Varför så hårda tag mot "fartsynderna"?

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
I relation till vår folkhälsa så har intresset för hastighetsöverträdelser fått obegripligt stora proportioner - varför det? Kan det vara så att det är en liten men högljudd grupp som framför sina uppfattningar och som inte ser hur det ser ut i samhället i övrigt?

Vi har ca 600 omkomna personer per år i vårt land medan det på 60-talet var ca 1000. Per personkilometer och antalet fordon har det skett en otroligt positiv utveckling. Vi ska inte gömma bort att det samtidigt avlider ca 7-8 000 personer per år (i Sverige i dag) p g a rökrelaterade skador,

Samhällsekonomiskt ger då "räddade liv" i trafiken nästan inget tillskott alls till statskassan i
jämförelse.

Våra "bovar" i det ör fallet är media och journalister som hellre skildrar en trafikolycka med mycket blod och dramatik än en med värdighet (och drogad) döende lungcancerpatient.

Om vi verkligen ville rädda liv i det här landet finns det betydligt bättre (och kostnadseffektivare) sätt än tex. vis kameraskåp m m.

Det hela är obegripligt!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Svår fråga det här. De relativt svåra påföljderna är också svåra att förstå. Man anar dock ett organisatoriskt intresse i bakgrunden - alltså att hastighet används av divese organisationer för att motivera deras existens. Några sådana man tänker på är MRF, Polisens trafikenheter och kommunikationsdepartementet. MRF säger sig företräda motortrafikanterna (jag tycker de kan dra åt helvete), Polisen få siffror på sin effektivitet och kommunikationsdepartementet kan göra trafiksäkerheten till en fråga om hastighet (dvs överföra ansvaret på bilister/motorcyklister). Det är inte en komplott det är fråga om, bara att de alla kan använda hastighet för att gynna den egna organisationens intresse.

Lite lösa tankar bara.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En rökare lever iaf oftast till pensionsålderna (betalar skatt) men faller av pinn rätt snart efter det. Alla ska vi dö, förr eller senare. En rökare tar inte ut pension lika länge som en ickerökare. Va fanken bråkar vi om? Hur dör en ickerökare då, knall å fall utan kostnader för vård?

Fram för ättestupan!!!

Se istället till att förbjuda allt som är starkare än lättöl och legalisera braja istället. Om det öht ska förbjudas å tillåtas nåt...
 

ExxJay

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Lerum, en bit ut i skogen
Hoj
VTR1000F -02
Jag tror att en anledning till att hastighetsöverträdelser får så stort utrymme är att en fortkörare medvetet utsätter sig själv, men framför allt andra människor för direkt livsfara. En rökare tvingar i och för sig på andra sin rök också, men risken med passiv rökning är inte lika påtaglig som risken att bli frontad av en nittonåring som tror att han behärskar pappas BMW i tvåhundra blås.

Det är ju också därför som påföljderna för fortkörning varierar ganska mycket med omständigheterna. Fast det vet väl se flesta här inne redan, eller hur? ;)

Jag kan dock hålla med om att det behövs mer krafttag för att komma till rätta med våra skenande kostnader för vård av döende rökare, alkoholister och andra!
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
I Svea rike förs noggrann brottsstatistik. Tyvärr är denna inte så rolig läsning för politiker, polis och andra berörda. Ytterst få brott klaras upp. Idag ligger det runt ca 20 procent har jag för mig.
I statistiken över uppklarade brott ingår alla vi kriminella som gjort oss skyldiga till hastighetsöverträdelse. Man kan väl utan vidare påstå att utan oss skulle statistiken försämras avsevärt, vilket skulle få inte minst politikermaffian att framstå i ännu sämre dager än nu är fallet. Alltså satsa på att sätta dit fortkörare. Det är billigt, kostnadseffektivt och ser bra ut i statistiken.
Ett annat skäl till den rabiata jakten på fortkörare tror jag är, att politikerna därigenom kan slå sig för bröstet och säga att man satsat hårt på trafiksäkerhet, en fråga som är i högsta grad politiskt opportun. Och det bästa av allt: denna enorma trafiksäkerhetssatsning är i stort sett gratis för samhället. Om man istället skulle satsa på att kontrollera andra felbeteenden i trafiken, bygga bättre vägar eller på annat sätt öka den passiva säkerheten i trafiken, blir man ju tvungen att satsa betydligt mer pengar och det vill man ju tydligen inte.
 
Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top