Varför vill den inte?

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Hade ungefär samma symptom på min zx6r...
Lämnade in den till en verkstad, där det visade sig vara ett munstycke i en förgasare som ramlat loss, samt att den drog tjuvluft!

66hk på hjulet när jag lämnade in den, 104hk när jag hämtade ut den :)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tror jag hittar felet.

Det är denna plastgumminsug som var paj. Bortagen på bilden men de andra 3 sitter på plats.
visabild.php


Nån som vet vad denna heter och vart jag kan snabbast få tag i denna?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
ingen aning om det heter så, men byta behöver den deffenitivt göras
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ingen aning om det heter så, men byta behöver den deffenitivt göras

Är insugsgummit läck så går den cylindern som en påse nötter. Bra att du upptäckte det där själv. :tummenupp Hade du åkt till tex en större mc-verkstad med bromsbänk med det där gummit så hade felet upptäckts där och förmodligen hade de inte haft ett nytt gummi hemma: bänkavgift och dit- och hemresa i sjön!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Är insugsgummit läck så går den cylindern som en påse nötter. Bra att du upptäckte det där själv. :tummenupp Hade du åkt till tex en större mc-verkstad med bromsbänk med det där gummit så hade felet upptäckts där och förmodligen hade de inte haft ett nytt gummi hemma: bänkavgift och dit- och hemresa i sjön!


Jo man gillar ju att mecka, visst en sådan sak är inte kul att upptäcka menvart glad ändå att det inte vart som du skriver att man åk o bänkat den o.s.v.
Har du nån aning om vart man snabbast o enklast får tag i en sådan. Och vad en sådan insugsgummi kan gå på?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo man gillar ju att mecka, visst en sådan sak är inte kul att upptäcka menvart glad ändå att det inte vart som du skriver att man åk o bänkat den o.s.v.
Har du nån aning om vart man snabbast o enklast får tag i en sådan. Och vad en sådan insugsgummi kan gå på?

Oj, var man hittar prisvärda reservdelar till din hoj är jag inte rätt man att svara på. Till äldre japanare där det är svårt att hitta originaldelar vet jag att brukar Roffes ha insugsgummin, men till din hoj vet jag inte var man hittar de billigaste delarna. Men det finns det nog många andra här som vet.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Oj, var man hittar prisvärda reservdelar till din hoj är jag inte rätt man att svara på. Till äldre japanare där det är svårt att hitta originaldelar vet jag att brukar Roffes ha insugsgummin, men till din hoj vet jag inte var man hittar de billigaste delarna. Men det finns det nog många andra här som vet.

sånda delar är inte värt att köpa beggat va? lär ju inte konsta så mycket.
för annars vet jag en snubbe som har en beggad kawa som han säljer i delar.
a får väl höra runt lite tills på måndag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
sånda delar är inte värt att köpa beggat va? lär ju inte konsta så mycket.
för annars vet jag en snubbe som har en beggad kawa som han säljer i delar.
a får väl höra runt lite tills på måndag.

Gummi är ju ett naturmaterial så risken med en beggad del är ju att man inte så lätt vet hur mycket livslängd den har kvar. Men du kan ju böja lite på det beggade insugsgummit och kolla efter ytsprickor på det ställe där ditt gummi sprack. Förmodligen är det samma ställe som är svaga punkten på alla gummin menar jag. Ser det fint ut så skulle jag inte dra mig för att handla ett beggat om ett nytt gummi visar sig vara dyrt. Handla samtliga gummin från den beggade hojen om de ser fina ut. Dina övriga gummin kan ju vara nära end of life de med.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utöver att fixa nytt insugsgummi är du nog piskad att montera tillbaks air-duct'sen för att den ska gå bra i högre farter.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Utöver att fixa nytt insugsgummi är du nog piskad att montera tillbaks air-duct'sen för att den ska gå bra i högre farter.

Ska testa mig fram när insugsgummit är fixat. hålen för luftburkarna går att få större om jag monterar bort en grej. räcker inte det så bygger jag nog nåt snyggt som fungerar som air-ducts fast snyggare o inte lika stora. men men en sak i taget :D
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Var ute och skulle maxa ninjan men kom, precis som du, bara upp i knappa 200 km/h. Har också avgassmällar vid gassläpp i höga varv.
Har du svårt att ställa choken jämt me?
Skriv gärna vilka åtgärder du gjort.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Var ute och skulle maxa ninjan men kom, precis som du, bara upp i knappa 200 km/h. Har också avgassmällar vid gassläpp i höga varv.
Har du svårt att ställa choken jämt me?
Skriv gärna vilka åtgärder du gjort.


Så byte insugsgummit så den gick lite bättre. Men problemet kvarstår. Monterade dit air-duct'sen men det gick knappt att köra. Under färden testade jag att hålla handen framför air-duct'sen. Inte så att jag täckte den utan bara framför så inte så mycket vind trycks in, och då gick den o köra så man kom hem.
Monterade tillbaks så som jag hade innan air-duct'sen sattes dit o då gick det genast att komma upp i 180-200km/h. Ska testa att bygga "ögonlappar" framför luftburkshålen o se ifall den kanske går bättre. Inte så att hålet blir mindre eller täcker nåt utan endast mot fartvinden.

Hur menar du ställa chocken?
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
okejdå.. men kan du inte sätta ett mer finmaskigt nät framför då som inte släpper igenom luften så mkt?

när hojen e kall och d använder choken?
min rusar antingen upp i 8000 rpm eller går den ner på 500.
Skitsvårt att ställa så hojen går jämt på tomgång.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
okejdå.. men kan du inte sätta ett mer finmaskigt nät framför då som inte släpper igenom luften så mkt?

när hojen e kall och d använder choken?
min rusar antingen upp i 8000 rpm eller går den ner på 500.
Skitsvårt att ställa så hojen går jämt på tomgång.

Vet inte inbildar mig eller det känns som att det inte är fel på hålets storlek utan den starka vinden som pressas in. Ska testa mig fram så återkommer jag med mer info.

Nej min chok fungerar bra den.

Edit: Att den knappt gick att köra med air-duct'sen förstår jag inte riktigt :va :confused: kan det vara dags att byta luftfiltret?
 
Last edited:

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
Testa att täcka för hålen helt. När man tar bort kåpan blir luffarturbons bränsle/luft-blandning helt vansinnig. Du kanske inte får ut maximalt med hästar, men hojen borde bli fullt körbar.
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
ska nog boka en tid på verkstan jag..
känns som det var många finjusteringar som missades i vinter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top