Varför snackar alla KTM och HUSA när d finns XR650

motardsnubben

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Ort
LÄNNA
Hoj
Honda XR650R SUPERMOTARD
:yoparty Varför snackar om Ktm och Husa när d finns Honda Xr 650 r en kanonhoj att bygga om till motard någon som hålller me elle???
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
motardsnubben skrev:
:yoparty Varför snackar om Ktm och Husa när d finns Honda Xr 650 r en kanonhoj att bygga om till motard någon som hålller me elle???

Hm....... undrar varför det inte finns så många XR Håndor med i motard SM om dom nu är så bra som du säger.... :D
(personligen skulle jag ALDRIG köra en Husa på gatan)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ghost skrev:
Hm....... undrar varför det inte finns så många XR Håndor med i motard SM om dom nu är så bra som du säger.... :D
(personligen skulle jag ALDRIG köra en Husa på gatan)
Jag måste gå emot strömmen och säga att det faktiskt inte är så hemskt när man väl kört in sig på husan att köra runt på gatan! Tog mig en timme ut ikväll å bara gled :tummenupp

Till frågan: En del ser inte komfort å sånt där som lika viktigt som låg vikt å mycke effekt.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Honda åkte väl folk för några år sedan, har man provat en ktm eller husa på bana så varför åka pansarvagn när det finns smidigare.

Dyr att trimma


Men den verkar rätt skottsäker att slippa serva och ras är väl sällan :tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
OlleR skrev:
Jag måste gå emot strömmen och säga att det faktiskt inte är så hemskt när man väl kört in sig på husan att köra runt på gatan! Tog mig en timme ut ikväll å bara gled :tummenupp

Till frågan: En del ser inte komfort å sånt där som lika viktigt som låg vikt å mycke effekt.

Jag tror inte att Husan är hemsk att köra på gatan så länge man håller på & busar,
men att dra en "touringtur" på 20-30 mil under en dag skulle jag inte ens tänka på, det finns bättre hojar för det.
Att vara ute & glida en timme räknar jag som för kort tid för en tur, då hinner man ju knappt ut ur garaget. :tungan

:)
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Ja varför åka KTM Husa eller Honda NÄR! man kan åka yamma :kocko det förstår inte jag :hihi :tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Tom Byron skrev:
Men den verkar rätt skottsäker att slippa serva och ras är väl sällan :tummenupp

Hondas tanke bakom hela XR programmet ända sedan starten har varit att bygga en hoj som är lite tyngre men som tål massor med stryk. :tummenupp
Men lätt & kraftfull (som en Husa) kommer nog aldrig att förknippas med Hondas XR serie. :)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Hur stor är skillnaden på motorkaraktär mellan XR o 640? Mer bottenvrid på Hondan?

Jag har inbillat mig att det är mer pulver i Hondan i vilket fall, stämmer?
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
eisbaer skrev:
Hur stor är skillnaden på motorkaraktär mellan XR o 640? Mer bottenvrid på Hondan?

Jag har inbillat mig att det är mer pulver i Hondan i vilket fall, stämmer?

Menar du på papper eller hur dom känns när man kör?
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Hur står sig en Gammal Honda Cr 500 i dagens motard rejs då? lite hottad..
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
eisbaer skrev:
Hur de känns. De borde väl väga ungefär lika mkt.

Vad papperet säger kan kännas helt fel beroende på vilken utväxling som används.
En hoj växlad för hög toppfart kommer att kännas slö som f*n från start jämfört med en hoj som har lägre utväxling
trots att den kanske är svagare mätt i hk, sen har du vridmomentet att räkna med också.

Siffror på papper talar bara om halva sanningen, hur det blir i verkligheten med körbarhet osv det måste man provköra för att känna.
En hk stark hoj är inte alltid bättre eftersom registret kan vara svårt att använda.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Jocke W skrev:
Hur står sig en Gammal Honda Cr 500 i dagens motard rejs då? lite hottad..

Vet inte men det är ju en å annan som kör isracing med dom så helt borta lär dom väl inte vara.
Kraft i motorn har dom ju aldrig saknat... :näsblod
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ghost skrev:
Jag tror inte att Husan är hemsk att köra på gatan så länge man håller på & busar,
men att dra en "touringtur" på 20-30 mil under en dag skulle jag inte ens tänka på, det finns bättre hojar för det.
Att vara ute & glida en timme räknar jag som för kort tid för en tur, då hinner man ju knappt ut ur garaget. :tungan
Jag HAR provkört XR650 oxo, och jag skulle inte säga att jag sätter mig å kör 20-30 mil på den heller ;)

10 mil har jag kört som längst med husan, å det stämmer att det är ingen höjdare alls ;)
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Ghost skrev:
Vet inte men det är ju en å annan som kör isracing med dom så helt borta lär dom väl inte vara.
Kraft i motorn har dom ju aldrig saknat... :näsblod

Men det är som med den gamla kx500 an...motor stark som en oxe! Men lidande fjädring och vikt! En CR500 skulle nog inte komma så högt upp på ett SM räjs, då ram och dylikt är stenålder..

Stoppa i en Cr500 motor i till exempel en ny CR250 ram, så skulle det nog kunna bli något! :yoparty
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
tycon1 skrev:
Men det är som med den gamla kx500 an...motor stark som en oxe! Men lidande fjädring och vikt! En CR500 skulle nog inte komma så högt upp på ett SM räjs, då ram och dylikt är stenålder..

Stoppa i en Cr500 motor i till exempel en ny CR250 ram, så skulle det nog kunna bli något! :yoparty

He he he he, jo det är klart man kan ju inte förvänta sig något av varken ram eller fjädringen
då dom knappt eller inte alls har utvecklats på dom hojarna sedan slutet av 80-talet... :jisses

Fast en 500 i 250 ram är ju provat med säkerligen godkänt resultat. :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top