Busafreak
Sportforever-customnever
I relation till vår folkhälsa så har intresset för hastighetsöverträdelser fått obegripligt stora proportioner - varför det? Kan det vara så att det är en liten men högljudd grupp som framför sina uppfattningar och som inte ser hur det ser ut i samhället i övrigt?
Vi har ca 600 omkomna personer per år i vårt land medan det på 60-talet var ca 1000. Per personkilometer och antalet fordon har det skett en otroligt positiv utveckling. Vi ska inte gömma bort att det samtidigt avlider ca 7-8 000 personer per år (i Sverige i dag) p g a rökrelaterade skador,
Samhällsekonomiskt ger då "räddade liv" i trafiken nästan inget tillskott alls till statskassan i
jämförelse.
Våra "bovar" i det ör fallet är media och journalister som hellre skildrar en trafikolycka med mycket blod och dramatik än en med värdighet (och drogad) döende lungcancerpatient.
Om vi verkligen ville rädda liv i det här landet finns det betydligt bättre (och kostnadseffektivare) sätt än tex. vis kameraskåp m m.
Det hela är obegripligt!
Vi har ca 600 omkomna personer per år i vårt land medan det på 60-talet var ca 1000. Per personkilometer och antalet fordon har det skett en otroligt positiv utveckling. Vi ska inte gömma bort att det samtidigt avlider ca 7-8 000 personer per år (i Sverige i dag) p g a rökrelaterade skador,
Samhällsekonomiskt ger då "räddade liv" i trafiken nästan inget tillskott alls till statskassan i
jämförelse.
Våra "bovar" i det ör fallet är media och journalister som hellre skildrar en trafikolycka med mycket blod och dramatik än en med värdighet (och drogad) döende lungcancerpatient.
Om vi verkligen ville rädda liv i det här landet finns det betydligt bättre (och kostnadseffektivare) sätt än tex. vis kameraskåp m m.
Det hela är obegripligt!