Varför vill den inte?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har stött på ett problem som jag inte märkt tidigare då jag inte kört i lite högre farter. Upp till 180km/h är inga problem, men därefter så verkar det som motorn blir strypt eller liknande. Den varvar ur bra på alla växlar och går fint annars men att den har problem att komma i högre farter än 180 hajar jag inte.
Hojen är ombyggd till streetfighter så kan de vara att den får för lite/mycke luft?
Den går bra annars men vet inte hur mycket/lite luft den kräver i såna farter.
Nån gång lyckades jag pressa den upp till 210 men senast igår jag försökte så var det problem.
Märker att den slukar nå enormt mycket soppa också när jag kommer över 150km/h

Tips på vad det kan vara eller hur jag får det att funka.
Förra ägaren påstod att han toppat 300km/h med den så lite över 200km/h ska väl inte vara nå problem bara för man byggt den till fighter.
 

Solid snake

Guest
Smäller den mycket på avslag? Kollat så luftfiltret inte är igensatt?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Läste nån tråd om nån som fightat sin 9:a för.....ganska länge sen:rolleyes: . Vet i alla fall att han fick delvis täcka för hålen i ramen , där airductrören går in. Luft/bränsle blev helt galet i högre fart...........
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ja den smäller en hel del när jag släpper på gasen på höga varv. Filtret är inte igensatt. Tror jag, den är ganska stor så det är väl ganska svårt att sätta igen ett sådant filter?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ganska finkännsligt med bensin/luftblandning, såg i ditt garage så har du bara grovmaskigtnät rakt in i luftburken, byta från orginal till tex sportfilter, ställa om förgasare, döda fåglar och grävligar i burken så kanske det inte går så bra mer.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ganska finkännsligt med bensin/luftblandning, såg i ditt garage så har du bara grovmaskigtnät rakt in i luftburken, byta från orginal till tex sportfilter, ställa om förgasare, döda fåglar och grävligar i burken så kanske det inte går så bra mer.


Är lite trött o hajar inte riktigt.
Ska jag byta till sportluftfilter? ta ut grävlingarna o fåglarna i luffburken för att det inte ska gå bra. Fy fan vad trött man är, skulle du vilja vara snäll o vara lite mer tydlig? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är lite trött o hajar inte riktigt.
Ska jag byta till sportluftfilter? ta ut grävlingarna o fåglarna i luffburken för att det inte ska gå bra. Fy fan vad trött man är, skulle du vilja vara snäll o vara lite mer tydlig? :)

Du borde nog beställa tid i en bänk så att de kan bestycka hojen korrekt. Det är ju ändrat en del i intagen iom att du tagit bort helkåpan.

Kolla med Patrik (KamikazeKid här på forumet). http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=2649
Hans firma Racerepairs kan hjälpa dig att få ut maxeffekt igen. De har en bromsbänk. Det är en kompis till Pucken och Dr Bike som du ju säkert träffat på garagefikat i vintras.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Du borde nog beställa tid i en bänk så att de kan bestycka hojen korrekt. Det är ju ändrat en del i intagen iom att du tagit bort helkåpan.

Kolla med Patrik (KamikazeKid här på forumet). http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=2649
Hans firma Racerepairs kan hjälpa dig att få ut maxeffekt igen. De har en bromsbänk. Det är en kompis till Pucken och Dr Bike som du ju säkert träffat på garagefikat i vintras.


Joda har bekantat mig lite med dessa herrar :)
Vet du ungefär vad en sådat kalas brukar gå på? För snart är det semester och plånboken är inte den fetaste :näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Joda har bekantat mig lite med dessa herrar :)
Vet du ungefär vad en sådat kalas brukar gå på? För snart är det semester och plånboken är inte den fetaste :näsblod

Jag vågar inte säga va de tar. Det beror på hur snabbt det går. Men om det inte krånglar så ska man kunna få en förgasarbestyckning gjort för 2000-2500:-. i synnerhet om man själv kunnig och är med hjälper till att skruva. Men Racerepairs brukar ju ligga lägre än de större verkstäderna på arbeten.
 

mr_jonsson

Medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10-R (Projekt RR, race replika)
Ja den smäller en hel del när jag släpper på gasen på höga varv. Filtret är inte igensatt. Tror jag, den är ganska stor så det är väl ganska svårt att sätta igen ett sådant filter?

Jag uppleve samma fenomen med min ninja och det visade sig vara en tändspole i mitt fall :näsblod Bytte då ut alla tändspolar samt bytte stift och vips så gick den kanon i några dagar tills jag rasade vevaxeln, några vevlager och vevstakar :yoparty

Lycka till!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Är lite trött o hajar inte riktigt.
Ska jag byta till sportluftfilter? ta ut grävlingarna o fåglarna i luffburken för att det inte ska gå bra. Fy fan vad trött man är, skulle du vilja vara snäll o vara lite mer tydlig? :)
Menar bara att de är känsliga så de kräver rätt blandning, har den gått bra i din ägo som fighter och inte bytt något? Skulle kunna tänka mig att dina airducts drar med sig massa skit in i luftburken så det kanske satt igen sig.
Får den för mycket soppa helt plötsligt så får den inte den luften den är inställd för så bara öppna burken och kolla om den ligger massa skräp i den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
färsking som man är men vad är airducts?

Original så satt det sk luffarturbo integrerarat i helkåpan på din hoj, dvs luftkanaler (=airducts) från fronten till luftburken. Dessa kanaler drar nytta av fartvinden för att höja toppeffekten. När man tar bort dessa så ändras alltså förgasarnas arbetsförhållande och det kan då vara så att man måste ändra i bestyckningen för att ånyo få ut toppeffekten.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
okej då hänger jag med, har dem liggade i förrådet så jag ska nog montera på dessa o ta en sväng o se hur den svarar. :)
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Bah ta bort tanken och kolla luftfiltret vf, tar ca 10 min om man aldrig gjort det forr:pannkyss vart att testa, det handlar typ om 4 skruvar:tummenupp
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Hade exakt samma fel på min förra kawa. Den gick bra upp till 200km/tim sen dog den. Luffarturbon som spökade. Jag löste det hela med att köpa ett set med flatslide förgasare istället.Då gick den betydligt bättre:)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Som ett första test tycker jag du ska ta ur luftfiltret och se vad som händer.

Går den bättre = för mycket soppa.
Går den sämre = för lite soppa.

Det är inte farligt att åka ett par repor utan filter.
Körde min gamla räser som Dr.Bike fortsätter nöta på med öppna trattar i 2 år...

Testa och återkom med resultatet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top