Varför vill ni åka sporthoj utan kåpor?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag har funderat över konceptet "streetfighter", det är ju inget som man ens hört talas om för 10 år sen (även om folk åkte på nakna hojar förr).
Varför väljer ni åka fighter?, och med det menar jag nakna hojar med riktig sporthojsmotor och inget färdigbyggt trams med sänkt effekt som tillverkarna tillhandahåller (hornet, fazer, monster o annat)

Varför vill ni betala samma premie men ändå vara utan kåporna?:lol

Vad är tjusningen för er? är det i ekonomiskt syfte? eller vill ni klara livhanken en stund till? eller kanske stuntar ni?
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Instämmer... Visst kan det se fräckt ut (ibland) men:
En gång utan kåpor - Aldrig mer utan kåpor! (Jag vet)
Vedervärdig fartvid i de högre hastigheterna! Huh!
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Smaken är som baken, delad!

Klädde av min förra Gixxer också... Vet inte varför :)

Tror det är något gammalt insnickrat beteende sen man läste tidningar
som liten fåne, då var det mest nakna muskelhojar som gällde..
Dvs typ GSX1100 ..
Är sånt jag faller tillbaka på ivarjefall.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
för min del så var jag helt ointresserad av sporthojar innan det började dyka upp fighters!!! kåpor har inte varit ett alternativ....... har man sen åkt en kåplös sporthoj med crosstyre så blir man såld på den helt fantastiska körställningen/kontrollen man får!

för övrigt så är vinddraget härligt :yoparty
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Pejo skrev:
Det verkar som dom flesta som bestämmer sig för att göra en streetfighter kommer på det precis efter en klotning. Luktar självbedrägeri.

Jag ska fixa Streetfighter av enklare mått av den sporthoj vi köper åt tjejen (om det blir så) mest av den enkla anledningen att vi ska spara några tusen vid en eventuell vurpa.

Instegsmaskiner för väldigt korta tjejer är nog bra om deär kåplösa

/oXydex
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ingenting emot att köra sporthoj med kåpor. Jag gillar det också.

En klar fördel med fighter är att man tenderar att inte köra omkring i 240+ km/h.
Du sänker din hastighet när du kör fighter. Man minskar risken att bli av med körkortet.

Att det blir jobbigare med mer fartvind stämmer förvisso. Men å andra sidan blir körställningen bättre eftersom man sitter mer upprätt.
Så en långresa blir lika bekväm/obekväm på en fighter som på en sporthoj. Så länge man inte ska ha en marshfart på över 200 km/h. Fast å andra sidan hur ofta har man det..

Man får även känslan av bättre kontroll över hojen med crosstyre.
En sporthoj har ju oftast en optimerad körställning för snabba varv på en bana.
Medans en fighter är optimerad för att köras snabbt i den urbana miljön.
Crosstyre ger bättre kontroll. Upprätt körställning ger överblick av trafiken/omgivningen.

Sen finns ju den delen av oss som gillar att stunta och finner att det är enklare med en fighter. Eller så har dom börjat med en sporthoj och det som återstår efter några krasher är en fighter. :hihi
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har en känsla av att de som åker streetfighters håller sig mer till stan än landsvägsåka!? Sen TROR jag att många är "ghostriderwannabees..."

Är väl mening också att folk skall tro att det är något extremt, igentligen ett löjligt ord streetfighter, det går väl lika bra med en offroad, motard, custom eller sporthoj med kåpor också som är ute och kämpar på gatorna dagligdags.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
kle1991 skrev:
Har en känsla av att de som åker streetfighters håller sig mer till stan än landsvägsåka!? Sen TROR jag att många är "ghostriderwannabees..."

Är väl mening också att folk skall tro att det är något extremt, igentligen ett löjligt ord streetfighter, det går väl lika bra med en offroad, motard, custom eller sporthoj med kåpor också som är ute och kämpar på gatorna dagligdags.
Ghostriderwannabees åker väl sporthoj med kåpor eller ?!?
Att tro att dom som gillar fighter gillar GR är ju verkligen fördomsfullt. :kocko
GR har ju mer med sporthojar med kåpor att göra än med fighters.

Att jämföra Custom, offroad, motard, sporthoj, osv. är ganska oväsentligt. Det är helt olika hojtyper med helt olika förutsättningar.
Förvisso har dom fortfarande 2 hjul och motor men så mycket mer har dom inte gemensamt.
Men visst du kan färdas på gatan med alla dom olika hojtyperna.

Gillar du inte benämningen streetfighter så kanske du bör tänka över dom andra benämningarna i hojvärlden.
Custom = gjord på beställning, hävd, sedvana. Enligt uppslagsverket.
Sporthoj = vad är det som är sportigt med hojen egentligen ?
Sporttouring = Vilken del av touringen räknas som sport ?
Motard = ??
 
Last edited:

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nordväst om Ungern
Hoj
Kulturraket
Silwer skrev:
Varför väljer ni åka fighter?, och med det menar jag nakna hojar med riktig sporthojsmotor och inget färdigbyggt trams med sänkt effekt som tillverkarna tillhandahåller (hornet, fazer, monster o annat)

:fatta! En Ducati är inget färdigbyggt trams! Monster är en livsstilsaccessoar och absolut inget "fighterbygge". Vänligast subtrahera den från din svordomslista över riskokande radfyror från asien. :7peta
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Största anledningen att det vart crosstyre var för att jag tyckte hastigheten trissades upp så mycket när man satt nerkrupen bakom en kåpa. Det är inga problem att gasa upp i 240 med crosstyre men det gör jag i några sekunder sen släpper man av. Med kåpa kan man ligga och köra i 200 längre sträckor = FARLIGT. Utan kåpa ligger man bekvämt i 150 långa sträckor. Tror man lever mycket längre utan kåpa och med crosstyre.

Känslan är helt annorlunda med ett brett styre. Du har mer kontroll och det är smidigare att köra hojen. Jag sitter mycket bekvämare och när dom andra på TL måste sträcka på sig och har ont i händerna känner jag ingenting.

Sen är det väldigt kul att irritera alla lite extra med att säga att jag inte har vurpat min hoj utan att jag har plockat av kåporna för jag känner för det. :rofl
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Silwer skrev:
Jag har funderat över konceptet "streetfighter", det är ju inget som man ens hört talas om för 10 år sen (även om folk åkte på nakna hojar förr).
Varför väljer ni åka fighter?, och med det menar jag nakna hojar med riktig sporthojsmotor och inget färdigbyggt trams med sänkt effekt som tillverkarna tillhandahåller (hornet, fazer, monster o annat)

Varför vill ni betala samma premie men ändå vara utan kåporna?:lol

Vad är tjusningen för er? är det i ekonomiskt syfte? eller vill ni klara livhanken en stund till? eller kanske stuntar ni?

Har testat på det mesta inom mc och för mig blev fighter intressant efter att ha åkt motard ett par säsonger paralellt med r-hoj och det va rätt jobbigt att sköta om/misshandla två hojar samtidigt så jag slog ihop koncepten å delade med två.resultatet blev fighter.Man kan ju både stunta(det går ju såklart att stunta med clipons å kåpor oxå men det är ju så mycket krångligare om man inte är spindelmannen) å piska skiten ur favoritsmåvägarna.Har inte kört bana med fighter men det borde ju gå bra så länge man skippar anderstorp.Alla som varit mycket på allmänhetens körning har säkert sett motarder & en och en annan monster rasta rettor,bladar,gixxrar osv,osv.

det där med att spara pengar köper jag bara delvis.Har vurpat några kåphojar och en kåplös budget fighter.Kåphojarna va betydligt billigare att laga(med begdelar mm givetvis)pga att ramen & motorn klarade sig i skydd av kåporna.Så visst kan det bli snordyrt att vurpa ändå.
På fightern gick allt det vanliga sönder + att ramen blev kass,oljekylaren demolerades,motorn sönderskrapad.Många åker ju motard i tron att det är gratis att vurpa en sån.Sanningen är ju en helt annan iom att allting är helt oskyddat.Men visst,en r-hoj är ju ännu dyrare att laga så man sparar ju såklart stålar i slutändan,om man vurpar oförsäkrad ,
vid en direkt jämförelse.Försäkringen är ju lika dyr så där sparar man ju inget.
'Sen får man ju köpa och bygga en hel del på en fighter om den ska bli bra.

Och vidare så är de ju jävligt stygga på alla sätt.Brutala att köra och titta på.Ok det finns jävligt fula fighters oxå.Helt klart.
Nu är ju r-hojar oxå helt underbara så för mig slutade det ändå med både och.Jag brukar kalla fightern för hobbyprojekt när någon frågar varför.

PS.sällsynt vettig fråga/tråd bland alla moppefrågor/trådar.Vågen för den.DS
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Henkmaster skrev:
:fatta! En Ducati är inget färdigbyggt trams! Monster är en livsstilsaccessoar och absolut inget "fighterbygge". Vänligast subtrahera den från din svordomslista över riskokande radfyror från asien. :7peta

Amen! :Bugar

Jag var ett hängivet moppefucko när jag var 15 men det intresset övergick aldrig till något hojintresse förän 10 år senare då en kille på en Monster parkerar bredvid mig. Första gången jag såg monstret var första gången jag ens tänkte tanken på att skaffa hoj. Men när jag väl såg denna nakna skönhet bestämde jag mig för att jag minsann skulle ha en sådan jag med. Så det var ögonblickskärlek som innebar kuskande på körskola, inköp av utrustning och såhär ett år senare är jag fortfarande lika nöjd med mitt monster oavsett hur mycket det blåser på motorvägen.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag kör kåplöst nu och har gjort det förr också, fast jag har inte satt på crosstyre. Enda anledningen är trasiga kåpor. Dom ska på igen om jag lyckas få dom att sitta ihop.
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Vart fan är Tysken? Kom igen och hjälp oss! :mad:
Kåpfantomerna är på väg att ta över vårat forum... :4skrika

:rofl

Kåpor eller inte, använder du kondom då du har sex också? Varför en massa konstgjort material runt ditt finaste verktyg?! :D :tummenupp :corn
 

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Söder om tullarna
Hoj
TLs
korvgubbe skrev:
Amen! :Bugar

...10 år senare då en kille på en Monster parkerar bredvid mig. Första gången jag såg monstret var första gången jag ens tänkte tanken på att skaffa hoj...

Därav det står ett Monster bredvid min söta japanska, försöker du förtrolla mig så att jag faller för en italienska istället?
 

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Jag ska sälja min CBR för att skaffa mig en "kåp-lös".
*Sitter mycket skönare.
*Känns "lättare" att köra
*väger inte lika mycket
* vindmotståndet är ju större, men jag kör ju inte fort iallafall.

Så för mig är det ett självklart val, fast det tog ju ett tag innan jag vågade prova den :rolleyes:
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag tycker det blåser för mycket redan strax över 100 utan kåpor,sen skulle jag inte kunna hänga med på dom ganska fartfyllda grupp åkningarna här uppe utan kåpor då skulle jag blåsa bort.
Men skulle jag glida omkring mest själv skulle jag kunna tänka mig en z1000 som är den mest lättkörda landsvägshoj jag kört och dessutom snygg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top