Varför två gaswirar?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När jag skulle baxa in hojen i garaget nyss råkade jag vrida gashandtaget åt "fel" håll lite väl hårt och gaswiren som ska dra tillbaka handtaget gick av. Den visade sig vara ganska rostig precis där den hade gått av.

Nu har jag två funderingar:
Varför har man denna extra wire, och finns den på alla liknande hojar från den här perioden? Har provstartat hojen och gasat lite, och gasen verkar gå tillbaka fint ändå. Kan man köra med den så utan problem, eller kan det hända konstiga saker?

Det finns satser att köpa för att "bygga" sin egen wire, med nipplar, ändhylsor, wirehölje osv. Tror det är tänkt till cyklar, men det verkar vara samma dimension på wiren (1.5 mm). Är detta något som är värt att prova? Hade vart gott att slippa vänta på en ny wire från Kawasaki nu när säsongen håller på att ta slut.

EDIT: Eftersom jag inte har haft av tanken och kollat hur det ser ut än, så undrar jag hur de båda wirarna brukar sitta nere vid förgasarna. Sitter dom bara på varsin sida om ett "hjul" som uppe vid handtaget?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det är en returwire, som ska säkerhetställa att trottlarna verkligen stängs när du vrider tillbaka gashandtaget. Eller rättare sagt, i ditt fall är det spjällen som ska stängas.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Min erfarenhet av nipplar är att dem ständigt lossnar och har sig oavsett hur hårt man skruvar fast dem.. Någon annans åsikt?

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Du kan ju bygga en egen vajer sålänge(brukar inte hålla så länge) men det är bättre att satsa på en "originalvajer"

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cRoC skrev:
Min erfarenhet av nipplar är att dem ständigt lossnar och har sig oavsett hur hårt man skruvar fast dem.. Någon annans åsikt?

Hmm, har inte använt såna förut så jag vet inte. Känns som det kanske kan vara lite lurigt om det gäller en bromswire till en cykel, eftersom det blir ganska stor kraft på nippeln. Här är det dock inte lika kritiskt eftersom det är på gashandtaget, och dessutom i backriktningen.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ingen ide' att trassla med nipplar och sådant skit, det tillhör moppefuckoåldern och håller inte i längden.

Den dan gasspjällen hänger sig av okänd anledning är man nog glad att returvajern sitter på plats, så jag rekomenderar att du byter snarast.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pebl skrev:
Ingen ide' att trassla med nipplar och sådant skit, det tillhör moppefuckoåldern och håller inte i längden.

Den dan gasspjällen hänger sig av okänd anledning är man nog glad att returvajern sitter på plats, så jag rekomenderar att du byter snarast.

Mm ok, verkar som de flesta har lite dåliga erfarenheter av dessa gör-det-själv-wirar. Jag kanske sätter dit en sån så länge, och beställer en original.

Tack för alla snabba svar! :tummenupp

Guzzi-Leif

Fantast
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
1150 RS
Löd!

-Fabriksmonterade klämnipplar är skit; bockar ofta viren och inbjuder till rost...
-Hemmonterade skruvnipplar är ännu mera skit eftersom de brukar lossna...
-Hemmonterade lödnipplar är en gåva från Gud! Se till att få helt rent från olja och tillräcklig värme så sitter det till Den Yttersta Dagen.

Alltså: Klart du skall fixa viren på egen hand i stället för att göda Handlarn, G-Agenten och Fabriken!

MVH
Guzzi-Leif

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ehh, jag säljer wires , löd och skruvnipplar hela dagarna, och håller fullständigt med om att man ska löda nipplarna.

Däremot håller jag INTE med om att skruvnipplarna är så dåliga, det finns moppefuckon som har skruvnipplar till bromsarna, och det håller.

Vad man ska vara noggrann med är att få bort eventuellt teflonöverdrag från wiren där nipplarna ska sitta, annars lär det ju släppa.

På något så okritiskt som gas eller choke wires skulle inte jag ha några betänkligheter med skruvnipplar, nu var ju det här en gasretur, och jag vet inte hur enorma krafter det blir på en sån, men om gasen går tillbaka utan wire där, så verkar det ju inte heller vara något som behöver speciellt mycket kraft.

Däremot kan jag ju hålla med om att det kan bli småstressigt med ett gashäng, så ta inga onödiga chanser

HanneZ

Guest
GuW skrev:
Ehh, jag säljer wires , löd och skruvnipplar hela dagarna, och håller fullständigt med om att man ska löda nipplarna.

Däremot håller jag INTE med om att skruvnipplarna är så dåliga, det finns moppefuckon som har skruvnipplar till bromsarna, och det håller.

Vad man ska vara noggrann med är att få bort eventuellt teflonöverdrag från wiren där nipplarna ska sitta, annars lär det ju släppa.

På något så okritiskt som gas eller choke wires skulle inte jag ha några betänkligheter med skruvnipplar, nu var ju det här en gasretur, och jag vet inte hur enorma krafter det blir på en sån, men om gasen går tillbaka utan wire där, så verkar det ju inte heller vara något som behöver speciellt mycket kraft.

Däremot kan jag ju hålla med om att det kan bli småstressigt med ett gashäng, så ta inga onödiga chanser
Ne OFTAST så dras den ju tillbaka, det är ju när den väl fastnar som man vill kunna använda handkraft för att få dem att lostna. Så returwiren borde va seriöst gjord!

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Köp silverlod och en liten gasbrännare på clasolle att löda nipplarna med.
Jag har fixat min kopplingsvajer med det, körde tidigare med HD-fjädrar och extra lameller, det höll !

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Guzzi-Leif skrev:
-Fabriksmonterade klämnipplar är skit; bockar ofta viren och inbjuder till rost...
-Hemmonterade skruvnipplar är ännu mera skit eftersom de brukar lossna...
-Hemmonterade lödnipplar är en gåva från Gud! Se till att få helt rent från olja och tillräcklig värme så sitter det till Den Yttersta Dagen.

Alltså: Klart du skall fixa viren på egen hand i stället för att göda Handlarn, G-Agenten och Fabriken!

MVH
Guzzi-Leif

Ja, det verkar ju som något man skulle vilja prova. Rätt kul att greja lite på egen hand, alltid lär man sig nåt. Var köper jag ett sånt kit, med lödnipplar alltså?

Vilket sorts lod använder jag, och vad behöver jag för temperatur? Har en vanliga gasolbrännare här, funkar det tro? :va

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hur lång är leveranstiden för en wire från Kawasaki? Är det verkligen värt besväret att hålla på med andra lösningar?

Min gaswire gick av på semestern för flera år sedan, hojen hade då gått ca. 18 500 mil, jag flyttade över returwiren och körde till närmaste verkstad där jag bytte och satte dit en wire från en annan hoj som var något längre än min. Den körde jag med sedan i flera år.

Mitt råd är att beställa en wire - smörj upp alla rörliga delar som har med gasen att göra och montera dit den nya wiren å det snaraste!

Om det är väldigt lång leverenstid för en ny wire :va så kan du ju alltid prata med din serviceverkstad och se om de har en wire till en annan hoj som kan passa!

Att löda funkar en tid, enl. min erfarenhet, men vill du få många problemfria år/mil så är det fabrikstillverkat som gäller.

Andra har redan svarat på din fråga men jag förtydligar det ändå:
- Om du kör med en wire och har otur får du gashäng med trottlarna/spjällen mer eller mindre vidöppna = trist och kan vara riktigt farligt! Dvs. inte bra!

Observera att det KAN hända men det kan lika gärna fungera ett bra tag (flera år) utan problem. Allt beror på skicket på de ingående rörliga delarna.

// Niklas

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ta en titt på "dragvajern" också. Risken finns ju att den också håller på att lämna jordelivet. Originaldelar är sköna att hålla på med, bara att montera.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kollade med Johans MC här nu, och en ny wire gick på 246 spänn och fanns i Holland så det skulle bara ta några få dagar. Alltså inte värt besväret att försöka fixa nåt eget. Tack för alla svar i alla fall. :tummenupp

Ska kolla om gaswiren verkar välsmord och fin när jag monterar den nya wiren. Tror att returwiren kan ha gett sig för att det var hål i höljet så att vatten hade kommit in.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Du kan löda wiren med vanligt tenn och gasolbrännare också, har funkat fint på mina olika vrak.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En liten fråga till nu när förgasarna ligger blottade.
I regbeviset står det att hojen är strypt från 79 till 74 kW med "begränsningar i förgasare". Tänkte att det kanske finns en "risk" att strypningen är kvar eftersom motorn inte alls har gått så långt som resten av hojen har (bytt av MC-firma för ca 2000 mil sedan). Tror ni att styrpningen i så fall är lätt att upptäcka och plocka bort? Vad ska jag titta efter, och var?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Pacman skrev:
Tror ni att styrpningen i så fall är lätt att upptäcka och plocka bort? Vad ska jag titta efter, och var?
Kawa brukar strypa genom att montera trottellock som inte tillåter trottlarna att lyfta fullt, kolla dom.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Micke_Lindstrom skrev:
Kawa brukar strypa genom att montera trottellock som inte tillåter trottlarna att lyfta fullt, kolla dom.

Ska kolla på det innan jag monterar tank och grejer igen. Dax att börja lära sig mecka 4T nu tror jag :).

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Löd inte wiren med silverlod, min erfarenhet är att den går av eftersom den varit glödgad.
Det är visserligen många år sedan, men materialen är väl densamma
Gör man det riktigt, splittrar änden osv, håller tenn utmärkt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin