Varför så trögt att hitta friläget?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
När jag smyger med min hoj och skall lägga i friläge el stannat till, så har det blivit trögt att hitta friläget, passarar upp till nästa växel och lika dant när jag petar ner från 2.an att det går ner till ettan, slår jag av motorn så är det inga problem.

Kan det vara kopplingen som slirar lite:va

sporTlovEr skrev:
2352716 När jag smyger med min hoj och skall lägga i friläge el stannat till, så har det blivit trögt att hitta friläget, passarar upp till nästa växel och lika dant när jag petar ner från 2.an att det går ner till ettan, slår jag av motorn så är det inga problem.

höj varvet lite på motorn när du letar så brukar det gå lättare på kärvande hojar

crashtestdummy skrev:
2352729 höj varvet lite på motorn när du letar så brukar det gå lättare på kärvande hojar

Skall testa det nästa gång jag kör! Är på tomgång det krånglar. Har aldrig problem att få i el ur växlar varken uppåt el nedåt när man kör o belastar motorn

Det brukar kunna hålla på så om den inte frikopplar ordentligt. Lite jobbigt. Tar kopplingen väldigt tidigt också kanske? Har du vajer så justera den, har du hydraulisk så lufta. Funkar inte det så kan det vara någon stålskiva i lamellpaketet som är skev.

sporTlovEr skrev:
2352716 När jag smyger med min hoj och skall lägga i friläge el stannat till, så har det blivit trögt att hitta friläget, passarar upp till nästa växel och lika dant när jag petar ner från 2.an att det går ner till ettan, slår jag av motorn så är det inga problem.

Min farsa har samma problem med sin 525 EXC. Fast vem bryr sig? De enda som vill stå med friläget i är ju muppar utanför donken som står och torrgasar. :tungan

Flubber skrev:
2352739 Min farsa har samma problem med sin 525 EXC. Fast vem bryr sig? De enda som vill stå med friläget i är ju muppar utanför donken som står och torrgasar. :tungan

Har aldrig testat detta...:D
Man är nyfiken när det blir ett fel att höra med andra mekerfarna, tror inte du o din far isåfall hör till den kategorin, snarare gasar tills det rasar..

Flubber skrev:
2352739 vem bryr sig? De enda som vill stå med friläget i är ju muppar utanför donken som står och torrgasar. :tungan
eller jag, tex. när jag står och väntar vid rödljus eller för att få köra ut ur bandepån, eller när man ska peta in sitt årskort i bommen på Nurgburgring, eller för att låta motorn gå varm medan jag knäppper hjälmen och tar på mig handskarna. så friläge är bra att ha, det inser alla, förutom muppar som verkar hålla sig runt mc donalds.:D

Flubber skrev:
2352739 Min farsa har samma problem med sin 525 EXC. Fast vem bryr sig? De enda som vill stå med friläget i är ju muppar utanför donken som står och torrgasar. :tungan

Har aldrig testat detta...:D Men då kan man ju hålla inne kopplingen eller hur:7peta behövs inte vara friläge för det.
Man är nyfiken när det blir ett fel att höra med andra mekerfarna, tror inte du o din far isåfall hör till den kategorin, snarare gasar tills det rasar..

sporTlovEr skrev:

Hittat felet, var bara att justera på kopplingshandtaget så blev det bra!:tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back