Varför så dyr MV Agusta?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Kolla in http://thebikemuseum.com/index.php

Denna såldes 2008 för 57 500 dollar bland annat (även den i mint condition)
http://thebikemuseum.com/actual_view.php?bike_id=493&type=sold

Men visst - 795 000 kr känns väl saftigt, kan hålla med om detta

Denna hoj är svår att hålla sig neutral till, antingen älskar man den eller så avgudar men den. Ett R-objekt som man säger (i dubbel betydelse)

http://www.bytbil.com/mc-mopeder/mv-agusta/evv9fqrg/BQQBEAsmShTMaABwCHDhgA__!

Detta tycker jag är ett klipp
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/mv-agusta/rvhwi8rg/BQQBEAsmShTMaABwCHDhgA__!

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125

"rim och reson" brukar kastas ut när känslor är inblandade, men jag läst om denna hoj i classic bike. De skrev att suget var stort efter en gatlegal version av den vinnande mv-agusta racehojen med rad4:a för ca 50 år sen. Till slut gav fabriken efter och producerade en exklusiv gatuversion som även fick ärva diverse dyra och sofistikerade tekniska lösningar. Den var svindyr när den kom och blev bara dyrare med åren. "En sporthoj för gentlemannen".

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
"rim och reson" brukar kastas ut när känslor är inblandade.
Snarare utbud och efterfrågan. Priset = där jämvikt uppstår mellan utbud och efterfrågan. Det är synnerligen rimligt; och motorcykeln är antagligen väldigt ovanlig.

Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det är ju en sjukt läcker hoj och det verkar finnas folk som vill betala för dem iaf internationellt, tror dock att den är svårsåld i Sverige.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Varför inte riktigt samma?
Det där är, såvitt jag förstår, en Ferrari Dino 246...

Mvh,
Ingvar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"Kostade ny ca 40 000 kr, dvs ungefär samma som en Ferrari Dino 246."

Inte riktigt samma.. men ändå:

http://www.blocket.se/malmo/Ferrari_Dino_Dino_48379390.htm?ca=11&w=3

Men som så mycket annat gammalt damm så är de fantastiska tills man provkör dem = då ska det mycket till att man fortfarande finner värdet i dem ;)

2007 såg jag en Dino på blocket för 650 000 kr och i slutet på 90- talet en för 450 000 kr. De har haft en synnerligen fin prisutveckling om man lyckas få ut 2500 000 även om man säkert har lagt ett par hundra tusen minst på renoveringen.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag tyckte också att 2500000:- för en Dino 246 verkar dyrt så jag gick in på mobile.de och kollade priserna där; De låg mellan 200000 och 400000 Euro så 2,5 mille kanske inte
är ett överpris ändå...

Mvh,
Ingvar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tyckte också att 2500000:- för en Dino 246 verkar dyrt så jag gick in på mobile.de och kollade priserna där; De låg mellan 200000 och 400000 Euro så 2,5 mille kanske inte
är ett överpris ändå...

Mvh,
Ingvar

Dino har gått upp i pris internationellt sett precis som många andra klassiska bilar. Det är den typen av ekonomi vi lever i nu. Jag frågar mig själv om det inte är lite av en bubbla. Om jag hade 2500 000 kr att investera i en bil hade det inte varit en Dino även om jag tycker att den är sjukt läcker. Några av de Dino jag själv tittat på har varit rätt dåligt renoverade. De kostade som sagt en bra bit under miljonen bara för några år sedan. Det var ingen som var beredd att lägga det som krävdes för en topprenovering. Man får nog ta det i beräkningarna när man tittar på en Dino. Länge ansågs det inte vara en riktig Ferrari.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Dino har gått upp i pris internationellt sett precis som många andra klassiska bilar. Det är den typen av ekonomi vi lever i nu. Jag frågar mig själv om det inte är lite av en bubbla.

Där finns på tok för många 40-50talister som det gått bra för i livet och nu har råd att köpa dyr bil/båt/mc/leksak. Där betalas på tok för mycket för saker som inte ens är särskilt ovanliga bara de var ikonerna hos den generationen. Ett exempel är BMW R90S som folk nu betalar 150kkr för och då är där ändå producerat 17 000st.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Där finns på tok för många 40-50talister som det gått bra för i livet och nu har råd att köpa dyr bil/båt/mc/leksak. Där betalas på tok för mycket för saker som inte ens är särskilt ovanliga bara de var ikonerna hos den generationen. Ett exempel är BMW R90S som folk nu betalar 150kkr för och då är där ändå producerat 17 000st.

Precis. Kan bara hålla med. Dino är mer eller mindre massproducerad för sin tid med nästan 4000 bilar producerade. Prisutvecklingen gör att det nu kommer in nya typer av spekulanter som inte har något genuint motorintresse utan bara ser fordonen som en pengaplacering precis som om de vore fastigheter eller konst. Bara hoppas att bubblan brister rejält så att folk bränner sig. Det vore en nyttig läxa.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är ju en sjukt läcker hoj och det verkar finnas folk som vill betala för dem iaf internationellt, tror dock att den är svårsåld i Sverige.

Det tror inte jag. Den är såld ett antal gånger tidigare till höga priser. Produktionen är totalt 50st ungefär så det är ju inte riktigt en dussinmoppe...

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Dino har gått upp i pris internationellt sett precis som många andra klassiska bilar. Det är den typen av ekonomi vi lever i nu.
Om man med ”nu” menar ekonomin efter 2007 så är det tiden efter finanskrisen och den har väl inte precis kännetecknats av eskalerande värdeökningar jämfört med innan?

:)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om man med ”nu” menar ekonomin efter 2007 så är det tiden efter finanskrisen och den har väl inte precis kännetecknats av eskalerande värdeökningar.

Vi lever fortfarande i en ekonomi med billiga krediter. Bara för att det uppstod en finanskris 2008 innebar det inte att värdeökningar kom till sitt slut. Klassiska bilar, konst och sådant har inte påverkats nämnvärt av den kris som varit. Börsen har ju i dagarna återhämtat sig och slagit en ny toppnotering.

Däremot har sådant som massproducerats åren innan krisen slog till där det rådde köphysteri gått ner i pris något ofantligt. Ett tag såg man en då nyare Porsche 996 och Boxster bakom varje gathörn. Porsche producerade så många de bara kunde och lite till. Idag får man en för en spottstyver av vad de en gång kostade. Man kan ju fråga sig hur det kom sig att var och varannan plötsligt hade råd att köpa bilar för 600 000- 1500 000 kr. På sin lön? Knappast. Det var billiga krediter för hela slanten som finansierade kalaset.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Börsen är nu på samma nivå som sommaren 2007.

Vilket var ett historiskt rekord ...som nu slagits. Kollar du på indexhistorik så är 2007 verkligen ett riktigt bra år, så JA ..börsen har hämtat sig om man ser på index enbart.

I vilket fall ser vi deflationsekonomi framför oss (förmodligen) och räntorna kommer att något år framåt vara låga. Det är bara att bomba på om man har bra lön och ett väl valt yrke eller ett företag som går bra. Cash kan man göra bättre saker med än sänka leksaker när det är så billigt att låna. Så länge värdestegringen överstiger kostnaden för pengar är det en hygglig affär (att äga en sån hoj går då inte att mäta i pengar så det bortser jag ifrån). Sen kan jag personligen tycka att den där hojen är ASFUL och jag skulle aldrig vilja åka en meter med den, men det är ju en smaksak.

:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom