Varför mitt i banan??

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Nu har jag kört på Rörken ett antal måndagar, trevligt. Otroligt på, att någon tar sig tid att fixa så att jag har möjlighet att få ha roligt. Betalar utan att blinka den hundring det kostar mig.

Men en sak tycker jag är lite konstig. När någon klotar, det var ju några igår tex, så står man kvar mitt i banan. Gärna på tvären och går igenom hela hojen, ibland upp till 5-6 personer som kliver ut i banan bland körande hojjar.

Är det verkligen smart?

/Dea
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Njaej, smart är det väl inte men det blir väl automatiskt så att man stannar och kollar hur det har gått. Att gå igenom hela hojen kanske är onödigt men man vill väl kolla om det går att köra den tillbaka till depån istället för att släpa den. Sen är väl risken att övriga åkare skulle köra in i dom stillastående hojjarna ganska liten, förhoppningsvis så funkar flaggningen plus att man kollar vart man åker, jag gör det i varje fall... jag har inte hört talas om eller sett någon på rörken som har kört in i någon annan stillastående hoj, men jag har inte kört så länge så vad vet jag...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är förbaskat dumt att stå kvar - bort från banan så fort som möjligt. Att det kraschas in i stillastående hojar har vi sett för bara ett par veckor sedan. En motard gör en low sider ut på start/mål-rakan och några passerar, men en efterföljande hoj bromsar in och en kille som då ligger precis bakom kör in i den bromsande (både hade dålig uppsikt framåt och tittade bara precis framför sig - ovana förare).

Om det krävs sanering är det en annan sak - då är det viktigt att flaggvakter tar befälet och visar att det pågår arbete på banan. Den läckande hojen bör dock så fort som möjligt plockas undan.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag håller med fullständigt, även om jag själv säkert stod kvar ganska länge när jag kontaminerade banan med all min olja :rolleyes:
Vi får hjälpas åt att få undan skrotet så fort som möjligt, det är inte alltid som den nykrachade tänker på att flytta sig fort så övriga får köra av naturliga förklaringar så det är bara att påminna. Jag tror personligen inte att någon tar illa upp.
Det är ganska tråkigt att rulla runt banan i 5 minuter av ett 15 minuterspass.

Jag passar även på att ha en åsikt om gulflaggsrutiner som ligger nära till hands till ämnet. Vi diskuterade detta för någon vecka sedan vid banan.
När någon har vurpat så tycker jag att det är endast den som står före olycksplatsen som skall gulflagga. När man sedan har passerat platsen är det fri fart igen.
Allt för att skapa så mycket körtid som möjligt.
Givetvis kan den första som upptäcker olyckan slänga upp flaggen för att göra alla uppmärksamma på att det här hänt något men sedan när "rätt" person flaggar skall övriga ta ner flaggan.
Det kan faktiskt även vara så att det finns fler olyckor på banan och då kan det vara bra att kunna lita på flaggan.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Äsch, gör som jag och krascha så att ni hamnar utanför banan direkt istället. :D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Det mesta av detta bygger ju på att dom flesta vet ju inte vad man ska göra! Alltså ren okunskap och kanske inte så mkt dummhet.

Ingen har talat om för mig vad man ska göra när man är flaggvakt men som tur är har man skaplig koll ändå. :cool:

Som sagt få bort hojen från banan direkt. Sen kan man stå i gräset och kolla att allt är okej. Precis som M:et sa så är man lite vimsig precis när man klotat så det är bra om nån ryter i lite och ser till att få undan hojen.

Personligen så är det det första jag tänker på. Spelar inte så stor roll hur det gått med den egna hojen eller sig själv bara ingen annan vurpar i ens olje eller bensin spill.

Och vurpar man inte så man åker av banana a´la Pingu style då kan man göra som jag och lägga hojen på benet och vila medans kröken bränner i benet :D
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Det är en tydlig skillnad mellan vurpande motarder och dito landsvägare. Kanske för att motarderna har billigare plast och mer vurpvana.. :crash
Den genomsnittlige landsvägshuliganen verkar mest stå handfallen och med darrande underläpp försöka förstå vad som just hänt (eller kanske börjas det funderas på ursäkterna redan där ;) )
Helt klart är det hela ett problem och det enda vi kan göra är att försöka informera flaggvakterna att ta kommandot vid en krasch och få maskinen av banan.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ugluk skrev:
Det är en tydlig skillnad mellan vurpande motarder och dito landsvägare. Kanske för att motarderna har billigare plast och mer vurpvana.. :crash
Den genomsnittlige landsvägshuliganen verkar mest stå handfallen och med darrande underläpp försöka förstå vad som just hänt (eller kanske börjas det funderas på ursäkterna redan där ;) )

Visst är det konstigt att det aldrig är föraren som gjort nått fel :)
Det är alltid däck, väder eller grannens katt som är felet :D
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
WestW skrev:
Visst är det konstigt att det aldrig är föraren som gjort nått fel :)
Det är alltid däck, väder eller grannens katt som är felet :D
AHA! Då ska jag skylla på den tiggande Rörken-katten när/om jag vurpar
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Efter min misslyckade kurva i värsta speedway stil igår så stod jag kvar med hojen enbart därför att det var en otäck pöl med bensin bredvid, och innan den är "bortsopad" så måste det ju ändå gulflaggas. Sen kan jag bara instämma att man blir lite mer knäpp efter en sån händelse (försökte starta hojen med växel i ...brak...).

Apråpå flaggvakter, det måste informeras för dessa vilken del av banan som de skall bevaka. Såg bla att flaggvakten på start/mål rakan bara tittade på rakan och kurvan innan vid ett par tillfällen istället för kurvorna efter rakan.....


//B
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Bear skrev:
Apråpå flaggvakter, det måste informeras för dessa vilken del av banan som de skall bevaka. Såg bla att flaggvakten på start/mål rakan bara tittade på rakan och kurvan innan vid ett par tillfällen istället för kurvorna efter rakan.....


//B
Har åxå upplevt det så som du.
När pissmyran drog av så stod flaggvakten på rakan och kollade på de som kom ur kurvan och upp på rakan å rejsade.
Han som stod i chikanen stod och kollade bortåt flafftornet på kullen.
Ingen reagera förrns jag börja vråla...

Jag har ivf fatta de som att man ska röra blicken så mkt som möjligt, inte bara kolla på en specifik kurva.
Som på rakan.. där är det väl extremt sällan nån går omkull? Däremot är det betydligt vanligare i kurvan efter rakan.


Instruktörer på Rörken: Kna man inte sätta upp en lapp om vad som gäller när man är flagg vakter då? Så alla är helt säkra på vad de ska göra när de går ut med flaggen? :tummenupp
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Satt just o grunnade på detta......har gjort tidigare oxå (men tiden rinner iväg =( och man hinner inte ALLT man ska göra) Ska skapa ett förslag till en sådan infolapp.....

BRA TRÅD......Håll hojarna undan banan i ALLA lägen vid olycka, ni är en fara för er själva och andra, Fläcken kan man stå o flagga för. Bättre att ha en person beredd där som kan hoppa undan om någon missar trots flaggning än en tung MC. Jag skulle hellre köra på en fläck än en annan hoj, även om det innebär att jag lägger mig....inget tvärt stopp iaf i en båge som står still.
 
Top