Varför startar inte gixxern?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tjo!

Våren gör att det spritter i hojtarmen, så jag tänkte ta en liten minirunda idag, men, hojen vill inte starta efter vintern :huvet
Jag har rivit det mesta, bytt chims bla.
Den tänder nästan till då och då, men vill inte gå. Jag har testat:
"Som man brukar"
Startgas
Startkablar
Allt från ingen gas till fullgas

Det enda som händer är att den bluddrar till, men vill inte gå. Grenrören blir svagt ljumna och motortempen kom upp i imponerande 21 grader efter mycket gnussande med startmotorn.
Jag har kollat så jag har gnista, det är spretans stift, spretans bensin, rengjort luftfilter, det puffar ömsom avgaser och ömsom bensinångor ur avgassystemet, alla slangar och kontakter sitter i och den verkar suga luft i insugen i kåpan. Även kollat så det inte är papper kvar i insugen... :rolleyes:
Det enda jag inte har kollat är vad min PCII säger, men jag har ju gnista. Jag har heller inte bytt CDI-box, men som sagt, gnista...
Nu står mitt hopp till Sporthojs samlade kunskaper! :)
Å just ja, det är en gixxer 750 -99'a.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Har du haft av kamöverfallen mm och satt tbx dem helt rätt? Jag hade liknande probs med min förra säsongen och min hade kuggat över en. Jag fick i gång den men den gick som en skit, ungefär som din verkar gå (eller den går inte igång öht). Fick ta till eperthjälp men det vara bara att sätta llt 100% rätt sen gick den perfekt igen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag gjorde exakt som det stog i verkstadshandboken, men jag fick inte strecket på ut-sidan att ligga helt exakt i linje med kanten, inbillade mig att den låg så rakt det kunde bli, men nån grad pekade den uppåt. Så det kan ju vara det som spökar. Vet du åt vilket håll den var vriden?

ogge18

Snorloskan.....
Gick med
25 Dec 2005
Hoj
Zx10r -05
Kontrollera att din PC är jordad..... Min polare hade samma problem, när han lämnat på verkstad konstaterades att jordningen från PC släppt....
:yoparty

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Jag gjorde exakt som det stog i verkstadshandboken, men jag fick inte strecket på ut-sidan att ligga helt exakt i linje med kanten, inbillade mig att den låg så rakt det kunde bli, men nån grad pekade den uppåt. Så det kan ju vara det som spökar. Vet du åt vilket håll den var vriden?

Hm, har faktiskt ingen aning. Jag trodde hela skiten hade blivit till ventilsallad så jag lämnade in den. Men inget hade pajat, bara kuggat fel. Men kolla allt igen, det räcker med en kugg för att den skall gå som en tröska.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kontrollera att din PC är jordad..... Min polare hade samma problem, när han lämnat på verkstad konstaterades att jordningen från PC släppt....
:yoparty
Fast den har ju ingen egen jordning, den har ju bara en fet kontakt..? Men visst, det kan ju vara något knas med den också, men då borde jag inte få gnista och soppa in i motorn?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Fast den har ju ingen egen jordning, den har ju bara en fet kontakt..? Men visst, det kan ju vara något knas med den också, men då borde jag inte få gnista och soppa in i motorn?

Tömt flottörhusen på soppa för att vara säker på att den inte surar? Och sen prova att dra igång den med startgas igen, när du vet att den inte är sur iaf.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Last edited:

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
zx9r-98
Bytt schims....är det för ventiljustering du menar.....hoppas det inte är så illa att det blivit tokigt och hojen inte ger kompression, för utan det kommer bränsle/luftblandningen aldrig tände även om gnistan är klockren.... Komp-prov?

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jag hade liknande problem med min -00
kolla soppaslangen att den verkligen INTE blir klämd när du fäller ner tanken!
Obs kolla noga. Skitsvårt att se men som sagt kan ju vara det. Ta bort PC ochså och prova utan, har fått för mig att konstiga saker kan hända med elektronik när de är utan ström och till/frånkoppling osv.
Hoppas det löser sig!:tummenupp

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sådär, nu har jag tagit ett varv runt kvarteret!
Jag justerade om kammarna, och då startade den på första försöket, å gick som en klocka! :tummenupp
Det är bara en sak jag inte har lyckats koppla in, å det är en sensor som sitter på insidan av ramen på högersidan, en liten 2*2*2 cm pryl med en luftanslutning inunder, liknande den som sitter på luftburken, men jag hittar ingen slang som ska sitta där. Någon som har några tips? :va

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Är det avgasreningen du pratar om så ska den sitta på insprutningsbryggan. Du kommer att se att de andra 3 är pluggade!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Skulle det göra att den tänder med startgasen? :va Inte övermättad luft i cyllarna? :va

Helt övertygad om att dom sitter rätt, men dom ska dubbelkollas!

PC'n ska ur ikväll :)

Nu har du ju fått igång den så problemet finns inte. Men det jag menade var att se till att ingen soppa kom fram för att vara säker på att den inte surade, och då skulle den kunna tända på startgas om allt annat stog rätt till.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu har du ju fått igång den så problemet finns inte. Men det jag menade var att se till att ingen soppa kom fram för att vara säker på att den inte surade, och då skulle den kunna tända på startgas om allt annat stog rätt till.
Jo, iom att tändningen var helt fel, och ventilerna kanske inte tätade så surade den styggt :( Gammelstiften såg ut som övermarinerade kotletter på midsommar :hihi men dom nya var bara fuktiga, efter en natt i garaget var dom som nya igen, torra å fina :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha