Varför sämre sök på SH jämfört med andra forum?

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Först, tack för att forumet finns!

Jag undrar varför sökfunktionen på SH är sämre, jämfört med andra forum som använder vbulletin?

1.
T ex Söker man på "monster 1100", så får man upp alla trådar som innehåller "monster" eller "1100". När man i själva verket bara vill se trådar som innehåller "monster" och "1100". För om man nu söker efter "monster 1100", så är man antagligen ointresserad av alla trådar om t ex "GSX-rrrrr 1100". Inte heller gör det någon skillnad om man sätter sökfrasen inom citationstecken, eller använder operatorer som "AND" ("monster AND 1100")

2.
Minsta teckenlängd på sökord. Fler och fler forum (inkl SH) ignorerar sökord under en viss teckenlängd. Vilket är mycket olyckligt när det gäller forum för specialintressen, eftersom man där oftast använder kryptiska modellbeteckninger, eller andra förkortningar (t ex R1, S2R eller K8), när man diskuterar återkommande ämnen. Utan möjlighet att söka på typiska förkortningar så ökar risken rejält, för att man missar väsentlig information. Om det inte är praktiskt möjligt att ta bort begränsningen helt så kanske man kan räkna tecken i hela söksträngen, istället för per ord. Så att t ex sökningen "bmw 800" går att genomföra.

3.
Max en sökning per 20 sekunder är väldigt snålt. Har man det minsta anlag för tangentbordsdyslexi, och/eller bara söker i rubriker, så händer det ofta man man får sitta och stirra på skärmen i 19 sekunder bara för att man stavade fel, eller att sökningen inte gav resultat... Två sökningar per 20 sekunder löser det problemet. Näst bästa lösningen är en sökning per 10 sekunder. Några forum tillåter en sökning per 15 sekunder. Det är fortfarande alldeles för restriktivt.

Det är omständigt/svårt att hitta det man söker på SH-forumet, och att använda google för att söka på forumet känns lite som att "gå över ån för att hämta vatten", eftersom vbulletin-forum brukar ha utmärkta sökfunktioner. Jag hoppas inte att detta inlägg uppfattas som "jävla gnäll", för det är menat som ett försök till konstruktiv kritik. Jag anser att både användare och ägare skulle tjäna på en bättre sökfunktion här på SH.

mvh

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...