan vilket i sin tur gör att skruven inte lossnar.

Om man drar åt en skruv bara med fingerkraft så sträcks den inte och
då blir det mycket liten friktion och den vibrerar lätt loss.

Mvh,
Ingvar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Finns å andra sidan ingen skruv i världen som inte lossnar av en mäktig gammal engelsk parallelltwins vibbar. Use loctite or kiss your nuts goodbye!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pedagogik, tack!

Att en gänga kvarstannar i åtdraget läge är på en mer basic nivå orsakat av friktion i förhållande till stigning. Man kallar detta för att gängan är självhämmande. På tex domkrafter av pelar- eller saxtyp måste gängan vara självhämmande, annars snurrar handtaget baklänges om detta släpps när bilen är upplyft. För mycket stigning i förhållande till friktionen, ja då är inte gängan självhämmande längre.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att skruvar inte lossnar när de skall lossna beror på oxid.
Löses med olja, värme eller stryk.
Oftast samtliga.
Att skruvar lossnar när de skall sitta fast beror på vibrationer eller utmattning.
Skruven blir helt enkelt längre.
Att skruvar sitter fast när de skall sitta fast beror på friktion.
De behöver inte ens sträckas.
Men en skruv av god kvalitet som dras med rätt moment sträcker sig och sitter kvar bra, samtidigt som den släpper hyfsat lätt när man vill det.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Först tänkte jag "vilken jävla underlig fråga". Men sen när jag läste allt så kom jag på mig själv med att aldrig ha sett på det hela så utstuderat utan bara funnit mig i att det är en naturlag att skruvjäveln fastnar.
Kul att "lära" sig något igen som jag fick lära mig under min uppväxt då min käre far var/är en hängiven skruvare. Det var bara det att jag aldrig lyssnade på honom när jag ställde samma fråga i tioårsåldern :D
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Sträckgräns är den gränsen mellan att en bult sträcker sig och blir längre till att helt gå av. Oftast är det ganska mycket marginal mellan sträckgräns och brottgräns. När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.

Bultförband är alltså bult mutter brickor och det man skruvar ihop med bult mutter brickor.
Gränsen där en skruv går av kallas brottgräns.
Sträckgränsen är den högsta spänning där skruven fortfarande är elastisk.
Över sträckgränsen (men under brottgränsen) plasticeras skruven och får en kvarstående oelastisk deformation.
Den går alltså inte av men förlorar sin "spänst".

Förr i tiden gjorde man dessutom skillnad mellan bult och skruv. En skruv var en bult med gänga.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top