Pedagogik, tack!Friktion
Matchningen mellan gängan på skruven och gängan i materialet är inte hundraprocentig?...när man drar åt ett skruvförband så deformeras gängorna....
Om jag inte minns min mekanik fel (vilket jag antagligen gör) så är det att när man drar åt ett skruvförband så deformeras gängorna och låser därför fast skruven. Skruven sträcks ut av kraften, och gängorna blir längre i skruven men inte i mutter, eller vad man nu skruvar fast den i.
Sedan kan man ju låsa dem mer med olika typer av gänglås, kemiskt som mekaniskt.
Nästan allt du skrev var grekiska för mig. Sträckgräns? Bultförband?Ja det har med sträckgräns att göra, ett bultförband som man dragit fast som en blådåre sitter inte fast mer bara för att man dragit åt hårdare än angivet moment.
Vill man åt högre krafter så får man gå upp från t.ex en 10.9 till en 12.9 där dragningsmomenten ökar.
Dock stöter man ofta på konstruktioner t.ex en fläns där man inte har nog med gods så att materialet blir begränsningen trots hög klassning på bult. Dåligt konstruerat helt enkelt
Nästan allt du skrev var grekiska för mig. Sträckgräns? Bultförband?
Nja, dom som ska lossna sitter fast, det är dom som ska sitta fast som lossnarDom lossnar visst!
Pedagogik, tack!
Gränsen där en skruv går av kallas brottgräns.Sträckgräns är den gränsen mellan att en bult sträcker sig och blir längre till att helt gå av. Oftast är det ganska mycket marginal mellan sträckgräns och brottgräns. När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.
Bultförband är alltså bult mutter brickor och det man skruvar ihop med bult mutter brickor.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|