Varför stängs trådar?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Varför stänger chefen de bästa trådarna? Nu senast stängdes "Säkerheten på Sviestad". 199st seriösa inlägg följt av ett enda misstag d v s #200 som stänger tråden. Mycket konstigt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
#Olsson# skrev:
2173955 Varför stänger chefen de bästa trådarna? Nu senast stängdes "Säkerheten på Sviestad". 199st seriösa inlägg följt av ett enda misstag d v s #200 som stänger tråden. Mycket konstigt.
Ja det är riktigt jävla illa, det om något är verkligen nåt som behöver diskuteras.

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
HanneZ skrev:
2173958 Ja det är riktigt jävla illa, det om något är verkligen nåt som behöver diskuteras.

Tycker att det har kommit väldigt mycket restriktioner det senaste året.. Känns lite tråkigt eftersom att ett forum borde kunna vara en plats där man uttrycker sig, sen finns det alltid skithögar, ta bort dessa inlägg istället för att stänga en sjyst tråd...

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
#Olsson# skrev:
2173955 Varför stänger chefen de bästa trådarna? Nu senast stängdes "Säkerheten på Sviestad". 199st seriösa inlägg följt av ett enda misstag d v s #200 som stänger tråden. Mycket konstigt.
Svensken är ägare och gör som han vill, även om han är lite lättstött ibland.
JAG tycket det är bättre att ta bort enskillda dumma inlägg?
*poff inlägget borttaget av Swede* :hihi

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
#Olsson# skrev:
199st seriösa inlägg följt av ett enda misstag d v s #200 som stänger tråden. Mycket konstigt.

Läste inte tråden men är det så många som lagt ner energi på att göra "seriösa" inlägg i tråden så är det väl inte så bra ifall tråden tas bort ist för ett/några inlägg tas bort

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Sluta låta så jävla nervärderande.

och om ni tycker att de sista 2-3 sidorna är "seriösa" och "bra diskussioner" så vet då inte riktigt vad ni är för ena.

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Och omvänt, varför ska vissa förstöra seriösa trådar?

Om folk slutade käfta tillbaka på bla uppenbara flamebaits och höll sig till topic kanske trådarna inte hade stängts.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag håller med majtii, ibland finns det personer som så uppenbart skriver saker bara för att förstöra, smutskasta, sprida negativ stämmning och gör allt dom kan för att dra ned trådar i skiten.
Det blir pajkastning och sandlådenivå.
Det är sådant vi (moderatorerna & admin) försöker förhindra.
Ibland lyckas vi ibland inte...

Ibland hinner man inte sortera bort allt skräp som postas och då är det bättre att stänga tråden.

Sen kan jag inte uttala mig om den specifika tråden då jag inte läste den.

Dr.Bike

Guest
Helt riktigt: Ikosekvent censur och godtyckligt tillåtande av irrelevant material i vissa fora är en källa till funderingar. Jag har bl.a föreslagit att ALLA trådar som är MEKTRÅDAR flyttas till mek, alla som har med styling flyttas dit osv, helt utan gehör.

Dessa kommer allt som oftast upp under Mc-relaterat i allmänt.

Jo - nog är de mc-relaterade oftast... MEN... de har sina egna forum då de oftast är frågor av typen: hur gör jag si, eller hur gör jag så med min xyzrr.

Detta är lika frustrerande som att godtyckliga trådar bara stängs.
Censur har jag talat med Swedie om tidigare - och nu senast stängdes tråden om aktiefonder, trots att den låg på överflödigt.... (nu är den visst öppen igen!)

Ok - motivet var att den inte var mc-relaterad. Och det är väl ok.
Jag kan annars peka ut MASSOR med trådar på överflödigt som inte har ETT enda DUGG med mc att göra.

Varför stängs inte dom?

Konsekvent beslutsunderlag? Knappast.

Aktietråden (som försvann men återuppstod) är ju t.ex av verkligt värde och en realitet rent ekonomiskt medan trådar om analflikar och annat bara gör att man skäms när ens anhöriga frågar vad för slags pubertal sida man huserar på...

Jaja, webmaster är webmaster, men vi är ju vana vid logik och lika rätt till åsikter här i detta land, så inkonsekvensen som nu råder med total anarki i vad som tillåts/vad som censureras, och i vilka forum vissa trådar tillåts existera är faktiskt inte helt bra, just för att ibland är det väldigt strikt medan ibland spelar det ingen roll om man motiverar en trådflytt aldrig så bra, så kan man bara få ett surt svar om att det inte kommer ske... Vilket skapar lite funderingar om just godtycke.

Besk medicin, och läser ansvarig detta rätt så kommer det inget skolgårdsargument eller sur kommentar tillbaka, utan en uppsnyggning av forumena där även gröna sajtvärdar agerar striktare.

I annat fall finns ingen anledning att ha särskilda fora. Då kan vi ha en enda stor smältdegel där alla skriver om allt i et forum. (kanske inte riktigt , men ni hajar principen: lika mannamån för alla).

Wiseguy skrev:
2174589 Jag håller med majtii, ibland finns det personer som så uppenbart skriver saker bara för att förstöra, smutskasta, sprida negativ stämmning och gör allt dom kan för att dra ned trådar i skiten.
Det blir pajkastning och sandlådenivå.
Det är sådant vi (moderatorerna & admin) försöker förhindra.
Ibland lyckas vi ibland inte...

Ibland hinner man inte sortera bort allt skräp som postas och då är det bättre att stänga tråden.

Sen kan jag inte uttala mig om den specifika tråden då jag inte läste den.

Mkt bra och lovvärd ansats.
Däremor håller jag inte med i att "då är det bättre att stänga tråden" i de fall den spårarur. Gå in, stäm i bäcken, ta bort det/de inlägg som är föremål för rannsakan, och låt bli kollektiv bestraffning som ju blir fallet när några FAKTISKT har en go konversation i just den tråden.

Men visst... en del trådar... *bort med dom*

Heder åt ert arbete, det är inte lätt, men sätt upp ett mer långsiktigt strategiskt mål: ska det BARA vara mc-relaterat, eller inte osv.
Idag är det hipp som happ, och övrigtforumet som väl ska fungera som avlastningsventil, är nerdyngat av starletmänniskor och superegon som älskar sina egna raka rör, medan övriga forum får ta "det normala överspillet" som kanske borde legat just på övrigt.
Men jag förstår dem som inte vill posta i det forumet, just för att det oftast är så mycket blaj.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dr.Bike skrev:
2175200Däremor håller jag inte med i att "då är det bättre att stänga tråden" i de fall den spårarur. Gå in, stäm i bäcken, ta bort det/de inlägg som är föremål för rannsakan, och låt bli kollektiv bestraffning som ju blir fallet när några FAKTISKT har en go konversation i just den tråden.

Kan ta ett exempel från en riktigt gammal tråd jag hade.
Jag kom in på SH vid 09-tiden på morgonen och fann att en vanlig tråd förvandlats till en spam tråd. Hinner rensa bort 2 inlägg och noterar att under tiden dyker det upp 6 nya inlägg som inte har med topicen att göra.
Jag låser tråden rensar bort dom, samt det andra skräpet som tillkommit under natten och skickar pm till vederbörande att inte fortsätta så.
Öppnar tråden och åker iväg till affären.
Kommer hem 1 h senare och nya personer är i full gång i samma tråd.
Jag stänger tråden för gott.
Jag hade ingen möjlighet att övervaka att tråden inte blev en sandlådekrigstråd. Alltså var det bättre att stänga trost att trådskaparen inte var delaktig i det hela.

Ett extremfall för mig kanske men ett vanligare scenario i dom större forumdelarna, tyvär.

Sen håller jag med dig i att man hellre bör fria än fälla.
Men i vissa fall är det fortfarande bättre att stänga tråden än att låta den spåra ur gång efter gång.

Dr.Bike

Guest
Wiseguy skrev:
2175319 Kan ta ett exempel från en riktigt gammal tråd jag hade....osv se sep. inlägg

Synnerligen tråkigt om det är så det är, och att folk som får en åthutning inte lyssnar samt att nya människor för just ett sandlådekrig.

Otacksamt.

Men återigen: jag vill helst tro att det exemplet står för en minoritet av trådarna? *hoppas för mänskligheten*

Detta dilemma påkallar än tydligare konsekventa handlingsregler.
Som jag skrev så kan nu en diskussion startas upp, alla är med på tåget, om än inte såta vänner... ;) Men helt plötsligt stängs tråden.

Det finns såklart alla varianter, och ditt exempel är ju höjden av sisyfosarbete (det går inte nå fram/bli klar/göra sig förstådd, hur mycket man än försöker)
Och som jag sa: Heder åt er.

Men ni måste nog trots allt vara än mer tydliga, då som sagt VISSA trådar stängs och andra (med skenbar lika tramsigt innehåll) lever vidare.

Kolla gärna igenom "överflödiga diskussioner" en 5-6 sidor... gör en HÅRD bedömning av vad som är vettigt enligt allmän praxis, (eller den Swedie har lärt er ska gälla), och jag lovar: 30% ryker direkt.

Eller varför inte mc-relaterat: där kommer likaså 30% ryka - men flyttas, till sina respektive forum.

ÄR jag FÖR noggrann? Möjligt.
Men om man INTE är det, då behöver man inte heller slå ner godtyckligt.

Mina två.

Och: jodå - sidan är VISST en av de allra bästa.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
dr.bike, du överdriver dina ordval för att beskriva forumet eller forumdelar. Så illa som du försöker få det att se, är det inte.

Jag ska när jag har tid, se över och förbättra. Det innebär upprensning där medlemmar försvinner och så även trådar.

Men jag kommer inte föra in några hitler-regler och anställa ss-moderatorer som upprätthåller ordningen.

Jag flyttar trådar som från början handlar om mek / teknik-hjälp. Inte trådar som till slut handlar om mek.

Dr.Bike

Guest
:) Det hoppas jag att du inte gör - överdriver, eller trycker extra på ett par punkter... ord står mot ord, jag har inte eftersökt millimeterprecision i modererandet, däremot konsekvens.
Är det fel med konsekventa regler?
Som jag sa - vissa inlägg försvinner, medan andra (ibland ännu konstigare) liger kvar.
Så ta nu inte till brösttoner om hur moderatorerna ska vara och inte vara.
Jag nöjer mig med att vi diskuterar det här på ett sakligt sätt, och om flera finner att det finns fog för förändrig - fine.
Om inte. No loss.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Skärp dig nu. Du kan inte använda uttryck som "censur" och "total anarki" och sedan påstå att andra tar till brösttoner i svaren på det.

Du borde pröva på att moderera ett större forum ett tag så du får lite insikt i vad det innebär. Det är uppenbart att du har dålig förståelse för jobbet.

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Vissa trådar stängs utan uppenbar anledning ibland... jaa,

Men faan, jag skulle inte villja vara moderator... behöva läsa allt skit som skrivs här...

jaja... keep up the good work :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...